A lengyel és szlovák fuvarozók után a magyarországi kamionosok is úgy döntöttek, hogy akadályozzák az ukrán kamionok átjutását a határon, és hétfőtől egészen december végéig részleges blokádot hirdettek a záhonyi határátkelőnél.
Háttér: A kamionosok azután kezdtek elégedetlenkedni, hogy a háborúra való tekintettel az EU engedélyezte, hogy az ukrán kamionosok szabadon végezhessenek fuvarozói tevékenységet az EU területén.
As of the morning of December 10, there are almost 3,500 trucks parked near the Ukrainian border in Poland, spokesman of the State Border Service Andriy Demchenko reported. pic.twitter.com/h4dXQHDXo3
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) December 10, 2023
Számokban: Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az MTI-nek azt mondta, hogy „mára a magyar közutakon több mint 30 százalékkal nőtt az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a magyar járműveké 4 százalékkal csökkent.”
Felülnézet: nem ez az első olyan terület, ahol Ukrajnával összerúgják a port a nyugati szomszédok. Korábban az Európai Bizottság engedélyezte az Ukrajnából érkező vámmentes gabonaimportot, ezt viszont Lengyelország, Szlovákia és Magyarország nemzetállami szinten betiltotta, aminek az lett a következménye, hogy Ukrajna pert indított a tiltó országok ellen.
Mit mondanak ők? A fuvarozók szakszervezete szerint már most több száz magyar vállalkozás került veszélybe azzal, hogy az ukrán kamionok szabadon vállalhatnak fuvarokat az EU területén.
Tágabb kontextus: A blokád nemcsak az ukránok bevételeire, hanem a harcokra is hatással van.
Mi várható? A december 11-én induló magyar részleges blokádot a szervezők december végéig kívánják fenntartani, míg a lengyelek legalább február végéig tervezik az áthaladás nehezítését.
Vállalat
Fontos