A McDonald’s Lengyelországban már több mint tíz évvel ezelőtt, 2009-ben piacra dobott egy húsmentes burgert, de érdeklődés hiányában gyorsan lekerült a kínálatról. Idén áprilisban újra megpróbálkozott egy növényi alapú – főleg répából, borsóból és brokkoliból – készült burgerrel, és néhány nap alatt eldőlt, hogy ez hosszú távon is a választék része marad.
Nagyon rövid ideje van a piacon, de pár nap alatt is nagyon komoly sikert aratott. Az egész országban nagyon jól veszik. A nagyvárosi üzleteknél szenzációs az érdeklődés, a kisvárosokban változó
– nyilatkozta az étteremlánc lengyelországi vezetője, Adam Pienkowski az egyik lengyel gazdasági lapnak.
A húsmentes burgerek lengyelországi sikere újabb példa arra, hogy a nyugati társadalmakban átalakuló táplálkozási szokások miatt egyre nagyobb az igény a növényi alapú ételekre. Ez az igény látszólag olyan gyorsan nő, hogy a kínálat nem mindig képes lépést tartani a kereslettel.
Mintha ez történne a McDonald’s-szal is, amelynek az állandó kínálatában egyedüliként nem szerepelt húsmentes opció a nálunk is ismert nagy amerikai gyorskiszolgáló étteremláncok közül. Az elmúlt években több próbálkozásuk is volt kísérleti jelleggel – például Németországban, illetve több skandináv országban -, de látszólag nem találtak végleges megoldást.
A McDonald’s végül tavaly novemberben jelentette be, hogy 2021-ben kezdi el árulni a növényi alapú burgerét, a McPlantet. A terméket tavaly Kanadában száz üzletben tesztelték, és a tavalyi bejelentés szerint a burgerek után a reggeli szendvicsek és a csirkés ételek húsmentes verzióit fogják kifejleszteni.
McDonald's to make its own 'McPlant' items, hits faux meat maker Beyond Meat https://t.co/AoVAUgEuve pic.twitter.com/zslDevgyaQ
— Reuters (@Reuters) November 9, 2020
A Kanadában P.L.T. néven futott McPlant hirdetése.
A McDonald’s februárban jelentette be, hogy hároméves együttműködésre lép az egyik legismertebb műhúsipari céggel, a Beyond Meattel, hogy további növényi alapú termékeket fejlesszenek ki (a McPlant is közös munka eredménye). Ekkor jelentették be azt is, hogy a McPlantet először Svédországban kezdik el árulni márciustól, majd Dániában áprilistól.
Ez a két ország azért fontos piac, mert jelentős a flexitariánusok aránya, azaz a rugalmas vegetáriánusoké (flexible vegetarian), akik jellemzően klímavédelmi okokból csak ritkán esznek húst. Egy felmérés szerint a svédek harmada mondja magát flexitariánusnak, és ez amiatt lényeges, mert a McDonald’s húsmentes burgere elsősorban őket célozza, nem pedig a vegánokat. A McPlant pogácsáit ugyanis ugyanazon a rostélyon sütik, mint a húsokat, ami a vegánoknál kizáró tényező.
A McDonald’s korábbi kommunikációja alapján a McPlantet az egész világon elkezdik forgalmazni idén, így nemsokára Magyarországra is megérkezhet. Lengyelországban egyébként nem a McPlantet kezdték el árulni, a most bevezetett burger a Veggie Burger néven fut.
A cég lengyelországi vezetője arról is beszélt, hogy tavaly óta nem használnak műanyag szívószálakat, idén júniusban pedig felszámolják a műanyag étkészleteket. Egyelőre még nem eldöntött, hogy mivel váltják ki ezeket, de nem zárják ki, hogy a hagyományos éttermekhez hasonlóan fém evőeszközöket és porcelán tányérokat használjanak.
Világ
Fontos