Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. június 30. 16:03 Világ

A világon elsőként korlátozzák környezetvédelmi megfontolásból egy reptér forgalmát Hollandiában

A holland kormány 2024-től a járvány előtti forgalomhoz képest 12 százalékkal alacsonyabb szintre, 440 ezerre korlátozza az ország legfontosabb repülőteréről, az amszterdami Schipholról induló és oda érkező járatok számát. 

Ha az intézkedés életbe lép, ez lesz az első példa arra, hogy egy kormány környezetvédelmi szempontok alapján korlátozza egy repülőtér maximális forgalmát – írja a holland kormány közleményére hivatkozva a Yale környezetvédelmi tanszékének (Yale School of Environment) online magazinja, a Yale E360.

A döntést ismertető közleményben Mark Harbers közlekedési miniszter azt írta, hogy „az Európa harmadik legforgalmasabb repülőterének közelében élő embereknek sok kényelmetlenséget okoz a repülőgépek zaja, és aggódnak az egészségükre és az éghajlatra gyakorolt negatív hatások miatt”. Habers szerint a forgalom csökkentése alacsonyabb zajszennyezést és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és mindez a légi közlekedési ágazat szükséges hozzájárulásának tekinthető.

A döntést megelőzően, június közepén a holland állam tulajdonában álló reptér bejelentette, hogy a munkaerőhiány miatt magától is 16 százalékkal korlátozza a reptéren megforduló utasok számát – de ez csak a mostani nyári utazási szezon idejére vonatkozik.

Dewi Zloch, a Greenpeace légi közlekedési aktivistája „történelmi áttörésnek” nevezte a döntést, ami szerinte egy olyan intézkedés, ami végre figyelembe veszi a párizsi klímaegyezmény célkitűzéseit.

A KLM holland légitársaság arra hivatkozva bírálta a korlátozást, hogy az szerintük nem áll összhangban azzal a törekvéssel, hogy a holland gazdaság közlekedési csomópontként is funkcionáljon. 

Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a Reutersnek nyilatkozva a döntést „hatalmas csapásnak” nevezte, megjegyezve, hogy a holland kormány nemrég jelentette be, hogy 2023-tól megtriplázzák a holland reptereken megforduló légitársaságok utasonként fizetendő adóját, és 37 százalékkal emelik a repülőtéri díjakat.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation – ICCT) által nemrég kiadott jelentés szerint a párizsi egyezményben foglalt klímacélok eléréséhez nem elég, hogy a légitársaságok átállnak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatára, ehhez a járatok számának csökkentésére is szükség van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ fenntarthatóság Hollandia légiközlekedés légszennyezés repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. február 18. 09:37 Világ

Zelenszkij Merzre vár, Orbán viszont az AfD-re

Ukrajnának jól jönne a CDU/CSU győzelme a közelgő német választásokon, a magyar kormány viszont az amerikaihoz hasonlóan az AfD-re teszi tétjeit.

Vámosi Ágoston
2025. február 17. 15:25 Világ

Európa megpróbál magára találni a párizsi mini-csúcson

A hétvégi müncheni konferencia sokkjára és az induló amerikai-orosz tárgyalásokra próbálnak választ adni.

Vámosi Ágoston Váczi István
2025. február 14. 17:21 Világ

Nem biztos, hogy közelebb vagyunk a békéhez, mint az év elején

Trump mielőbb lezárná a háborút, az orosz követelések azonban elfogadhatatlanok Ukrajna számára, így a békével kapcsolatos remények túlzottnak tűnnek.

Fontos

Stubnya Bence
2025. február 17. 06:07 Adat, Pénz

Harmadával élnek nálunk jobban a csehek és a lengyelek, ha benzinben számolunk

A kormány divatba hozta az üzemanyagárak régiós összehasonlítását, ezért megnéztük, hol mennyit lehet tankolni az átlagjövedelemből.

Gergely Péter
2025. február 16. 06:07 Pénz

Itt a bankszámladrágulás szezonja, de több tízezer forintot is meg lehet spórolni

Nemcsak az olcsóbb számlacsomagok miatt éri meg sokak számára váltani, hanem az új ügyfeleknek járó 30-50 ezer forintos ajándékpénzek miatt is.

Kiss Péter
2025. február 15. 06:00 Pénz

A német gazdaság válságban van, mitől szárnyal mégis a tőzsde?

A német gazdaság tavaly és tavalyelőtt is visszaesett, a tőzsde mégis emelkedett 50 százalékot. Az okok a magyar befektetőknek is ismerősek lehetnek.