Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. március 10. 18:44 Vállalat

Gyatrák a szegedi üzemnyitást tervező kínai autógyártó fenntarthatósági mutatói

Az ellátási láncuk környezeti lábnyoma és az emberi jogok érvényesülése szempontjából relatíve jó eredményt értek el a Magyarországon jelen lévő autógyártók, bár a szegedi üzemnyitást tervező BYD az ezt számszerűsítő lista alján végzett.

Mi történt? A Ford, a Mercedes és a Tesla végzett a Lead the Charge nevű autóipari agytröszt 2024-es listájának élén, amelyben 18 globális autógyártó céget rangsoroltak aszerint, hogy az ellátási láncaik környezeti terhelés és az emberi jogok érvényesülése szempontjából mennyire számítanak fenntarthatónak.

  • A vállalatok százalékos pontszámot kapnak, amelyet 80 indikátor alapján állítottak össze a vállalatok dekarbonizációs és környezeti terhelés minimalizálására, illetve emberi jogok tiszteletben tartására vonatkozó törekvéseit számszerűsítve.

Előzmények: a jelentést először tavaly publikálta az agytröszt, akkor a Mercedes végzett a lista élén. A német multinacionális céget 2023-ban a Ford, a Volvo és a Volkswagen követte a rangsorban.

Tágabb kontextus: az idei lista élén a Ford végzett 42 százalékos összpontszámmal, ami 9 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as eredményéhez képest. A tavalyi győztes Mercedes-Benz 40 százalékot ért el, a Tesla pedig a harmadik helyre jött fel a tavalyi 9. helyről 35 százalékos eredménnyel.

  • A Ford fenntarthatóbbá vált az acél és az alumínium értékláncában (bányászat, gyártás és szállítás), jelentős részt ez magyarázza a tavalyhoz képest magasabb pontszámát, ami azonban még mindig nagyon távol van az agytröszt kritériumrendszere szerinti ideális állapottól.
  • A Tesla ugrása annak köszönhető, hogy részletesebb adatokat tett közzé a kibocsátásairól és javította beszerzései átláthatóságát, de a vizsgált dimenziók mindegyikében javítani tudott valamennyit.

Alulnézet: a magyarországi üzemmel rendelkező vagy gyárnyitást tervező gyártók egy része a lista elején (Mercedes, Stellantis, Volkswagen), a Szegeden üzemet építő BYD viszont a lista utolsó előtti helyén végzett.

  • A BYD összesen 4 százalékot ért el, a fenntartható ellátási láncok kategóriában 1, a felelős beszerzések és emberi jogok kategóriában 5 százalékra értékelték a teljesítményét.

Felülnézet: az idei jelentés szerint bár az összes márka kudarcot vallott az helyi lakosság emberi jogainak tiszteletben tartásában (a 18 vizsgált márka közül 11 nulla százalékos eredményt ért el ezen a területen), jelentős előrelépés történt az ellátási lánc kibocsátásának csökkentésében.

  • A zöld acélgyártás irányába az autógyártók több mint kétharmada mozdult el, ami jelentős változást jelent az előző évhez képest, bár a kelet-ázsiai autógyártók ebben el vannak maradva.
  • Az uniós szabályozások pozitív hatása globálisan érezhető a környezetvédelmi eljárások és az emberi jogok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BYD-üzemmel már négynek lesz itthon autógyára a világ 15 legnagyobb gyártója közülIdén került be árbevétel alapján a globális top 15-be a szegedi üzemet építő kínai BYD.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD fenntarthatóság járműipar mercedes stellantis vokswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.