Hírlevél feliratkozás
Fotó: AFP / Europress
Pálos Máté
2022. augusztus 3. 16:04 Világ

Kissé lanyhult a nyugat elszántsága az orosz olaj szállításának további korlátozásával kapcsolatban

Az inflációs és energiabiztonsági kockázatot növekedése mintha némileg lehűtötte volna a nyugat elszántságát az orosz olajjal történő kereskedés korlátozásával kapcsolatban, legalábbis ebbe az irányba mutat, hogy az európai kormányok lényegében elhalasztottak olyan korábban bejelentett intézkedéseket, amelyek Moszkva tengeri kereskedelmének további szankcionálását jelentették volna, írta meg a Financial Times

London hallgat

Az EU két hónappal ezelőtt bejelentette, hogy az Egyesült Királysággal egységesen zárják ki az orosz olajat szállító teherhajókat a vizikereskedelmi biztosítási rendszerből, azonban London ezidáig nem tisztázta, valóban csatlakozik-e az intézkedéshez, enélkül pedig lényegében hatástalan volna a lépés. 

Bár korábban elszántnak tűntek a kizárást illetően, a legutóbbi brit szankciók mégis csak az Egyesült Királyságba tartó tankerek biztosításának tilalmát rögzítették, és azt is csak az év utolsó napjától. Az Oroszországból más országba tartó hajókra tehát nem vonatkozott a korlátozás. 

Az EU-s korlátozás ugyanakkor minden orosz olajat szállító hajó biztosítását megtiltja. Ennek eredménye értelemszerűen egyelőre leginkább az, hogy ugyanazokat a biztosításokat Nagy-Britanniában kötik meg. 

Ha létrejönne az egység, az jelentős érvágás lenne, ugyanis az Oroszországból olajat szállító tankerhajókat nem lehetne biztosítani. 

Egy kis kiegészítés

Mindeközben Brüsszel globális energiabizontonsági szempontokra hivatkozva úgy egészítette ki a korábbi szankcióit, hogy tulajdonképpen enyhítette az orosz állami tulajdonú olajcégekre vonatkozó kereskedelmi korlátozásokat. 

Például európai cégeknek mégis engedélyezett lesz kereskedni az olyan orosz olajcégekkel, mint a Rosznyeft, ha az olajat továbbadják blokkon kívüli országoknak. Ez az új engedmény azt biztosítja elvileg, hogy az EU a szankciókkal ne járuljon hozzá a globális élelmiszer- és energiaellátás biztonságának romlásához. 

Az Egyesült Államok elvileg továbbra is támogatja a szigorítások következő szintjeit, ugyanakkor ehhez feltételt támasztott: az orosz olajjal harmadik országba tartó olajszállítmányokra egy speciális, vételársapka-rendszert szeretne átvinni a G7-országokon.

Egy szankciós jogász azt mondta a lapnak, hogy az EU fenti, saját korábbi erőfeszítéseit aláásó, puhító intézkedése elbizonytalanította a brit kormányt abban, hogy keresztülvigye a teljes, globális biztosítási kizárást. Egy másik jogász egyenesen jelentős visszalépésnek nevezte az EU kiegészítéseit.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kőolajembargó szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.