Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. szeptember 7. 13:24 Vállalat

A régióban egyedi munkakörülmények miatt fájhat igazán a Lear-leépítés az érintett dolgozóknak

A nógrádi és Heves vármegyei Lear-dolgozóknak lesz a legnehezebb dolga helyben munkát találni a több mint 800 főt érintő gödöllői leépítés után, és arra is kicsi az esély, hogy hasonló kondíciókkal rendelkező állást találjanak a környéken.

Mi történt? Szerdán egy munkásgyűlésen bejelentették, hogy bezárják a Lear Corporation Hungary Kft. gödöllői kábelkorbácsüzemét, és emiatt több mint 800 főt küldenek el a cégtől – írta a 24.hu.

  • A dolgozók közel kétharmada több mint két évtizede dolgozik az üzemben, és sokan közülük pár évvel vannak a nyugdíj előtt. 
  • A pontos szám a jövő hét második felében derül majd ki, amikor a szakszervezet és a munkaadó a leépítésre vonatkozó konzultáció keretén belül ezt is felméri – mondta Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke kérdésünkre.

Előzmények: a járművekhez gyártott kábelkorbácsok gyártása alacsony hozzáadott értékű, munkaintenzív gyártási folyamat, ami a magyarországi bérköltségek mellett már egyre kevésbé érte meg a Magyaroszágon 1992 óta jelen lévő amerikai vállalatnak.

  • Erre utal az is, hogy 2018-ban 500 fős leépítéssel már bezártak egy kábelkorbácsgyárat Gyöngyösön, és az elmúlt években Gödöllőn is többszáz fős leépítések voltak.
  • Miközben a cég Szerbiában, Marokkóban és Tunéziában bővített és nyitott új üzemeket, amelyek legutóbb akkor kerültek be a hírekbe, amikor az ukrán gyártók leállása megbénította az európai autógyártást, és ezekben az üzemekben futtatták fel a termelést.

Tágabb kontextus: a cég 276 milliárd forintos árbevétel mellett körülbelül 6,3 milliárd forintos nyereséggel zárta a tavalyi évet, tehát annak ellenére, hogy a gödöllői gyár rosszul ment, összességében nyereséges volt a működése. 

  • Ennek az oka a győri autóülésgyártó üzem teljesítménye, amelynek üzletvitele stabil és hosszú távon kiszámíthatóbb Kozma Zsolt elmondása alapján.
 

Alulnézet: az üzembe négy vármegyéből – Pest, Heves, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok – ingázott az elbocsátásban érintett 830 dolgozó.

  • Közülük a nógrádiaknak és a hevesieknek lenne a legnehezebb dolga, ha helyben szeretnének elhelyezkedni a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat álláskeresők arányára vonatkozó augusztusi adatai alapján.
  • A régióban nem látok most intenzív toborzást, ami érthető is, hiszen jelenleg a magyar járműipar recesszióban van. De a dolgozók azért valószínűleg el fognak tudni helyezkedni, bár ilyen kondíciókkal nem lesz könnyű” – mondta Kozma.

A gödöllői Lear azért volt ugyanis vonzó az itt dolgozók számára, mert habár más üzemekhez képest a jövedelem nem volt kiemelkedő, az iparágban elterjedt 12 helyett csak 8 órás műszakok voltak, és nem volt hétvégézés és éjszakázás sem. 

  • “Volt, aki azt mondta, hogy a Dunántúlra költözik, de olyan is, aki azt mondta, 50 évesen már nem vág bele ilyesmibe” – érzékeltette Kozma a dolgozók eltérő kilátásait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTavaly a gyár fejlesztéséről tárgyalt Szijjártó, idén bezárja az ElectroluxÖsszeomlott a kereslet, megugrottak a bérek, a termelést Nyíregyházáról részben Olaszországba viszik vissza.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat járműipar lear leépítés munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.