A régióban egyedi munkakörülmények miatt fájhat igazán a Lear-leépítés az érintett dolgozóknak
A nógrádi és Heves vármegyei Lear-dolgozóknak lesz a legnehezebb dolga helyben munkát találni a több mint 800 főt érintő gödöllői leépítés után, és arra is kicsi az esély, hogy hasonló kondíciókkal rendelkező állást találjanak a környéken.
Mi történt? Szerdán egy munkásgyűlésen bejelentették, hogy bezárják a Lear Corporation Hungary Kft. gödöllői kábelkorbácsüzemét, és emiatt több mint 800 főt küldenek el a cégtől – írta a 24.hu.
A dolgozók közel kétharmada több mint két évtizede dolgozik az üzemben, és sokan közülük pár évvel vannak a nyugdíj előtt.
A pontos szám a jövő hét második felében derül majd ki, amikor a szakszervezet és a munkaadó a leépítésre vonatkozó konzultáció keretén belül ezt is felméri – mondta Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke kérdésünkre.
Előzmények: a járművekhez gyártott kábelkorbácsok gyártása alacsony hozzáadott értékű, munkaintenzív gyártási folyamat, ami a magyarországi bérköltségek mellett már egyre kevésbé érte meg a Magyaroszágon 1992 óta jelen lévő amerikai vállalatnak.
Erre utal az is, hogy 2018-ban 500 fős leépítéssel már bezártak egy kábelkorbácsgyárat Gyöngyösön, és az elmúlt években Gödöllőn is többszáz fős leépítések voltak.
Miközben a cég Szerbiában, Marokkóban és Tunéziában bővített és nyitott új üzemeket, amelyek legutóbb akkor kerültek be a hírekbe, amikor az ukrán gyártók leállása megbénította az európai autógyártást, és ezekben az üzemekben futtatták fel a termelést.
Tágabb kontextus: a cég 276 milliárd forintos árbevétel mellett körülbelül 6,3 milliárd forintos nyereséggel zárta a tavalyi évet, tehát annak ellenére, hogy a gödöllői gyár rosszul ment, összességében nyereséges volt a működése.
Ennek az oka a győri autóülésgyártó üzem teljesítménye, amelynek üzletvitele stabil és hosszú távon kiszámíthatóbb Kozma Zsolt elmondása alapján.
Alulnézet: az üzembe négy vármegyéből – Pest, Heves, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok – ingázott az elbocsátásban érintett 830 dolgozó.
Közülük a nógrádiaknak és a hevesieknek lenne a legnehezebb dolga, ha helyben szeretnének elhelyezkedni a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat álláskeresők arányára vonatkozó augusztusi adatai alapján.
“A régióban nem látok most intenzív toborzást, ami érthető is, hiszen jelenleg a magyar járműipar recesszióban van. De a dolgozók azért valószínűleg el fognak tudni helyezkedni, bár ilyen kondíciókkal nem lesz könnyű” – mondta Kozma.
A gödöllői Lear azért volt ugyanis vonzó az itt dolgozók számára, mert habár más üzemekhez képest a jövedelem nem volt kiemelkedő, az iparágban elterjedt 12 helyett csak 8 órás műszakok voltak, és nem volt hétvégézés és éjszakázás sem.
“Volt, aki azt mondta, hogy a Dunántúlra költözik, de olyan is, aki azt mondta, 50 évesen már nem vág bele ilyesmibe” – érzékeltette Kozma a dolgozók eltérő kilátásait.