Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 19. 10:16 Világ

Lehet irigyelni a skandináv városokat, de lemásolni aligha

A skandináv városok rendre kiválóan szerepelnek az élhető településeket bemutató ranglistákon. Fejlett biciklis és tömegközlekedés, gondozott parkok, pezsgő kulturális élet és a magas minőségű közszolgáltatások teszik példaértékűvé az észak-európai országok nagyobb településeit. Nagy kérdés, hogy miként ültethetők át az itteni jó gyakorlatok a világ más részeire, amivel egy nemzetközi felsőoktatási program kezdett foglalkozni a közelmúltban.

Koppenhága, Malmö és Tromsø egyetemei vesznek részt ebben a munkában, és a résztvevők meglátása szerint több okból sem lenne gyerekjáték a Skandinávián kívüli városokban az északiak sikereit lemásolni. Az egyik hallgató a BBC-nek nyilatkozva például kiemelte, hogy míg az észak-európai országokban a tömegközlekedés színvonala és presztízse is magas, addig például az Egyesült Államok nagy részéről ez egyáltalán nem mondható el: Amerikában többnyire igencsak hiányosak az efféle szolgáltatások, az igénybevételük pedig egyfajta negatív státuszszimbólumként arra utal, hogy valakinek még annyi pénze sincs, hogy autóba üljön. Márpedig Helsinki, Koppenhága, Oslo és Stockholm jórészt annak is köszönheti a jó hírét, hogy autózás nélkül is viszonylag könnyen boldogulnak a közlekedők, de nemcsak a városokban, hanem szerte Skandináviában.

Ha már szóba kerültek a vagyoni különbségek, érdemes megemlíteni az ezekkel kapcsolatos skandináv attitűdöket – az észak-európai népek jellemzően nem szívesen feltűnősködnek, az anyagi kérdésekben meglehetősen szemérmesek. Így aztán félig-meddig a felszín alatt húzódik meg egy nagyon komoly probléma: többek között az élénkülő turizmus és a bevándorlás miatt Tromsø-től Koppenhágáig számos városban elszálltak a belvárosi ingatlanárak, aminek következtében az alacsonyabb jövedelmű családok rendre kiszorultak az elővárosokba, ahol szegregált körülmények között élnek. Igaz, a lecsúszó negyedek infrastruktúrája is sok szempontból példás, de az itteni lakosok számára hatalmas nehézséget jelent a város életébe való bekapcsolódás (jórészt pont a színvonalas, de nagyon drága tömegközlekedés miatt), ami kevéssé tükröződik az értékelésekben.

Egyáltalán nem véletlen az sem, hogy az északi városok élen járnak a helyi környezetvédelmi kezdeményezések területén. Egyfelől ezek a települések rendszerint a tengerpartokon vagy azokhoz közel létesültek, a lakosaik számára hétköznapi látvány a vízi élővilág a heringektől kezdve akár a bálnákig bezárólag, a tengerszint emelkedése pedig komoly fenyegetés. Másfelől a Skandináv-hegység gleccserei egyértelműen magukon viselik a globális felmelegedés jeleit, vagyis a klímaváltozás nem csak egy-egy szélsőséges időjárási jelenségben nyilvánul meg az itt lakók számára, akik nem mellesleg híresek a természetközeliségükről is.

Mindemellett az északi országok lakosainak viszonylag nagy része él középosztálybeli életet, így a városvezetők és -tervezők nagyrészt homogén társadalmi elvárásoknak igyekeznek megfelelni. Részben emiatt meglehetősen lassan tud csak megújulni a skandináv urbanisztika, pedig a változásokra nagy szükség van. Az elmúlt évtizedekben például hosszú küzdelem után sikerült csak elmozdulni a sokáig nyitva tartó, kiülős kocsmák, bárok, éttermek engedélyezése felé, most pedig egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a megfizethetetlen ingatlanárak kirekesztő hatásával mikor néznek szembe az önkormányzatok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIKEA-házakba menekülnének az elszálló lakásárak előlSkandinávia után Angliában terjeszkedik az IKEA és a Skanska közös leányvállalata, amely fenntartható és megfizethető otthonokat épít.

Világ nagyváros skandinávia városok várostervezés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2020. október 28. 12:02 Világ

Öt „Mi lett volna, ha…” forgatókönyv a világjárványról, tanulságokkal

Alakulhatna még rosszabbul is ez az év, de jobban is, ha mindenki racionálisan viselkedne, belátva, hogy mind a nemzetközi, mind az emberek közötti együttműködésre nagy szükség van most.

Váczi István
2020. október 28. 10:32 Világ

Csőd fenyegeti az európai repülőterek negyedét

Ha az év végéig nem javul a járványhelyzet, és nem kapnak állami támogatást, rengeteg európai reptér válik fizetésképtelenné – figyelmeztetett az európai repterek kereskedelmi szövetsége.

Avatar
2020. október 27. 06:52 Világ

Befolyás, megtévesztés, trollok: az amerikai elnökválasztás sötét oldala

A választásokba való beavatkozás régi játék a nagyhatalmak közt, de a közösségi média és a lassan felgyűlő társadalmi elégedetlenség új lehetőségeket kínál.

Fontos

Bucsky Péter
2020. október 28. 06:45 Adat

Az autózás lett a koronavírus nyertese Magyarországon

Míg a közösségi közlekedésben az utasok harmada eltűnt, a közúti járműforgalom már a járvány előtti szinten van - sose közlekedtünk még olyan szennyezően, mint most.

Jandó Zoltán
2020. október 27. 12:11 Adat

Olyan megyékben terjed leggyorsabban a járvány, ahol tavasszal fertőzöttet sem láttak

Úgy tűnik, hogy jelenleg Nógrád és Vas megyékben a legrosszabb a helyzet, de biztosak nem lehetünk benne, mert továbbra is sok adatot visszatartanak.

Jandó Zoltán
2020. október 26. 16:02 Adat

Már minden nyolcadik-kilencedik elhunyt covidos Magyarországon

Az előző héten 299 koronavírus-fertőzött veszítette életét Magyarországon, ami már az összes halálozáshoz viszonyítva is kifejezetten magas arány.