Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. április 13. 15:08 Világ

Egységet demonstrálni ment Kínába, hazaérve egyből kiakasztotta a szövetségeseit Macron

A francia diplomácia és Emmanuel Macron elnök napok óta igyekszik megnyugtatni szövetségeseit az államfőnek azzal a kijelentésével kapcsolatban, hogy az Európai Uniónak távol kell tartania magát a Tajvannal kapcsolatos kínai-amerikai konfliktustól.

  • Macron legutóbb szerdán Hollandiában beszélt arról, hogy a Tajvannal kapcsolatos álláspontja nem változott meg, és hogy a „célja az európai egység megőrzése Kínával kapcsolatban”.
  • Azt is mondta viszont az Egyesült Államokra utalva, hogy „szövetségesnek lenni nem egyenlő azzal, hogy vazallusok leszünk”, és „nem azt jelenti, hogy nincs jogunk a saját álláspontunkat kialakítani”.

Előzmény: a hétvégén jelent meg Macronnal egy nagy port kavart interjú, amiben úgy fogalmazott, hogy „nagy kockázat”, hogy „Európa olyan válságokba keveredik bele, amikhez nincs köze, és amelyek megakadályozzák a stratégiai autonómiájának kiépítésében”.

  • Európai és amerikai politikusok, elemzők egész sora kritizálta Macront, Donald Trump például úgy fogalmazott, hogy Macron, „aki a barátja, Kínával van”, és a kínai elnök fenekét nyalja.
  • Kínai elemzők és újságírók viszont „brilliáns meglátásnak” tartják az USA-tól nagyobb távolságot tartó uniós irányvonal elképzelését.

Miért fontos ez? Európának fontos lenne, hogy egységes álláspontot tudjon képviselni Kínával kapcsolatban, Macron a múlt héten például kifejezetten azért utazott együtt Ursula von der Leyen bizottsági elnökkel, hogy ezt az egységet demonstrálja.

  • Von der Leyen keményebb, a transzatlanti szövetségre erősebben támaszkodó Kína-politikát támogatna, aminek például része bizonyos stratégiai szektorokban a Kínától való kereskedelmi függetlenedés is.

Tovább bonyolítja az egység megteremtését, hogy Mateusz Morawieczki lengyel miniszterelnök mindeközben Washingtonban magát „anti-Macronként” pozicionálva arról beszélt, hogy a transzatlanti szövetség az európai biztonság alapvetését jelenti.

  • „Egyes nyugati vezetők arról álmodoznak, hogy mindenkivel együttműködnek, Oroszországgal és néhány távol-keleti országgal is” – mondta, neveket nem említve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOrbánhoz hasonló érveket hangoztatva békülne Oroszországgal a francia elnök, de miért?Emmanuel Macron számunkra ismerős módon kardoskodik az EU orosz nyitása mellett, ami mögött részben az Amerikától való távolodás igénye áll.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Emmanuel Macron EU Európa Franciaország interjú Kína Lengyelország usa Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.