Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. szeptember 14. 13:43 Világ

Tényleg nagyon súlyos veszteség érte az orosz hadsereget

Az utóbbi hetekben több, mélyen a hátországban végrehajtott akcióval is rombolták az orosz fegyveres erők képességeit az ukránok, a leglátványosabb talán az volt, amikor egy repülőtéren minimum két Il-76-es nehéz szállító repülőgépet megsemmisítettek ukrán drónok, további hármat pedig megrongáltak.

Miközben ez is fájó veszteség volt az orosz légierőnek, közvetlenül nem befolyásolta a háború menetét, hiszen jó ideje nem reális, hogy az ukrán vonalak mögött hajtsanak végre ezekkel a gépekkel akciót az orosz deszantosok. (A háború legelején viszont a rekonstruált orosz tervek alapján ez lett volna a cél a Kijev közelében lévő hosztomeli repülőtéren, ám a deszantosokkal telepakolt Il-76-osokat végül az oroszok nem merték odareptetni a vártnál erősebb ukrán ellenállás miatt.)

Szerdára virradó éjszaka viszont olyan akciót hajtottak végre az ukránok, amely közvetlenül is befolyásolhatja a háború alakulását. Az ukrán légierő gépei brit Storm Shadow cirkálórakétákkal mértek csapást a szevasztopoli kikötő szárazdokkjára, ahol éppen javítás alatt állt a Minszk nevű, teljes terheléssel négyezer tonnás vízkiszorítású partra szállító hajó, valamint a lemerülve háromezer tonnás Rosztov-na-Donu tengeralattjáró. Az orosz védelmi minisztérium szerdán csak azt ismerte el, hogy mindkettő megrongálódott, de rögtön hozzátette, hogy ki fogják őket javítani, és visszatérhetnek a szolgálatba.

Az azóta nyilvánosságra került képek és műholdfelvételek alapján azonban egyértelművé vált, hogy ez lehetetlen: mindkét eszköz*Bár a tengeralattjáróval kapcsolatban nincs olyan teljes konszenzus a felvételeket elemzők körében, mint a Minszk kapcsán. De a többségi vélemény az előbbi esetében is az, hogy menthetetlen. De még ha nem is az, akkor is hosszú időre kiesett a szolgálatból. olyan mértékű károkat szenvedett, hogy irreális a javításuk, anyagi és műszaki szempontból is teljesen értelmetlen lenne ezzel próbálkozni.

A Minszk esete abból a szempontból hasonló az Il-76-oskéhoz, hogy szintén egy meg nem valósított Ukrajna elleni akció után érte a végzete. Ez a hajó az orosz haditengerészet Balti Flottájához tartozik, és két másik ottani testvérhajójával együtt Ukrajna tavaly februári inváziója előtt küldték a Fekete-tengerre, vélhetően azért, hogy egy nagy partraszálló hadműveletben vegyen részt, amelyre aztán sohasem került sor. (Most már pedig, miután alaposan megerősödött az ukrán partvédelem rakétafegyverzete, biztosan nem vállalkoznának ilyen akcióra az oroszok.)

Ennek híján az oroszok a partra szállító hajóikat utánpótlás szállítására használták az Azovi-tengeren, de még a krími turistaforgalomba is besegítettek a nyáron Putyin elnök rendelkezése nyomán. Valószínűleg nem az a nagyobb csapás az oroszok számára, hogy a Minszk már nem tud ebben részt venni, hanem az, hogy

hetekbe vagy hónapokba kerül, míg a roncsokat eltávolítják a szevasztopoli szárazdokkból.

Ilyen kapacitás ugyanis csak limitált mértékben áll rendelkezésre az oroszok számára a Fekete-tengeren, Novorosszijszkban pedig éppen a Minszk egyik testvérhajóját, az Északi Flottától átvezényelt Olenogorszkij Gornyakot javítják, amelyet egy ukrán dróntámadás rongált meg nemrég elég súlyosan.

A szóban forgó Ropucsa hajóosztályból összesen 28-at építettek a lengyelországi Gdanskban a szovjet flotta számára 1975 és 1991 között, ebből a Minszk megsemmisülése előtt 14 volt szolgálatban, ezen belül kilenc a Fekete-tengeren, ahová Ukrajna lerohanása óta nem hajózhat be orosz hadihajó a tengerszorosok török lezárása miatt. Mint látszik, elég idős hajókról van szó – a Minszk 1983-ban állt szolgálatba -, már csak ezért is problémás a javítási kapacitás kiesése.

A Rosztov-na-Donu jóval fiatalabb, 2014 végén állt szolgálatba. Egy olyan dízel-elektromos meghajtású tengeralattjáróról van szó, amely képes Kalibr cirkálórakéták indítására, amelyekkel rendszeresen támadnak az oroszok ukrán városokat és egyéb célpontokat. Megsemmisítése ezért nagy győzelem az ukránoknak, elvesztése pedig fájdalmas az oroszoknak. Igaz, még így is van két vagy három olyan tengeralattjárójuk a Fekete-tengeren, amely szintén Kalibr-hordozó, emellett több felszíni hajó is indíthatja ezt a fegyvert. A flotta lehetőségei azonban így is szűkültek, és ezentúl nyilván még kockázatosabbnak tartják majd értékes hajók szevasztopoli állomásoztatását, mint eddig.

Összességében pedig arrafelé mutatnak az események, hogy egyre gyengül a Fekete-tenger feletti orosz ellenőrzés,

különösen a nyugati medencében. Ennek nemcsak a katonai vonatkozásai fontosak, hanem a gazdasági is, hiszen idővel ismét biztonságosabbá válhat az ukrán export tengeri útvonala.

Ezek után a csütörtökre virradó éjszaka sem pihent az ukrán hadsereg a Krím környékén: megsemmisítettek minimum egy Sz-300-as vagy Sz-400-as légvédelmi rakétaindítót (de elképzelhető, hogy egy egész üteget, radarral együtt), valamint megrongálták a nagyjából 1500 tonnás vízkiszorítású Vaszilij Bikov járőrhajót.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKijev és Mariupol pusztításáért is bosszút álltak az ukránok az orosz bombázó lángba borításávalA korábbi megrongálásokat követően ez az első alkalom, hogy az ukránoknak sikerült megsemmisíteniük egy orosz nehézbombázót.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTalán sosem lesz ukrán áttörés, de ettől még győzhetnekAz ukrán ellentámadás első ránézésre szinte teljes kudarc. De mit látni akkor, ha egy mára jórészt elfeledett harcászati és stratégiai elmélet szemüvegén át nézzük?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMi van, ha Ukrajna veszít?Az orosz győzelmi remények abból táplálkoznak, hogy a Nyugat előbb vagy utóbb úgyis belefárad Ukrajna támogatásába. De ehhez túl sok veszítenivalója van.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ fekete-tenger flotta hadihajó haditengerészet orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.