Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. február 8. 13:04 Vállalat

Rendelettel hoznák helyzetbe a Magyar Postát a csomaglogisztikai piacon, de nem tiszta, pontosan hogyan

Helyzetbe hozná egy rendelettel a Magyar Postát a csomaglogisztikai piacon a kormány, de egyelőre még nem teljesen tiszta, hogy hogyan.

Mi történt? Egy március végén hatályossá váló, december végi rendeletmódosítás alapján minden Magyarországon működő webshopnak kötelező lesz lehetővé tenni, hogy az áruikat a Magyar Postán keresztül küldjék, ha a vevő ezt szeretné – írta a HVG.

  • A rendeletről a kormány és a Magyar Posta sem kommunikált, az érintetteket még a december 15-én kezdődő “társadalmi vita” keretében sem értesítették.

Tágabb kontextus: az érintett logisztikai cégek felháborodását a lap szerint az is szítja, hogy nem egyértelmű a rendelet alapján, hogy mit tesz kötelezővé a kormány. 

  • A lazább olvasat szerint a webshopoknak csak fel kell kínálniuk, hogy az árut a Posta csomagküldő cégével, az MPL-lel is kiküldik.
  • A szigorú olvasat szerint viszont minden magyarországi webshopnak le kellene szerződnie a Postával, és a házhoz szállítástól az automatás átvételig az MPL szolgáltatásainak teljes palettáját fel kéne kínálnia minden tranzakció esetén.

Felülnézet: mivel Magyarországon a csomaglogisztikai cégek piaci többszereplős és erősen versenyző, illetve a cégek gyakorlatilag mindenhova szállítanak, nehéz azzal érvelni, hogy a lakosság érdekében lenne szükség állami beavatkozásra. 

  • A szándék ezért vélhetően a Magyar Posta helyzetbe hozása a csomaglogisztikai piacon.

Alulnézet: nem egyértelmű, hogy a rendelet hogyan hatna a piaci erőviszonyokra. 

  • A saját fejlesztésű webshopot fenntartó kereskedőknek informatikai pluszmunkát jelentene a Posta felvétele a választható futárcégek sorába, a webshopjukat bérlő cégeknek viszont semmilyen pluszfeladata nem lenne.

Mi várható? Mivel az értelmezéstől függ, hogy a webshopok számára milyen kötelezettségeket jelent majd a rendelet, és a szabály életbe lépéséig már két hónap sincs hátra, a kormánynak muszáj lesz konkretizálnia a rendeletet, sőt, a helyzet tisztázásához további jogszabályalkotásra is szükség lehet.

  • Várható is kormányzati kommunikáció, a HVG értesülései szerint erre legkésőbb február végéig sor fog kerülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Zalakerámia példája jól mutatja, hogyan próbálja a Fidesz kiszorítani a külföldi tulajdonosokat az építőipari alapanyaggyártásbólLázár János korábban nyíltan beszélt arról, hogy szeretné megváltoztatni az építésgazdaságnak az alapanyag részét is, hogy ott is minél több magyar legyen

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csomagküldés logisztika Magyar Posta Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. február 22. 04:34 Vállalat

Mostantól biztosan nem Orbán kötélbarátja felügyeli a lakásod

Eladta egyik meghatározó biztonsági cégét Garancsi István. A tranzakcióval a piac lényegében kétszereplőssé vált, ráadásul a két óriáscég más-más szegmensekben aktív.

Torontáli Zoltán
2024. február 21. 15:22 Vállalat, Világ

Újabb országban mondták ki, nem munkavállalók az ételfutárok, de bekerülhetnek az ágazati kollektív szerződésbe

Hiányzik az unióban az egységes szabályozás, a finn bíróság a magyarral megegyező állásfoglalást hozott.

Bőgel György
2024. február 20. 15:27 Vállalat

Mit tanulhatnak magyar vállalkozók a Kifli-anyacég sikeréből?

Adva volt egy gyorsan táguló piaci rés, a lehetőség felismerése azonban még kevés a nemzetközi piaci sikerhez, amit a Rohlik tíz év alatt elért.

Fontos

Stubnya Bence
2024. február 21. 10:01 Közélet

Európai rekorder lenne Magyarország, ha sikerülne a kormány terve

85 százalékra emelkedhet a kormány tervei szerint a foglalkoztatottsági ráta. Tartalék azonban csak a 25 év alattiakban és az 55 év felettiekben van.

Mészáros R. Tamás
2024. február 21. 04:34 Világ

Külföldi tudással, hajóflottával és jüanelszámolással terjeszkedne a kínai autóipar

A kínai állam tervei között szerepel a külföldi kutatás-fejlesztés, az értékesítési- és szervízhálózatok, valamint a jüanalapú pénzügyi infrastuktúra kiépítése az autóexport ösztönzése érdekében.

Bucsky Péter
2024. február 20. 04:34 Közélet

7 év alatt csak egy villamosvonal épülhet meg biztosan az uniós pénzekből Budapesten

300 milliárd forintos uniós támogatást lát biztosítottnak a főváros, ami az előző hét éves ciklushoz képest visszalépés. De a kormány eredeti tervéhez képest mégis jelentős.