Az inflációs és energiabiztonsági kockázatot növekedése mintha némileg lehűtötte volna a nyugat elszántságát az orosz olajjal történő kereskedés korlátozásával kapcsolatban, legalábbis ebbe az irányba mutat, hogy az európai kormányok lényegében elhalasztottak olyan korábban bejelentett intézkedéseket, amelyek Moszkva tengeri kereskedelmének további szankcionálását jelentették volna, írta meg a Financial Times.
Az EU két hónappal ezelőtt bejelentette, hogy az Egyesült Királysággal egységesen zárják ki az orosz olajat szállító teherhajókat a vizikereskedelmi biztosítási rendszerből, azonban London ezidáig nem tisztázta, valóban csatlakozik-e az intézkedéshez, enélkül pedig lényegében hatástalan volna a lépés.
Bár korábban elszántnak tűntek a kizárást illetően, a legutóbbi brit szankciók mégis csak az Egyesült Királyságba tartó tankerek biztosításának tilalmát rögzítették, és azt is csak az év utolsó napjától. Az Oroszországból más országba tartó hajókra tehát nem vonatkozott a korlátozás.
Az EU-s korlátozás ugyanakkor minden orosz olajat szállító hajó biztosítását megtiltja. Ennek eredménye értelemszerűen egyelőre leginkább az, hogy ugyanazokat a biztosításokat Nagy-Britanniában kötik meg.
Ha létrejönne az egység, az jelentős érvágás lenne, ugyanis az Oroszországból olajat szállító tankerhajókat nem lehetne biztosítani.
Mindeközben Brüsszel globális energiabizontonsági szempontokra hivatkozva úgy egészítette ki a korábbi szankcióit, hogy tulajdonképpen enyhítette az orosz állami tulajdonú olajcégekre vonatkozó kereskedelmi korlátozásokat.
Például európai cégeknek mégis engedélyezett lesz kereskedni az olyan orosz olajcégekkel, mint a Rosznyeft, ha az olajat továbbadják blokkon kívüli országoknak. Ez az új engedmény azt biztosítja elvileg, hogy az EU a szankciókkal ne járuljon hozzá a globális élelmiszer- és energiaellátás biztonságának romlásához.
Az Egyesült Államok elvileg továbbra is támogatja a szigorítások következő szintjeit, ugyanakkor ehhez feltételt támasztott: az orosz olajjal harmadik országba tartó olajszállítmányokra egy speciális, vételársapka-rendszert szeretne átvinni a G7-országokon.
Egy szankciós jogász azt mondta a lapnak, hogy az EU fenti, saját korábbi erőfeszítéseit aláásó, puhító intézkedése elbizonytalanította a brit kormányt abban, hogy keresztülvigye a teljes, globális biztosítási kizárást. Egy másik jogász egyenesen jelentős visszalépésnek nevezte az EU kiegészítéseit.
Világ
Fontos