Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2023. április 18. 14:37 Támogatói tartalom, Vállalat

Pazarláscsökkentés kisvállalkozásokra szabva: a rekereskedelem segít belépni a körforgásos gazdaságba

A növekvő megélhetési költségek mellett a klímaszorongás is felgyorsítja a fenntarthatóbb fogyasztói szokások terjedését. A két globális trend eredőjéből induló rekereskedelem 900 milliárd eurós piac lehet 2030-ra Európában szakértői várakozások szerint.

Jelenleg a lineáris „megveszem-használom-eldobom” gazdasági modellben évente globálisan előállított 100 milliárd tonnányi alapanyag mindössze 8,6 százaléka kerül vissza a világgazdaság körforgásába a 2021-es, sorrendben a második Circularity Gap report szerint*A jelentést a Circle Economy nevű amszterdami székhelyű nonprofit szervezet adja ki, céljuk a körforgásos gazdaság arányának a jelenlegi duplájára, 17 százalékra növelése 2032-re.. Ez önmagában is nagyon kevés, ahogy rossz hír az is, hogy a trend romlik: egy évvel korábban, 2018-ben még 9,1 százalék volt ez az arány.

Globális anyagtúltengés

Ha sikerülne visszafogni az anyagszükségletet, a felhasznált anyagokat pedig minél tovább benn tartani a körforgásban, akkor lényegesen, a számításaik szerint csaknem 40 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kerülne a légkörbe. Ezzel akár a párizsi klímacsúcs célját – a globális felmelegedésnek az iparosodás előtti időkhöz képest 2 Celsius-fok alatt tartását –  is kipipálhatnánk.

Sokan gondolják, hogy Európa éllovas az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, de így is meglepően anyagpazarlóan működik az Ellen MacArthur Alapítvány korábbi tanulmánya szerint. A fő gondot az jelenti, hogy túl rövidek az egyes termékek felhasználási ciklusai. Egy átlagos európai autó például idejének 92 százalékában parkol valahol, az élelmiszerek 31 százaléka pedig nem jut el a tányérokig sem, hulladékká válik.

A legújabb hívószó

Az okos megoldások a kereskedelemben is egyre inkább teret nyernek. Az angol recommerce-ből fordított rekereskedelem az új vagy használt termékek vagy szolgáltatások alacsonyabb áron való értékesítését jelenti és nagyrészt a használtcikkek – ruhák, bútorok, elektronikai eszközök – újraértékesítését takarja, de nem kizárólag. Ide tartozik a kölcsönzés, az újratöltési szolgáltatás, a javítás, a termékek visszavétele és az újraelosztás is* angolul a „6R”: resale, rental, repair, refill, return és redistribute. A vásárlók pedig egyre inkább keresik az alternatívákat, elvárják ezeket a szolgáltatásokat a hagyományos kereskedőktől is.

A rekereskedelem nemcsak a fogyasztói trendeket szorosan követő nagyvállalatok asztala lehet, hanem a kis- és középvállalatok is komoly szeletet hasíthatnak ki a növekvő tortából. Ez a torta pedig 2030-ra a 900 milliárd eurót is elérheti Európában. Összehasonlításképp, a magyar GDP 154 milliárd euró volt 2021-ben.

A gyorsan reagáló kkv-k már most is jól járnak. A Visa felmérése szerint a rekereskedelmi szolgáltatást is nyújtó kkv-k árbevétele az elmúlt két évben 22 százalékkal nőtt átlagosan, míg az átlagos európai kkv növekedése 8 százalék körüli. Ebben a fogyasztói elvárásoknak döntő szerepe van. A fizetési szolgáltató tavaly év végi felmérésében tízből hét vásárló nyilatkozott úgy, hogy inkább hajlandó megvenni egy terméket vagy szolgáltatást, ha azzal hozzájárulhat a körforgásos gazdaság részeként a rekereskedelemhez, míg tízből kilencen már vásároltak legalább egy alkalommal használt terméket vagy szolgáltatást.

A legnépszerűbb rekereskedelmi szolgáltatások az újratöltés, az újraelosztás és az újraértékesítés, míg a javítási-felújítási szolgáltatások iránt leginkább Olaszországban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban érdeklődnek a fogyasztók.

Az eladói oldalon az európai kkv-k részéről az újraértékesítés a legelterjedtebb megoldás, negyedük nyújt már most is ilyen szolgáltatást, és csaknem felük tervezi a jövőben elindítani.

Ehhez pedig minden segítség jól jön. A gazdaság gerincét adó mikro- és kkv-tulajdonosok és a női vállalkozók gazdasági megerősítése a célja a Visa idén március végéin Magyarországon is elindított, She’s Next nevű pályázatának. A vállalat világszerte több mint 2,8 millió dollárt fordított több mint 260 női vállalkozónak nyújtott támogatásra és mentorálásra a program keretében 2020 óta, többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Írországban és Lengyelországban. A hazai pályázatról további információkat a www.visa.hu oldalon lehet találni.

Fenntarthatóbb élményekre vágyunk

A fogyasztók háromnegyede a vállalatoktól várja, hogy törjék az utat a fenntarthatóbb gazdaság felé, annyira, hogy csaknem felük pedig bünteti is őket, ha nem elég zöldek: a válaszadók 46 százaléka nyilatkozott úgy, hogy környezeti vagy társadalmi hatásuk miatt nem vásárolja már meg bizonyos márkák vagy vállalatok termékeit.

A jövőben a fenntarthatóság is a fizetési élmény része lesz a Visa szakértői szerint. A felmérésből kiderült, hogy tízből négy európai gyakrabban használná a kártyáját, ha környezettudatosnak számító kiadásai után jutalmat kapna a bankjától. Ezáltal gyorsabban terjedhetnek a fenntartható fogyasztási szokások a vásárlók körében, ami visszahat a vállalatokra és az egész gazdaságot környezettudatosabb pályára állíthatja. Ezért a Visa az ecolitiq-kal együtt azon dolgozik, hogy a Sustainability-as-a-Service (azaz a Fenntarthatóság, mint Szolgáltatás) megoldás segítségével minden Visa kártyatulajdonos valós időben, egyénileg kiszámíthassa bármely pénzügyi tranzakciója ökológiai lábnyomát. Emellett a megoldás hasznos, a fenntartható életmóddal és fogyasztással kapcsolatos tanácsokkal látja el az ügyfeleket, amelyek segítenek ökológiai lábnyomukat csökkenteni.

A cikk megjelenését a Visa támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.