Az utóbbi hetekben több, mélyen a hátországban végrehajtott akcióval is rombolták az orosz fegyveres erők képességeit az ukránok, a leglátványosabb talán az volt, amikor egy repülőtéren minimum két Il-76-es nehéz szállító repülőgépet megsemmisítettek ukrán drónok, további hármat pedig megrongáltak.
Miközben ez is fájó veszteség volt az orosz légierőnek, közvetlenül nem befolyásolta a háború menetét, hiszen jó ideje nem reális, hogy az ukrán vonalak mögött hajtsanak végre ezekkel a gépekkel akciót az orosz deszantosok. (A háború legelején viszont a rekonstruált orosz tervek alapján ez lett volna a cél a Kijev közelében lévő hosztomeli repülőtéren, ám a deszantosokkal telepakolt Il-76-osokat végül az oroszok nem merték odareptetni a vártnál erősebb ukrán ellenállás miatt.)
Szerdára virradó éjszaka viszont olyan akciót hajtottak végre az ukránok, amely közvetlenül is befolyásolhatja a háború alakulását. Az ukrán légierő gépei brit Storm Shadow cirkálórakétákkal mértek csapást a szevasztopoli kikötő szárazdokkjára, ahol éppen javítás alatt állt a Minszk nevű, teljes terheléssel négyezer tonnás vízkiszorítású partra szállító hajó, valamint a lemerülve háromezer tonnás Rosztov-na-Donu tengeralattjáró. Az orosz védelmi minisztérium szerdán csak azt ismerte el, hogy mindkettő megrongálódott, de rögtön hozzátette, hogy ki fogják őket javítani, és visszatérhetnek a szolgálatba.
Az azóta nyilvánosságra került képek és műholdfelvételek alapján azonban egyértelművé vált, hogy ez lehetetlen: mindkét eszköz*Bár a tengeralattjáróval kapcsolatban nincs olyan teljes konszenzus a felvételeket elemzők körében, mint a Minszk kapcsán. De a többségi vélemény az előbbi esetében is az, hogy menthetetlen. De még ha nem is az, akkor is hosszú időre kiesett a szolgálatból. olyan mértékű károkat szenvedett, hogy irreális a javításuk, anyagi és műszaki szempontból is teljesen értelmetlen lenne ezzel próbálkozni.
**UPDATE**
Quick viz showing how much of the #Russian Navy Ropucha Class landing ship, hit by #Ukrainian missiles, superstructure remains…
Russian MoD says
"Two ships … will be fully restored and will continue to serve in combat as part of their fleets."#OSINT pic.twitter.com/GfFAcTZdPL— H I Sutton (@CovertShores) September 13, 2023
A Minszk esete abból a szempontból hasonló az Il-76-oskéhoz, hogy szintén egy meg nem valósított Ukrajna elleni akció után érte a végzete. Ez a hajó az orosz haditengerészet Balti Flottájához tartozik, és két másik ottani testvérhajójával együtt Ukrajna tavaly februári inváziója előtt küldték a Fekete-tengerre, vélhetően azért, hogy egy nagy partraszálló hadműveletben vegyen részt, amelyre aztán sohasem került sor. (Most már pedig, miután alaposan megerősödött az ukrán partvédelem rakétafegyverzete, biztosan nem vállalkoznának ilyen akcióra az oroszok.)
Ennek híján az oroszok a partra szállító hajóikat utánpótlás szállítására használták az Azovi-tengeren, de még a krími turistaforgalomba is besegítettek a nyáron Putyin elnök rendelkezése nyomán. Valószínűleg nem az a nagyobb csapás az oroszok számára, hogy a Minszk már nem tud ebben részt venni, hanem az, hogy
hetekbe vagy hónapokba kerül, míg a roncsokat eltávolítják a szevasztopoli szárazdokkból.
Ilyen kapacitás ugyanis csak limitált mértékben áll rendelkezésre az oroszok számára a Fekete-tengeren, Novorosszijszkban pedig éppen a Minszk egyik testvérhajóját, az Északi Flottától átvezényelt Olenogorszkij Gornyakot javítják, amelyet egy ukrán dróntámadás rongált meg nemrég elég súlyosan.
A szóban forgó Ropucsa hajóosztályból összesen 28-at építettek a lengyelországi Gdanskban a szovjet flotta számára 1975 és 1991 között, ebből a Minszk megsemmisülése előtt 14 volt szolgálatban, ezen belül kilenc a Fekete-tengeren, ahová Ukrajna lerohanása óta nem hajózhat be orosz hadihajó a tengerszorosok török lezárása miatt. Mint látszik, elég idős hajókról van szó – a Minszk 1983-ban állt szolgálatba -, már csak ezért is problémás a javítási kapacitás kiesése.
A Rosztov-na-Donu jóval fiatalabb, 2014 végén állt szolgálatba. Egy olyan dízel-elektromos meghajtású tengeralattjáróról van szó, amely képes Kalibr cirkálórakéták indítására, amelyekkel rendszeresen támadnak az oroszok ukrán városokat és egyéb célpontokat. Megsemmisítése ezért nagy győzelem az ukránoknak, elvesztése pedig fájdalmas az oroszoknak. Igaz, még így is van két vagy három olyan tengeralattjárójuk a Fekete-tengeren, amely szintén Kalibr-hordozó, emellett több felszíni hajó is indíthatja ezt a fegyvert. A flotta lehetőségei azonban így is szűkültek, és ezentúl nyilván még kockázatosabbnak tartják majd értékes hajók szevasztopoli állomásoztatását, mint eddig.
Összességében pedig arrafelé mutatnak az események, hogy egyre gyengül a Fekete-tenger feletti orosz ellenőrzés,
különösen a nyugati medencében. Ennek nemcsak a katonai vonatkozásai fontosak, hanem a gazdasági is, hiszen idővel ismét biztonságosabbá válhat az ukrán export tengeri útvonala.
Ezek után a csütörtökre virradó éjszaka sem pihent az ukrán hadsereg a Krím környékén: megsemmisítettek minimum egy Sz-300-as vagy Sz-400-as légvédelmi rakétaindítót (de elképzelhető, hogy egy egész üteget, radarral együtt), valamint megrongálták a nagyjából 1500 tonnás vízkiszorítású Vaszilij Bikov járőrhajót.
Világ
Fontos