Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. március 10. 18:44 Vállalat

Gyatrák a szegedi üzemnyitást tervező kínai autógyártó fenntarthatósági mutatói

Az ellátási láncuk környezeti lábnyoma és az emberi jogok érvényesülése szempontjából relatíve jó eredményt értek el a Magyarországon jelen lévő autógyártók, bár a szegedi üzemnyitást tervező BYD az ezt számszerűsítő lista alján végzett.

Mi történt? A Ford, a Mercedes és a Tesla végzett a Lead the Charge nevű autóipari agytröszt 2024-es listájának élén, amelyben 18 globális autógyártó céget rangsoroltak aszerint, hogy az ellátási láncaik környezeti terhelés és az emberi jogok érvényesülése szempontjából mennyire számítanak fenntarthatónak.

  • A vállalatok százalékos pontszámot kapnak, amelyet 80 indikátor alapján állítottak össze a vállalatok dekarbonizációs és környezeti terhelés minimalizálására, illetve emberi jogok tiszteletben tartására vonatkozó törekvéseit számszerűsítve.

Előzmények: a jelentést először tavaly publikálta az agytröszt, akkor a Mercedes végzett a lista élén. A német multinacionális céget 2023-ban a Ford, a Volvo és a Volkswagen követte a rangsorban.

Tágabb kontextus: az idei lista élén a Ford végzett 42 százalékos összpontszámmal, ami 9 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as eredményéhez képest. A tavalyi győztes Mercedes-Benz 40 százalékot ért el, a Tesla pedig a harmadik helyre jött fel a tavalyi 9. helyről 35 százalékos eredménnyel.

  • A Ford fenntarthatóbbá vált az acél és az alumínium értékláncában (bányászat, gyártás és szállítás), jelentős részt ez magyarázza a tavalyhoz képest magasabb pontszámát, ami azonban még mindig nagyon távol van az agytröszt kritériumrendszere szerinti ideális állapottól.
  • A Tesla ugrása annak köszönhető, hogy részletesebb adatokat tett közzé a kibocsátásairól és javította beszerzései átláthatóságát, de a vizsgált dimenziók mindegyikében javítani tudott valamennyit.

Alulnézet: a magyarországi üzemmel rendelkező vagy gyárnyitást tervező gyártók egy része a lista elején (Mercedes, Stellantis, Volkswagen), a Szegeden üzemet építő BYD viszont a lista utolsó előtti helyén végzett.

  • A BYD összesen 4 százalékot ért el, a fenntartható ellátási láncok kategóriában 1, a felelős beszerzések és emberi jogok kategóriában 5 százalékra értékelték a teljesítményét.

Felülnézet: az idei jelentés szerint bár az összes márka kudarcot vallott az helyi lakosság emberi jogainak tiszteletben tartásában (a 18 vizsgált márka közül 11 nulla százalékos eredményt ért el ezen a területen), jelentős előrelépés történt az ellátási lánc kibocsátásának csökkentésében.

  • A zöld acélgyártás irányába az autógyártók több mint kétharmada mozdult el, ami jelentős változást jelent az előző évhez képest, bár a kelet-ázsiai autógyártók ebben el vannak maradva.
  • Az uniós szabályozások pozitív hatása globálisan érezhető a környezetvédelmi eljárások és az emberi jogok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BYD-üzemmel már négynek lesz itthon autógyára a világ 15 legnagyobb gyártója közülIdén került be árbevétel alapján a globális top 15-be a szegedi üzemet építő kínai BYD.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD fenntarthatóság járműipar mercedes stellantis vokswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.