Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 19. 10:16 Világ

Lehet irigyelni a skandináv városokat, de lemásolni aligha

A skandináv városok rendre kiválóan szerepelnek az élhető településeket bemutató ranglistákon. Fejlett biciklis és tömegközlekedés, gondozott parkok, pezsgő kulturális élet és a magas minőségű közszolgáltatások teszik példaértékűvé az észak-európai országok nagyobb településeit. Nagy kérdés, hogy miként ültethetők át az itteni jó gyakorlatok a világ más részeire, amivel egy nemzetközi felsőoktatási program kezdett foglalkozni a közelmúltban.

Koppenhága, Malmö és Tromsø egyetemei vesznek részt ebben a munkában, és a résztvevők meglátása szerint több okból sem lenne gyerekjáték a Skandinávián kívüli városokban az északiak sikereit lemásolni. Az egyik hallgató a BBC-nek nyilatkozva például kiemelte, hogy míg az észak-európai országokban a tömegközlekedés színvonala és presztízse is magas, addig például az Egyesült Államok nagy részéről ez egyáltalán nem mondható el: Amerikában többnyire igencsak hiányosak az efféle szolgáltatások, az igénybevételük pedig egyfajta negatív státuszszimbólumként arra utal, hogy valakinek még annyi pénze sincs, hogy autóba üljön. Márpedig Helsinki, Koppenhága, Oslo és Stockholm jórészt annak is köszönheti a jó hírét, hogy autózás nélkül is viszonylag könnyen boldogulnak a közlekedők, de nemcsak a városokban, hanem szerte Skandináviában.

Ha már szóba kerültek a vagyoni különbségek, érdemes megemlíteni az ezekkel kapcsolatos skandináv attitűdöket – az észak-európai népek jellemzően nem szívesen feltűnősködnek, az anyagi kérdésekben meglehetősen szemérmesek. Így aztán félig-meddig a felszín alatt húzódik meg egy nagyon komoly probléma: többek között az élénkülő turizmus és a bevándorlás miatt Tromsø-től Koppenhágáig számos városban elszálltak a belvárosi ingatlanárak, aminek következtében az alacsonyabb jövedelmű családok rendre kiszorultak az elővárosokba, ahol szegregált körülmények között élnek. Igaz, a lecsúszó negyedek infrastruktúrája is sok szempontból példás, de az itteni lakosok számára hatalmas nehézséget jelent a város életébe való bekapcsolódás (jórészt pont a színvonalas, de nagyon drága tömegközlekedés miatt), ami kevéssé tükröződik az értékelésekben.

Egyáltalán nem véletlen az sem, hogy az északi városok élen járnak a helyi környezetvédelmi kezdeményezések területén. Egyfelől ezek a települések rendszerint a tengerpartokon vagy azokhoz közel létesültek, a lakosaik számára hétköznapi látvány a vízi élővilág a heringektől kezdve akár a bálnákig bezárólag, a tengerszint emelkedése pedig komoly fenyegetés. Másfelől a Skandináv-hegység gleccserei egyértelműen magukon viselik a globális felmelegedés jeleit, vagyis a klímaváltozás nem csak egy-egy szélsőséges időjárási jelenségben nyilvánul meg az itt lakók számára, akik nem mellesleg híresek a természetközeliségükről is.

Mindemellett az északi országok lakosainak viszonylag nagy része él középosztálybeli életet, így a városvezetők és -tervezők nagyrészt homogén társadalmi elvárásoknak igyekeznek megfelelni. Részben emiatt meglehetősen lassan tud csak megújulni a skandináv urbanisztika, pedig a változásokra nagy szükség van. Az elmúlt évtizedekben például hosszú küzdelem után sikerült csak elmozdulni a sokáig nyitva tartó, kiülős kocsmák, bárok, éttermek engedélyezése felé, most pedig egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a megfizethetetlen ingatlanárak kirekesztő hatásával mikor néznek szembe az önkormányzatok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIKEA-házakba menekülnének az elszálló lakásárak előlSkandinávia után Angliában terjeszkedik az IKEA és a Skanska közös leányvállalata, amely fenntartható és megfizethető otthonokat épít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ nagyváros skandinávia városok várostervezés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.