Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. június 30. 16:03 Világ

A világon elsőként korlátozzák környezetvédelmi megfontolásból egy reptér forgalmát Hollandiában

A holland kormány 2024-től a járvány előtti forgalomhoz képest 12 százalékkal alacsonyabb szintre, 440 ezerre korlátozza az ország legfontosabb repülőteréről, az amszterdami Schipholról induló és oda érkező járatok számát. 

Ha az intézkedés életbe lép, ez lesz az első példa arra, hogy egy kormány környezetvédelmi szempontok alapján korlátozza egy repülőtér maximális forgalmát – írja a holland kormány közleményére hivatkozva a Yale környezetvédelmi tanszékének (Yale School of Environment) online magazinja, a Yale E360.

A döntést ismertető közleményben Mark Harbers közlekedési miniszter azt írta, hogy „az Európa harmadik legforgalmasabb repülőterének közelében élő embereknek sok kényelmetlenséget okoz a repülőgépek zaja, és aggódnak az egészségükre és az éghajlatra gyakorolt negatív hatások miatt”. Habers szerint a forgalom csökkentése alacsonyabb zajszennyezést és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és mindez a légi közlekedési ágazat szükséges hozzájárulásának tekinthető.

A döntést megelőzően, június közepén a holland állam tulajdonában álló reptér bejelentette, hogy a munkaerőhiány miatt magától is 16 százalékkal korlátozza a reptéren megforduló utasok számát – de ez csak a mostani nyári utazási szezon idejére vonatkozik.

Dewi Zloch, a Greenpeace légi közlekedési aktivistája „történelmi áttörésnek” nevezte a döntést, ami szerinte egy olyan intézkedés, ami végre figyelembe veszi a párizsi klímaegyezmény célkitűzéseit.

A KLM holland légitársaság arra hivatkozva bírálta a korlátozást, hogy az szerintük nem áll összhangban azzal a törekvéssel, hogy a holland gazdaság közlekedési csomópontként is funkcionáljon. 

Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a Reutersnek nyilatkozva a döntést „hatalmas csapásnak” nevezte, megjegyezve, hogy a holland kormány nemrég jelentette be, hogy 2023-tól megtriplázzák a holland reptereken megforduló légitársaságok utasonként fizetendő adóját, és 37 százalékkal emelik a repülőtéri díjakat.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation – ICCT) által nemrég kiadott jelentés szerint a párizsi egyezményben foglalt klímacélok eléréséhez nem elég, hogy a légitársaságok átállnak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatára, ehhez a járatok számának csökkentésére is szükség van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

Világ fenntarthatóság Hollandia légiközlekedés légszennyezés repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2022. november 25. 13:34 Világ

Mindent megtesznek az ukránok, de egyre nehezebben tudnak úrrá lenni a közművek rombolásán

Egyelőre alkalmazkodik a lakosság az akadozó közműszolgáltatásokhoz, de ez egyre nagyobb kihívás az áramhálózatot érő rendszeres orosz rakétacsapások közepette.

Nagy Zsolt
2022. november 25. 09:03 Tech, Világ

Az oroszok a világ legfejlettebb elektronikai haditechnikáját vitték Ukrajnába, rá is faragtak

Az invázió első napjaiban lehengerlő erőt mutatott az orosz elektronikai hadviselés. Túlságosan erőset.

Évi 711 milliárd dollár: ennyi lenne a Föld túlélésének ára

Úgy tűnik, árcédulát kell rakni a természetre ahhoz, hogy ne pusztítsuk el.

Fontos

Stubnya Bence
2022. november 26. 04:34 Podcast

Heroikus küzdelmeket vív egy-egy polgármester, de mi kell a hosszú távú sikerhez a leszakadó településeken?

Mi kell ahhoz, hogy egy kistelepülés gazdaságfejlesztési programja sikeres legyen? A G7 Podcast e heti adásában két konkrét eset alapján beszélgettünk erről.

Hajdu Miklós
2022. november 25. 19:33 Közélet, Vállalat

Tarlós célját is teljesíti Karácsony a milliárdos nyereségű FCSM visszavásárlásával

Amellett, hogy egységesen kezelheti a jövőben a főváros a vízi közműveket, egy régi konfliktus is lezárulhat a csatornázási művek külföldi befektetőjével.

Halácsy Péter
2022. november 25. 16:37 Élet, Közélet

Miért nem tudja az iskola a vállalkozói gondolkodásmódot fejleszteni?

A gyerekeknek olyan szemléletet érdemes átadni, hogy merjenek hibázni, és a sikertelenségre ne végérvényes kudarcként, hanem kihívásként tekintsenek - írja a Prezi társalapítója.