Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. november 11. 16:31 Világ

2000 milliárdos vasutat akarnak építeni Szlovákiában az oroszok és az osztrákok

Régóta napirenden van, hogy megépüljön a széles nyomtávú vasút Kassától Bécsig, de a jelek szerint az osztrák és az orosz vasút eltökélt abban, hogy most már meg is valósuljon. Annak ellenére, hogy az Európai Unió ellenzi az elég drága projektet.

Az egész elgondolás arra vezethető vissza, hogy eltér a volt Szovjetunió területén, valamint a Közép- és Nyugat-Európa nagy részén alkalmazott vasúti nyomtávolság, vagyis a vágány két sínszálának távolsága. Az előbbit az egyszerűség kedvéért csak széles, az utóbbit pedig keskeny nyomtávnak szokták hívni, noha ezeken kívül vannak további rendszerek is. (A széleset szokták még orosz nyomtávolságnak is hívni, ez 1520 milliméter, a keskenyt pedig az elterjedtsége miatt normálnak, ez 1435 milliméter.)

A kassai vasmű nyersanyagellátása érdekében a szocializmus idén a kelet-szlovákiai városig megépült a széles nyomtávú hálózat, egyébként azonban a két rendszer találkozásánál át kell rakni az árut, vagy át kell szerelni a vasúti járművek tengelyét.*Vannak speciális, nyomtávváltós járművek is, de nem igazán elterjedtek. Ez idő- és költségigényes, amit minden fuvarozó szeretne megspórolni.

Az osztrák és az orosz vasútvállalat még 2011-ben írt alá együttműködési megállapodást, amelyet idén februárban kibővítettek, és az a szándékuk, hogy a széles nyomtávú vasútvonalat meghosszabbítsák egy Bécs közelében lévő elosztó központig. A Távol-Keletről vagy Oroszországból érkező árukat itt raknák át kamionokra vagy normál nyomtávú szerelvényekre. Ezzel Bécs jelentős elosztó központtá válna. Az osztrák vasút a Railfreight.com szakportálnak ecsetelte a várható előnyöket, 

lehetséges végállomásként a magyar határtól nem messze lévő, bevásárlóközpontjairól híres Parndorfot (Pándorfalu) említve.

A megvalósíthatósági tanulmány elkészült, és az orosz média szerint hamarosan véglegesítik a projekt finanszírozását is. Az orosz ipari miniszter azt mondta, hogy év végéig a megvalósítás is elkezdődik.

Ez azonban valószínűleg túlzott optimizmus, a projekt ugyanis kiverte a biztosítékot az Európai Bizottságnál. Az EU végrehajtó testületének az nem tetszik, hogy a fejlesztésből mindössze néhány vállalat profitálna, nem pedig az EU vasúti szektorának egésze, ami sérti az egységes vasúti piac szabályait. Ennek ugyanis a pályához való szabad és egyenlő hozzáférés az egyik sarokköve, ami itt technológiai okokból nem lenne biztosított.

Az osztrák vasút az elérhető gazdasági előnyökkel érvel, számításaik szerint az osztrák gazdaság 16 milliárd euró hozzáadott értékkel lesz gazdagabb, és 127,5 ezer munkahely jön létre. A megvalósíthatósági tanulmány szerint 2030-ra a bécsi térség vasúti áruforgalma 20 millió tonnával nő.

A körülbelül 400 kilométer hosszú, egyvágányú, villamosított pálya megépítése nagyjából 6,5 milliárd euróba kerülhet.

A közel 2100 milliárd forintnak megfelelő összeg kilométerenként több mint 5,2 milliárd, ami elég soknak számít, igaz, a tervek szerint 40 kilométer alagutat fúrnak és egy Duna-hídra is szükség lesz.

Pár éve egyébként felmerült, hogy Magyarországon hosszabbítanák meg a széles nyomtávú vasutat, Záhonytól a dunaújvárosi vasműig, illetve Győrig. A beruházás csillagászati költségei miatt azonban ennél tovább nem jutott az ügy. Ráadásul ez a fejlesztés feleslegessé tenné a záhonyi átrakókörzetet, amelyet az utóbbi években több tízmilliárd forintból fejlesztettek.

Ha a pálya vége Ausztriában lesz, kérdéses, hogy Szlovákia mit nyer a beruházással. A záhonyival azonos funkciót betöltő tiszacsernyői átrakó feleslegessé válna, miközben a pályahasználati díjból keletkező bevételt az uniós szabályok szerint csak a vasúti hálózat fenntartására lehet elkölteni. Szlovákia számára az lenne kedvező, ha a területén, mondjuk Pozsony közelében épülne egy olyan logisztikai központ, mint amit Bécs térségében terveznek.

Világ Bécs elosztó központ Kassa Parndorf széles nyomtávú vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2020. február 24. 13:45 Világ

Olaszországban 1600 százalékkal nőtt a szájmaszkok ára a koronavírus miatt

Sokszorosára nőtt a kézfertőtlenítők ára is, egy fogyasztóvédő szerint szégyentelen spekuláció folyik az emberek félelmére építve.

Fabók Bálint
2020. február 22. 12:03 Világ

Egy szeméttel elárasztott kisváros megmutatja, hogyan lehet műanyagok nélkül élni

A világ egyik legszebb tavánál fekvő guatemalai kisváros két év alatt megszabadult az egyszer használatos műanyagoktól, a tó vize 90 százalékkal lett tisztább.

Stubnya Bence
2020. február 21. 13:59 Világ

70 éve nem volt akkora sáskajárás Kelet-Afrikában mint most, 25 millió ember élete van veszélyben

A változó klíma ideális körülményeket teremt a pusztító sáskák szaporodásához. Néhány országban elkeseredettségükben autógumi égetésével védekeznek az emberek.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 23. 07:12 Adat

Térképre raktuk az összes játszóteret Európában, Magyarország egész jól áll – FRISSÍTVE

Az országon belül nagyok a különbségek, és bár a fideszes településeken egy leheletnyivel több a játszótér, erre a kérdésre nem sok hatása van a családpolitikának.

Kasnyik Márton
2020. február 22. 07:16 Podcast

Palócz Éva: A fiatal generáció hadra fogható része elveszett az ország számára

G7 Podcast! A vendégünk a Kopint-Tárki vezérigazgatója, aki szerint a magasabb bérek két úton is termelékenyebbé tehetik a magyar cégeket: a gyengébbek lehúzzák a rolót, a jobbak előremenekülnek.

Fabók Bálint
2020. február 21. 06:53 Vállalat

Bolti dolgozóik mesélik el, hogy miért ilyen irdatlanul hatékony az Aldi és a Lidl

Ha nincs elég forgalom, egyszerűen hazaküldenek valakit. A magyar bevásárlást teljesen felforgató diszkontok egészen máshogyan működnek, mint a hagyományos áruházak, a dolgozóikkal beszéltünk a különbségekről.