Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. június 30. 16:03 Világ

A világon elsőként korlátozzák környezetvédelmi megfontolásból egy reptér forgalmát Hollandiában

A holland kormány 2024-től a járvány előtti forgalomhoz képest 12 százalékkal alacsonyabb szintre, 440 ezerre korlátozza az ország legfontosabb repülőteréről, az amszterdami Schipholról induló és oda érkező járatok számát. 

Ha az intézkedés életbe lép, ez lesz az első példa arra, hogy egy kormány környezetvédelmi szempontok alapján korlátozza egy repülőtér maximális forgalmát – írja a holland kormány közleményére hivatkozva a Yale környezetvédelmi tanszékének (Yale School of Environment) online magazinja, a Yale E360.

A döntést ismertető közleményben Mark Harbers közlekedési miniszter azt írta, hogy „az Európa harmadik legforgalmasabb repülőterének közelében élő embereknek sok kényelmetlenséget okoz a repülőgépek zaja, és aggódnak az egészségükre és az éghajlatra gyakorolt negatív hatások miatt”. Habers szerint a forgalom csökkentése alacsonyabb zajszennyezést és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és mindez a légi közlekedési ágazat szükséges hozzájárulásának tekinthető.

A döntést megelőzően, június közepén a holland állam tulajdonában álló reptér bejelentette, hogy a munkaerőhiány miatt magától is 16 százalékkal korlátozza a reptéren megforduló utasok számát – de ez csak a mostani nyári utazási szezon idejére vonatkozik.

Dewi Zloch, a Greenpeace légi közlekedési aktivistája „történelmi áttörésnek” nevezte a döntést, ami szerinte egy olyan intézkedés, ami végre figyelembe veszi a párizsi klímaegyezmény célkitűzéseit.

A KLM holland légitársaság arra hivatkozva bírálta a korlátozást, hogy az szerintük nem áll összhangban azzal a törekvéssel, hogy a holland gazdaság közlekedési csomópontként is funkcionáljon. 

Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a Reutersnek nyilatkozva a döntést „hatalmas csapásnak” nevezte, megjegyezve, hogy a holland kormány nemrég jelentette be, hogy 2023-tól megtriplázzák a holland reptereken megforduló légitársaságok utasonként fizetendő adóját, és 37 százalékkal emelik a repülőtéri díjakat.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation – ICCT) által nemrég kiadott jelentés szerint a párizsi egyezményben foglalt klímacélok eléréséhez nem elég, hogy a légitársaságok átállnak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatára, ehhez a járatok számának csökkentésére is szükség van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ fenntarthatóság Hollandia légiközlekedés légszennyezés repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.