Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 16. 12:05 Vállalat

Több tízmilliárdos üzletet húzott be Tombor András cseh repülőgépgyára

Tizenkét L-39NG kiképző repülőgép leszállításáról írt alá szerződést a gép fejlesztésében résztvevő vállalat és a vietnami védelmi minisztérium.

A hír magyar szempontból azért érdekes, mert a gyártó Aero Vodochody többségi tulajdonosa az idehaza gyakran Habony Árpád hitelezőjeként*Habony Árpád NAV-vizsgálatakor azt mondta, ő adott 20 millió forintos kölcsönt neki. emlegetett Tombor András kormányközeli üzletember, aki tavaly vette meg a vállalat 51 százalékát. A fennmaradó rész az Omnipol védelmi csoporté, cseh részről ők írták alá a szerződést Vietnammal.

A megállapodás szerint az egy repülőszázadnak megfelelő mennyiségű gépet 2023-2024-ben kell átadni a megrendelőnek. A csomag tartalmazza ezen kívül műszaki személyzet és pilóták képzését, alkatrészek, az üzemeltetéshez szükséges berendezések szállítását, továbbá logisztikai támogatást. Az üzlet értékét nem hozták nyilvánosságra, a cseh sajtó szerint mindenesetre nagyságrendje koronában több milliárdos, így forintban több tízmilliárdos. (Egy cseh korona nagyjából 14 forint.) Ezzel ez a cseh hadiipar legnagyobb értékű szerződése az utóbbi néhány évben.

Vietnam sok évtizeden át használt csehszlovák gyártmányú repülőgépeket, elsősorban pilóták képzésére. Számos országhoz hasonlóan a legnagyobb sikert ott is az L-39 Albatrosz aratta, amelyet a maga korában sokan a világ legjobb sugárhajtású iskolagépének tartottak. Ebből több mint háromezret gyártottak a 60-as évek végétől kezdve 60 ország – köztük hazánk – számára. Mintegy 600 ma is repül, egyebek mellett légibemutató-kötelékekben.

Ahogy a neve is mutatja, az L-39NG ennek minden szempontból korszerűsített változata kisebb fogyasztással és nagyobb hatótávolsággal. Elődjéhez hasonlóan nemcsak kiképzésre alkalmas, hanem könnyű fegyverzettel ellátva harcászati feladatokra is.

Az új gépet mintegy tíz év alatt, több mint egymilliárd koronás befektetéssel fejlesztették ki. Az L-39NG tavaly ősszel szerezte meg a légi alkalmassági bizonyítványt, a vietnami előtt három megrendelés érkezett rá: egy amerikai cég 12-re, egy portugál 10-re írt alá szerződést. Ezek olyan légierők kiképzési programjában kapnak majd szerepet, amelyek együttműködnek ezekkel a vállalkozásokkal. Emellett pedig a szenegáli légierő is rendelt négy darabot könnyű harcászati kivitelben.

Tombor András tulajdonszerzése után idehaza felerősödtek azok az előtte is létező találgatások, hogy az L-39NG idővel a magyar légierő pilótáinak képzését is segítheti. Erről egyelőre nem született döntés, de tavaly ősszel Kecskeméten magyar pilótáknak is bemutatták a gépet, és néhányan repültek is vele.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsődközelben van a világ egyik legrégebbi, idehaza is jól ismert légitársaságaHa nem kap segítséget az államtól a fizetési moratórium február végi lejártáig, fizetésképtelenné válik a CSA cseh légitársaság a tulajdonosai szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Csehország hadiipar repülőgép tombor andrás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.