Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. augusztus 18. 04:34 Tech, Vállalat, Világ

Vietnám tízmilliárdos nagyságrendben vesz vadászgépeket a magyar állami repülőgépgyártól

A vietnámi légierő által rendelt színekben mutatta be az Aero Vodochody a hosszabb ideje várt új géptípusa, az L‑39NG-es első példányát. 12 ilyen repülőt vesz a Magyar Honvédség is, a cseh gyár többségi tulajdonosa a magyar állam, a vietnámi hadsereg pedig az első vásárló.

Az Aero Vodochody többségi tulajdonát 2021-ben vette meg a cseh Penta csoporttól az eredeti vevő (Tombor András) helyett Szalay-Bobrovniczky Kristóf. Honvédelmi miniszteri kinevezése után azt  a MOL-vezér Hernádi Zsoltnak adta tovább, aki aztán néhány hónappal később a magyar államnak adta el a részét.

A vállalat ezután is MOL-közeli maradt: az állami holdingcégek vezetői Bacsa György, a MOL stratégiai igazgatója, és Világi Oszkár, a szlovák MOL-leány ügyvezetője – utóbbi sajtóértesülések szerint már a magyar bevásárlás tető alá hozásában is szerepet játszott. Az Aero 53 milliárd forintos magyar állami hitelt kapott az MFB-től.

A cég júniusi beszámolója szerint a ‘22-es adózás előtti eredménye 974 millió cseh korona (15,6 milliárd forint) volt az egy évvel korábbi 70 millióhoz képest. Ez nagyrészt egy iraki megállapodásnak volt köszönhető.

A vietnámi megállapodást, mint általában az Aero eladásait, a cseh kisebbségi tulajdonos, a Richárd Háva Svájcban élő, Csehországban meglehetősen ellentmondásos megítélésű fegyverkereskedő által vezetett Omnipol intézte. Az összeg nem nyilvános, a cseh sajtó korábban forintra átszámolva tízmilliárdos nagyságrendről írt.

Vietnám főleg Kína ellenében modernizálja a hagyományosan szovjet/orosz haditechnikára építő hadseregét. A csehek előző géptípusát, az L-39-t korábban is használták kiképzésekre, az új megállapodás erre a kapcsolatra épít.

Vietnám az új típusból, az L-39NG-ből 12-t vesz, ezeket 2023-24-ben szállítják le nekik, az első gépek ez év végén érkezhetnek Hanoi-ba. Az első tucat után szó van további 12 gép megrendeléséről is.

Az L-39NG-t egy jól ismert, sok országban használt korábbi típus, az L-39 Albatros jelentős átalakításával  és továbbfejlesztésével, modernizálásával tervezték meg. Ebből a csehszlovák kétüléses kiképző gépből 3600-nál is többet gyártottak a 90-es évekig. A Magyar Honvédség kiszuperált NDK-s példányokat szerzett be belőlük a kilencvenes években, ezek egyike, a darázsfestésű Zümi a kecskeméti repülőnapokról szélesebb körben is ismerős lehet. Az Albatrosokat több országban még ma is használják, az egyébként megbízhatónak ismert típusból egy ezen a héten zuhant le Oroszországban.

Az Aero Vodochody a régebbi L-39-ek karbantartása, felújítása után azonban most már nagyrészt az új típus, a sugárhajtású L-39NG-re építi az üzleti terveit. Ebből megy az első Vietnámba.

Az L-39NG is elsősorban kiképző repülőgép, főleg a Gripen-pilóták oktatásában hasznos, bár korlátozottan felderítő- és könnyű csapásmérő repülőként is játszik. A fő újdonságot a kompozit-szárnyak, az amerikai Williams hajtómű, az új pilótafülke és a korszerűbb elektronikai és avionikai rendszerek jelentik.

A magyar légierő 12 L-39NG-t vásárol, erről 2022 áprilisában állapodtak meg. Nyolcat kiképző, négyet felderítő gépként terveznek használni. A magyar Gripen-pilóták képzése korábban Kanadában történt, ez ezután itthonról is megoldható lesz, és akár más NATO-országok pilótáinak képzése is lehetségessé válik.

A Magyarországra szánt gépeket 2024 augusztusa után kezdhetik el leszállítani, vagyis nagyjából akkor, amikor a korábban szerződő Vietnám átvette a saját gépeit.

Az Aero Vodochody összesen 34 L-39NG eladásáról állapodott meg idáig, a magyar mellett a cseh vadászpilóta-képzésbe is beviszik a típust, de szó van afrikai (Szenegál és Ghána) vásárlókról is. A gyártási kapacitást a jelenlegi havi egyről fokozatosan kettőre akarják emelni.

Figyelemre méltó, hogy az ukrán fegyverszállítások kapcsán is felmerült az Aero szerepe, de ott másik, harci cselekményekben jobban használható típusokról van szó, nem a kiképzésre megfelelő, de komolyabb feladatokra nem alkalmas L-39NG-ekről.

Áprilisban Kijevben Petr Pavel cseh elnök az Aero Vodochody-t is kiemelte lehetséges partnerként: eszerint a még fejlesztési fázisban lévő F/A-259 repülőgép gyártása mehetne akár cseh-ukrán koprodukcióban. Az Ukrajnának való fegyverszállításokat elviekben ellenző többségi tulajdonos magyar állam részéről nem kommentálták ezt a javaslatot.

Pavel nem sokkal később arról beszélt, hogy a korábbi, de már létező típus, a cseh légierő F/A-159 repülőgépeiből adhatnának Ukrajnának. Ez nem érintené közvetlenül az Aero Vodochody-t, de hogy közben a közös gyártás lekerült-e a napirendről, egyelőre nem tudni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat Világ aero vodochody Csehország fegyvergyártás L-39NG repülőgépgyártás Vietnam Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.