Hírlevél feliratkozás
Nagy Zsolt
2023. december 11. 13:33 Vállalat, Világ

Az oroszok jól járnak azzal a blokáddal, amihez most a magyar kamionosok is csatlakoznak

A lengyel és szlovák fuvarozók után a magyarországi kamionosok is úgy döntöttek, hogy akadályozzák az ukrán kamionok átjutását a határon, és hétfőtől egészen december végéig részleges blokádot hirdettek a záhonyi határátkelőnél.

Háttér: A kamionosok azután kezdtek elégedetlenkedni, hogy a háborúra való tekintettel az EU engedélyezte, hogy az ukrán kamionosok szabadon végezhessenek fuvarozói tevékenységet az EU területén.

  • A kamionosok Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon is úgy érzik, hogy a lépéssel komoly hátrányba kerültek.
  • Mivel az ukrán kamionosokra nem vonatkozik annyi szabály, mint az EU-s országok fuvarozóira, olcsóbban dolgoznak.
  • A probléma, hogy nemcsak Ukrajnába visznek árut, hanem az EU-n belül is elvállalnak munkákat, ezzel torzítva a piacot.

Számokban: Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az MTI-nek azt mondta, hogy „mára a magyar közutakon több mint 30 százalékkal nőtt az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a magyar járműveké 4 százalékkal csökkent.”

Felülnézet: nem ez az első olyan terület, ahol Ukrajnával összerúgják a port a nyugati szomszédok. Korábban az Európai Bizottság engedélyezte az Ukrajnából érkező vámmentes gabonaimportot, ezt viszont Lengyelország, Szlovákia és Magyarország nemzetállami szinten betiltotta, aminek az lett a következménye, hogy Ukrajna pert indított a tiltó országok ellen.

Mit mondanak ők? A fuvarozók szakszervezete szerint már most több száz magyar vállalkozás került veszélybe azzal, hogy az ukrán kamionok szabadon vállalhatnak fuvarokat az EU területén. 

Tágabb kontextus: A blokád nemcsak az ukránok bevételeire, hanem a harcokra is hatással van.

  • Mivel az ukránok sokkal kevesebb pénzből gazdálkodnak, mint az orosz hadsereg, ellátottságuk nagyban függ adománygyűjtő szervezetek felajánlásaitól. Rengeteg, a fronton használt felszerelés érkezik tőlük, főként Lengyelországon át, például éjjellátó szemüvegek, golyóálló mellények, drónok formájában.
  • Ezek viszont nem katonai vagy humanitárius szállítmányként – melyeket a lengyelek egyébként átengednek – szerepelnek, hanem sima kereskedelmi rakományként, tehát a blokád megakasztja az eljutást a frontra.

Mi várható? A december 11-én induló magyar részleges blokádot a szervezők december végéig kívánják fenntartani, míg a lengyelek legalább február végéig tervezik az áthaladás nehezítését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ukrán gabona csak bűnbak, miután nem jött be a háborús spekulációA gabonaimport-vita eszkalálódását legalább annyira belpolitikai tényezők befolyásolták, mint a tényleges piaci folyamatok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKi éli túl a telet Ukrajnában?Fogyatkozó és bizonytalan nyugati támogatás mellett kell talpon maradnia Ukrajnának, de a fronton lévő orosz katonák helyzete semmivel sem könnyebb, mint az ukránoké.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ blokád háború kamion közúti fuvarozás orosz-ukrán háború Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.