Hírlevél feliratkozás
Nagy Zsolt
2023. december 11. 13:33 Vállalat, Világ

Az oroszok jól járnak azzal a blokáddal, amihez most a magyar kamionosok is csatlakoznak

A lengyel és szlovák fuvarozók után a magyarországi kamionosok is úgy döntöttek, hogy akadályozzák az ukrán kamionok átjutását a határon, és hétfőtől egészen december végéig részleges blokádot hirdettek a záhonyi határátkelőnél.

Háttér: A kamionosok azután kezdtek elégedetlenkedni, hogy a háborúra való tekintettel az EU engedélyezte, hogy az ukrán kamionosok szabadon végezhessenek fuvarozói tevékenységet az EU területén.

  • A kamionosok Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon is úgy érzik, hogy a lépéssel komoly hátrányba kerültek.
  • Mivel az ukrán kamionosokra nem vonatkozik annyi szabály, mint az EU-s országok fuvarozóira, olcsóbban dolgoznak.
  • A probléma, hogy nemcsak Ukrajnába visznek árut, hanem az EU-n belül is elvállalnak munkákat, ezzel torzítva a piacot.

Számokban: Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az MTI-nek azt mondta, hogy „mára a magyar közutakon több mint 30 százalékkal nőtt az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a magyar járműveké 4 százalékkal csökkent.”

Felülnézet: nem ez az első olyan terület, ahol Ukrajnával összerúgják a port a nyugati szomszédok. Korábban az Európai Bizottság engedélyezte az Ukrajnából érkező vámmentes gabonaimportot, ezt viszont Lengyelország, Szlovákia és Magyarország nemzetállami szinten betiltotta, aminek az lett a következménye, hogy Ukrajna pert indított a tiltó országok ellen.

Mit mondanak ők? A fuvarozók szakszervezete szerint már most több száz magyar vállalkozás került veszélybe azzal, hogy az ukrán kamionok szabadon vállalhatnak fuvarokat az EU területén. 

Tágabb kontextus: A blokád nemcsak az ukránok bevételeire, hanem a harcokra is hatással van.

  • Mivel az ukránok sokkal kevesebb pénzből gazdálkodnak, mint az orosz hadsereg, ellátottságuk nagyban függ adománygyűjtő szervezetek felajánlásaitól. Rengeteg, a fronton használt felszerelés érkezik tőlük, főként Lengyelországon át, például éjjellátó szemüvegek, golyóálló mellények, drónok formájában.
  • Ezek viszont nem katonai vagy humanitárius szállítmányként – melyeket a lengyelek egyébként átengednek – szerepelnek, hanem sima kereskedelmi rakományként, tehát a blokád megakasztja az eljutást a frontra.

Mi várható? A december 11-én induló magyar részleges blokádot a szervezők december végéig kívánják fenntartani, míg a lengyelek legalább február végéig tervezik az áthaladás nehezítését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ukrán gabona csak bűnbak, miután nem jött be a háborús spekulációA gabonaimport-vita eszkalálódását legalább annyira belpolitikai tényezők befolyásolták, mint a tényleges piaci folyamatok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKi éli túl a telet Ukrajnában?Fogyatkozó és bizonytalan nyugati támogatás mellett kell talpon maradnia Ukrajnának, de a fronton lévő orosz katonák helyzete semmivel sem könnyebb, mint az ukránoké.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ blokád háború kamion közúti fuvarozás orosz-ukrán háború Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.