Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 24. 10:38 Élet, Világ

Taylor Swift elérte, hogy azt higgyék, ő diktál a zeneiparnak

Taylor Swift új szerződést kötött, a jövőben a Universal Music Grouphoz (UMG) tartozó Republic Records adja ki az albumait. Ez még önmagában nem lenne különösen érdekes fejlemény, az viszont igen, hogy az amerikai énekesnő két fontos feltételhez kötötte a szerződését, és ez azt a képzetet kelti, hogy gyakorlatilag a lába előtt hever a teljes iparág.

Egyrészt szokványosnak semmiképpen nem nevezhető, hogy Swift elérte, a jövőbeni felvételeinek masterei az ő tulajdonába kerülnek. Mivel gyakorlatilag minden másolat a masterról készül, Swift a pályatársaival ellentétben ezentúl minden felvétele felett teljes szerzői jogi kontrollt gyakorolhat, ami praktikusan azt jelenti, hogy döntő szava lesz a zenék bármilyen célú felhasználásban. (A megállapodás az eddigi művekre nem, csak a jövőbeni zenei anyagokra vonatkozik.)

Másrészt Swift feltételként szabta az egyezséghez azt is, hogy ha az UMG eladja a Spotify zenemegosztóban lévő részesedését, akkor a bevételt ossza szét a kiadóhoz tartozó összes művész között.

Az énekesnő tehát látszólag bele tudott szólni az UMG egyik komoly stratégiai döntésébe.

Ez csak akkor nem óriási eredmény, ha a kiadó eleve maga is a pénz szétosztásában gondolkodott.

Korábban két hasonlóan nagy kiadó, a Warner Brothers és a Sony is értékesítette a Spotify-ban lévő részesedésének egy részét, előbbi 504 millió dollárt kapott kevesebb mint 5 százaléknyi papírért, utóbbi pedig 768 millió dollárt kaszált 5,7 százalékos tulajdonrészért.

Mindkét kiadó visszaosztotta a pénzt az előadóinak, de egy alapvető különbséggel: a Warner a kérdéses összeget csak jóváírta azoknál, akik “tartoztak” neki, a Sony viszont konkrétan átutalta nekik a pénzt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA zenepiaci bevételek 12 százaléka jut el egy zenészhezAz amerikai zenészek ezzel együtt is több bevételhez jutnak arányaiban, mint amikor 2000-ben a hagyományos zeneipar a csúcson volt.

Amikor az előadók leszerződnek egy kiadóhoz, előleget kapnak a jövőbeni műveikből befolyó bevételekre. Amikor azt olvassuk a hírekben, hogy valaki 3 millió dolláros szerződést kötött, az általában azt jelenti, hogy a kiadó arra számít, hogy a zeneművek eladása után számított szerzői jogdíjak értéke el fogja érni a 3 millió dollárt, de mivel bízik az előadóban, a pénzt előre oda is adja neki. Ezért sok esetben fordul elő, hogy ha a valóságban nem is, de könyveléstechnikai értelemben az előadó tartozik a szerződéses összeg egy részével, azzal, amit még nem keresett meg, de megkapta, vagy meg fogja kapni előre. A Warner ezt volt hajlandó csökkenteni a Spotify-bevételből.

Az UMG viszont a Swift-szerződésben vállalta, hogy a Sony mintáját követi. Ezzel Taylor Swift lett minden UMG művész jótevője, és ennek a lépésnek óriási PR-értéke lehet. Az énekesnő megpróbál belehelyezkedni a kiadóvállalatokkal szemben Robin Hood-harcot vívó művész szerepébe.

Ahogy a Vox emlékeztet, Swift nem először lép tudatosan ebbe az irányba. 2014-ben például minden számát letiltotta a Spotify-ról, mert kevesellte a zenemegosztó által fizetett jogdíjak mértékét, és a bojkottot egészen 2017-ig fenntartotta. Csak azután tért vissza a Spotify-ra, hogy a cég új szabályt vezetett be, amely szerint az új számokat egy bizonyos ideig csak a fizető felhasználók számára teszi elérhetővé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁrat emelhet a Spotify, de legalább a dalszerzők jól járnakMegemelték az online zeneszolgáltatók által fizetendő jogdíj mértékét az USA-ban, ami különösen a már így is veszteséges Spotify-t érintheti rosszul.

2015-ben nyílt levélben ment neki Tim Cook Apple-vezérnek azért, mert az Apple Music három hónapos ingyenes bevezető kampánya alatt nem szándékozott jogdíjakat fizetni, és akkor is keresztülvitte az akaratát.

A politikától magát jó ideig távol tartó énekes októberben a választási kampányban nyíltan kiállt két demokrata képviselőjelölt mellett, és bár egyik sem futott be, a párt helyi szervezete szerint Swift nagyon megdobta a támogatottságukat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPár ember dönti el, hogy miből lesz sláger, de azt mondják, őket nem lehet lefizetniA lejátszási listákat összeállító profi kurátorok kezében összpontosul a hatalom a netes zenehallgatás korszakában.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Spotify szerződés Taylor Swift UMG zene zeneipar Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.