Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. június 30. 16:03 Világ

A világon elsőként korlátozzák környezetvédelmi megfontolásból egy reptér forgalmát Hollandiában

A holland kormány 2024-től a járvány előtti forgalomhoz képest 12 százalékkal alacsonyabb szintre, 440 ezerre korlátozza az ország legfontosabb repülőteréről, az amszterdami Schipholról induló és oda érkező járatok számát. 

Ha az intézkedés életbe lép, ez lesz az első példa arra, hogy egy kormány környezetvédelmi szempontok alapján korlátozza egy repülőtér maximális forgalmát – írja a holland kormány közleményére hivatkozva a Yale környezetvédelmi tanszékének (Yale School of Environment) online magazinja, a Yale E360.

A döntést ismertető közleményben Mark Harbers közlekedési miniszter azt írta, hogy „az Európa harmadik legforgalmasabb repülőterének közelében élő embereknek sok kényelmetlenséget okoz a repülőgépek zaja, és aggódnak az egészségükre és az éghajlatra gyakorolt negatív hatások miatt”. Habers szerint a forgalom csökkentése alacsonyabb zajszennyezést és kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és mindez a légi közlekedési ágazat szükséges hozzájárulásának tekinthető.

A döntést megelőzően, június közepén a holland állam tulajdonában álló reptér bejelentette, hogy a munkaerőhiány miatt magától is 16 százalékkal korlátozza a reptéren megforduló utasok számát – de ez csak a mostani nyári utazási szezon idejére vonatkozik.

Dewi Zloch, a Greenpeace légi közlekedési aktivistája „történelmi áttörésnek” nevezte a döntést, ami szerinte egy olyan intézkedés, ami végre figyelembe veszi a párizsi klímaegyezmény célkitűzéseit.

A KLM holland légitársaság arra hivatkozva bírálta a korlátozást, hogy az szerintük nem áll összhangban azzal a törekvéssel, hogy a holland gazdaság közlekedési csomópontként is funkcionáljon. 

Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a Reutersnek nyilatkozva a döntést „hatalmas csapásnak” nevezte, megjegyezve, hogy a holland kormány nemrég jelentette be, hogy 2023-tól megtriplázzák a holland reptereken megforduló légitársaságok utasonként fizetendő adóját, és 37 százalékkal emelik a repülőtéri díjakat.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation – ICCT) által nemrég kiadott jelentés szerint a párizsi egyezményben foglalt klímacélok eléréséhez nem elég, hogy a légitársaságok átállnak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használatára, ehhez a járatok számának csökkentésére is szükség van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ fenntarthatóság Hollandia légiközlekedés légszennyezés repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

A kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Avatar
2024. június 19. 17:00 Világ

Amikor saját részvényeseit perli az olajipari óriás: trójai faló vagy zseniális klímahack?

Az ExxonMobil és a részvényesi álca mögé bújt klímaaktivista csoportok közti jogi csata kimenetele fontos precedenst teremthet abban, hogy mit kérhetnek számon a részvényesek egy olajipari vállalaton.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Jandó Zoltán
2024. június 24. 05:03 Közélet

Annyi pénz ömlött a magyar fociba, hogy Ausztrián kívül mindenkit lehagytunk a régióban

Pénzügyileg olyan ütemben fejlődik 2010 óta a magyar labdarúgó élvonal, amit a régióban még csak megközelíteni sem tud egyetlen más liga sem.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.