Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. szeptember 7. 13:24 Vállalat

A régióban egyedi munkakörülmények miatt fájhat igazán a Lear-leépítés az érintett dolgozóknak

A nógrádi és Heves vármegyei Lear-dolgozóknak lesz a legnehezebb dolga helyben munkát találni a több mint 800 főt érintő gödöllői leépítés után, és arra is kicsi az esély, hogy hasonló kondíciókkal rendelkező állást találjanak a környéken.

Mi történt? Szerdán egy munkásgyűlésen bejelentették, hogy bezárják a Lear Corporation Hungary Kft. gödöllői kábelkorbácsüzemét, és emiatt több mint 800 főt küldenek el a cégtől – írta a 24.hu.

  • A dolgozók közel kétharmada több mint két évtizede dolgozik az üzemben, és sokan közülük pár évvel vannak a nyugdíj előtt. 
  • A pontos szám a jövő hét második felében derül majd ki, amikor a szakszervezet és a munkaadó a leépítésre vonatkozó konzultáció keretén belül ezt is felméri – mondta Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke kérdésünkre.

Előzmények: a járművekhez gyártott kábelkorbácsok gyártása alacsony hozzáadott értékű, munkaintenzív gyártási folyamat, ami a magyarországi bérköltségek mellett már egyre kevésbé érte meg a Magyaroszágon 1992 óta jelen lévő amerikai vállalatnak.

  • Erre utal az is, hogy 2018-ban 500 fős leépítéssel már bezártak egy kábelkorbácsgyárat Gyöngyösön, és az elmúlt években Gödöllőn is többszáz fős leépítések voltak.
  • Miközben a cég Szerbiában, Marokkóban és Tunéziában bővített és nyitott új üzemeket, amelyek legutóbb akkor kerültek be a hírekbe, amikor az ukrán gyártók leállása megbénította az európai autógyártást, és ezekben az üzemekben futtatták fel a termelést.

Tágabb kontextus: a cég 276 milliárd forintos árbevétel mellett körülbelül 6,3 milliárd forintos nyereséggel zárta a tavalyi évet, tehát annak ellenére, hogy a gödöllői gyár rosszul ment, összességében nyereséges volt a működése. 

  • Ennek az oka a győri autóülésgyártó üzem teljesítménye, amelynek üzletvitele stabil és hosszú távon kiszámíthatóbb Kozma Zsolt elmondása alapján.
 

Alulnézet: az üzembe négy vármegyéből – Pest, Heves, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok – ingázott az elbocsátásban érintett 830 dolgozó.

  • Közülük a nógrádiaknak és a hevesieknek lenne a legnehezebb dolga, ha helyben szeretnének elhelyezkedni a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat álláskeresők arányára vonatkozó augusztusi adatai alapján.
  • A régióban nem látok most intenzív toborzást, ami érthető is, hiszen jelenleg a magyar járműipar recesszióban van. De a dolgozók azért valószínűleg el fognak tudni helyezkedni, bár ilyen kondíciókkal nem lesz könnyű” – mondta Kozma.

A gödöllői Lear azért volt ugyanis vonzó az itt dolgozók számára, mert habár más üzemekhez képest a jövedelem nem volt kiemelkedő, az iparágban elterjedt 12 helyett csak 8 órás műszakok voltak, és nem volt hétvégézés és éjszakázás sem. 

  • “Volt, aki azt mondta, hogy a Dunántúlra költözik, de olyan is, aki azt mondta, 50 évesen már nem vág bele ilyesmibe” – érzékeltette Kozma a dolgozók eltérő kilátásait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTavaly a gyár fejlesztéséről tárgyalt Szijjártó, idén bezárja az ElectroluxÖsszeomlott a kereslet, megugrottak a bérek, a termelést Nyíregyházáról részben Olaszországba viszik vissza.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat járműipar lear leépítés munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.