Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. május 16. 16:32 Élet, Világ

Az oltásellenesek kevesen vannak, de a közösségi médiában nagyon hatékonyak

Miközben a világ többsége azt találgatja, hogy mikor lesz végre oltás a koronavírus ellen, a vakcinák minden formáját elutasító szűkebb csoport tagjai a harc újabb csatáját vívják. Ahogy a Nature írja, a kampányolók néha egészen vadnak hangzó állításokat tesznek a kampányaikban, például alaptalanul feltételezik, hogy a koronavírus vakcinával együtt mikrocsipet fognak ültetni az emberekbe.

Az enyhébb, de szintén hamis állítások között szerepel, hogy egy kísérleti oltásban részesített angol nő belehalt a vakcinálásba. Egy YouTube-on közzétett, azóta törölt videó, amely azt jósolta, hogy a koronavírus vakcinába világszerte milliók fognak belehalni, rövid idő alatt 8 milliós nézettséget ért el.

Miután a világ legtöbb országában – ahogy Magyarországon is – a járvány terjedésének szigorú visszaszorítása, majd a korlátozások fokozatos, óvatos enyhítése a stratégia alapelve, ma már egyértelmű, hogy a népesség döntő része remélhetőleg nem esik át fertőzésen, és nyájimmunitás csak vakcinával lesz elérhető (mint ahogy általában is csak oltások kapcsán szoktak egyáltalán nyájimmunitásról beszélni).

Ennek sikerességéhez azonban szükséges lenne az oltásokba vetett bizalom fenntartása, vagy másképp fogalmazva, az oltásellenesség terjedésének megakadályozása.

A George Washington Egyetem egyik orvos-kutató csoportja a vizsgálatai során arra jutott, hogy az oltásellenesek nagyon hatékonyan kommunikálnak a közösségi médiában, legalábbis a táboruk méretéhez képest.

Az oltásellenes oldalaknak általában nincs sok követője, de még így is többen vannak, mint a vakcinák előnyeit hangsúlyozó oldalaknak. Ráadásul az oltásellenesek sokkal aktívabban vesznek részt minden olyan beszélgetésben és vitában, amelyben olyanok is érintettek, akik nem tudnak egyértelműen állást foglalni a kérdésben. A közösségi média egyik jellegzetessége, hogy ahol aktívabb a diskurzus, és a felhasználók nagyobb elkötelezettséget mutatnak, ott könnyebben kapja fel és teszi más emberek oldalára a tartalmakat az algoritmus.

A kutatók szerint a tábor aktivitása és hatékonysága következtében az oltásellenes narratíva tíz éven belül dominánssá válhat a közösségi hálón hangoztatott nézetekben.

Az alábbi hálózati ábrát a Nature közölte, és azt mutatja meg, hogy az oltásellenes (piros) álláspontok sokkal jobban átszövik a semleges (zöld) csoportokat, mint az oltáspártiak (kék).

Fotó: Nature

Az oltáspártiakra jellemző, hogy erős a meggyőződésük az igazukban, de talán pont ezért nem szeretnek számukra meddőnek tűnő vitákba bonyolódni, csakhogy így a semleges álláspontúakkal sem elegyednek párbeszédbe. A kutatók szerint viszont csak úgy lehetne ellensúlyozni az oltásellenesek tevékenységét, ha megértenénk, hogy mi készteti a semleges véleményű embereket jobban arra, hogy belefonódjanak a beszélgetéseikbe.

Ennek egyik kulcsa az lehet, hogy az oltáspártiak érvelése unalmasan egyszerű: az oltás működik, és életeket ment. Az oltásellenesek viszont millió érdekes témával állnak elő, a gyerekek védelmétől kezdve az ezeréves alternatív gyógymódokon keresztül akár a legvadabb összeesküvés elméletekig.

Ez sokkal könnyebbé és változatosabbá teszi a személyre szabható érzelmi alapú érvelést. Van, akinél a fenyegetettség érzete jön be (az oltásba bele lehet halni), másoknál a szívhez szóló üzenet (szereted a gyerekeidet? jót akarsz nekik?). Az oltáspárti unalmas narratíva általában csak azt helyezi előtérbe, hogy minél többen oltassák be magukat (hiszen ez jó a közösségnek), így viszont egy ingadozó véleményű ember számára könnyen gyanússá válhat (biztosan valamilyen érdek áll a számok növelése mögött).

Élet Világ koronavírus közösségi média oltás oltásellenesség vakcina Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Pálos Máté
2022. május 10. 11:41 Élet, Vállalat

Olyan jól keresett a futár, hogy a finn hatóságok inkább nem adtak neki letelepedési engedélyt

Minden papírja rendben volt, azonban gyanúsnak találták, hogy futárként ilyen sokat keres. Jogi útra tereli az ügyet.

Katona Hajnalka
2022. május 7. 12:45 Élet

A városok zöldítése az emberek mentális egészsége miatt is fontos

A zöldövezetben felnövő gyerekeknél kisebb eséllyel alakul ki mentális betegség felnőtt korban.

Torontáli Zoltán
2022. május 4. 17:08 Élet

Közel 8 milliárd forintért indulhat a Giro Budapestről, de mit hoz Magyarországnak?

Mint minden hasonló nagy versenynek, a Giro d’Italiának is nagy az egyszeri közvetlen költsége, a haszna pedig közvetett. A magyar biciklisport viszont nagyot léphet vele előre.

Fontos

Pálos Máté
2022. május 19. 04:34 Pénz, Vállalat

„Akkor közölték az árat, amikor elindították a kamiont” – jelentős drágulás jön a könyveknél

Évtizedek óta nem volt ekkora káosz a nyomdai megrendelések és a könyvek árképzése körül; előfordul, hogy már gyártás közben kell változtatni egy könyv árán.

Trippon Mariann
2022. május 18. 18:01 Adat, Pénz

Erős volt az első negyedéves növekedés, de fenntartható-e?

Az utóbbi években a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni, az egyensúlytalanságok miatt azonban elkerülhetetlen a gazdaságpolitikai fordulat.

Jandó Zoltán
2022. május 18. 04:34 Pénz, Vállalat

Háromszor annyiért vesszük az orosz gázt, mint a románok, és negyedével drágábban, mint az EU-átlag

Egyetlen olyan uniós tagállam volt februárban, amely drágábban vásárolta az orosz gázt, mint Magyarország: a főbb európai útvonalaktól valóban eléggé elzárt Litvánia.