Varró László, a Nemzetközi Energia Ügynökség vezető közgazdász-elemzője elhatározta, hogy hibrid autójával úgy fog elutazni párizsi munkahelyéről a Balatonhoz, hogy közben nem éget benzint, vagyis úgy tesz, mintha tisztán elektromos autója lenne.
Az út, amelyet egy LinkedIn bejegyzésben örökített meg, igencsak kalandosra sikerült, és kiválóan mutatja az Európán átívelő elektromos mobilitás meglehetősen korlátozott lehetőségeit.
Varró utazásának fontosabb állomásai dióhéjban a következők:
- Reims és Metz között a Google által jelzett töltőpont a valóságban nem létezett, ezért továbbhajtott.
- Luxembourgban egy barátjánál pihent meg, de a környéken nem volt töltőpont, ezért a WC-ablakon keresztül kellett kilógatnia a kábelt, hogy a lakásból az autót elérje.
- Németországban a Mannheim közelében lévő Exxon töltőponton egy QR-kódos, kötelező azonosítási rendszert talált, amely francia SIM-kártyával használhatatlannak bizonyult. Az egyébként segítőkész kútkezelőknek ötletük sem volt a probléma megoldására. “Nem emlékszem, hogy regisztrálnom kellett volna, hogy az Exxonnál benzint vegyek. Csak odamentem és megvettem, szóval mi a csudáért kell bárkinek regisztrálni, hogy elektromos áramot vegyen?” – teszi fel a kérdést Varró.
- Egy Nürnberg előtti OMV kúton 10 percig kellett manővereznie a Toyota Priusszal, amíg a kábelt csatlakoztatni tudta, mert túl rövid volt. Az áram kilométerre vetített ára pedig magasabb volt, mintha benzint tankolt volna.
- Egy következő Shell kútnál két, nem elektromos BMW elfoglalta a töltőpontot, vélhetően azért, mert kényelmesen közel volt az étteremhez. Itt már benzint kellett tankolnia.
- Bécsben barátoknál állt meg, ám az ő harmadik emeleti lakásukból nem tudta a kábelt az autóig húzni. Egy közeli bevásárlóközpont garázsában azonban minden gond nélkül tölteni tudott, amíg egy cappuccino mellett üldögélt.
- Sopron és a Balaton között egyetlen kézenfekvő töltőpontot sem talált, valószínűnek tartja, hogy azok csak a kastélyszállók és golfpályák parkolóiban működnek, vélhetően a vendégek részére.
Varró szerint az elektromos mobilitás csak akkor fogja legyőzni az olajalapút, ha a megszokott komfortot és szolgáltatási színvonalat nyújtja, ahelyett hogy arról papolna a felhasználóknak, hogy miért lenne szükség az életmódjuk megváltoztatására.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Élet Világ elektromos autó Európa mobilitás töltőállomás utazás Varró László Olvasson tovább a kategóriában