Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2023. április 18. 14:37 Támogatói tartalom, Vállalat

Pazarláscsökkentés kisvállalkozásokra szabva: a rekereskedelem segít belépni a körforgásos gazdaságba

A növekvő megélhetési költségek mellett a klímaszorongás is felgyorsítja a fenntarthatóbb fogyasztói szokások terjedését. A két globális trend eredőjéből induló rekereskedelem 900 milliárd eurós piac lehet 2030-ra Európában szakértői várakozások szerint.

Jelenleg a lineáris „megveszem-használom-eldobom” gazdasági modellben évente globálisan előállított 100 milliárd tonnányi alapanyag mindössze 8,6 százaléka kerül vissza a világgazdaság körforgásába a 2021-es, sorrendben a második Circularity Gap report szerint*A jelentést a Circle Economy nevű amszterdami székhelyű nonprofit szervezet adja ki, céljuk a körforgásos gazdaság arányának a jelenlegi duplájára, 17 százalékra növelése 2032-re.. Ez önmagában is nagyon kevés, ahogy rossz hír az is, hogy a trend romlik: egy évvel korábban, 2018-ben még 9,1 százalék volt ez az arány.

Globális anyagtúltengés

Ha sikerülne visszafogni az anyagszükségletet, a felhasznált anyagokat pedig minél tovább benn tartani a körforgásban, akkor lényegesen, a számításaik szerint csaknem 40 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kerülne a légkörbe. Ezzel akár a párizsi klímacsúcs célját – a globális felmelegedésnek az iparosodás előtti időkhöz képest 2 Celsius-fok alatt tartását –  is kipipálhatnánk.

Sokan gondolják, hogy Európa éllovas az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, de így is meglepően anyagpazarlóan működik az Ellen MacArthur Alapítvány korábbi tanulmánya szerint. A fő gondot az jelenti, hogy túl rövidek az egyes termékek felhasználási ciklusai. Egy átlagos európai autó például idejének 92 százalékában parkol valahol, az élelmiszerek 31 százaléka pedig nem jut el a tányérokig sem, hulladékká válik.

A legújabb hívószó

Az okos megoldások a kereskedelemben is egyre inkább teret nyernek. Az angol recommerce-ből fordított rekereskedelem az új vagy használt termékek vagy szolgáltatások alacsonyabb áron való értékesítését jelenti és nagyrészt a használtcikkek – ruhák, bútorok, elektronikai eszközök – újraértékesítését takarja, de nem kizárólag. Ide tartozik a kölcsönzés, az újratöltési szolgáltatás, a javítás, a termékek visszavétele és az újraelosztás is* angolul a „6R”: resale, rental, repair, refill, return és redistribute. A vásárlók pedig egyre inkább keresik az alternatívákat, elvárják ezeket a szolgáltatásokat a hagyományos kereskedőktől is.

A rekereskedelem nemcsak a fogyasztói trendeket szorosan követő nagyvállalatok asztala lehet, hanem a kis- és középvállalatok is komoly szeletet hasíthatnak ki a növekvő tortából. Ez a torta pedig 2030-ra a 900 milliárd eurót is elérheti Európában. Összehasonlításképp, a magyar GDP 154 milliárd euró volt 2021-ben.

A gyorsan reagáló kkv-k már most is jól járnak. A Visa felmérése szerint a rekereskedelmi szolgáltatást is nyújtó kkv-k árbevétele az elmúlt két évben 22 százalékkal nőtt átlagosan, míg az átlagos európai kkv növekedése 8 százalék körüli. Ebben a fogyasztói elvárásoknak döntő szerepe van. A fizetési szolgáltató tavaly év végi felmérésében tízből hét vásárló nyilatkozott úgy, hogy inkább hajlandó megvenni egy terméket vagy szolgáltatást, ha azzal hozzájárulhat a körforgásos gazdaság részeként a rekereskedelemhez, míg tízből kilencen már vásároltak legalább egy alkalommal használt terméket vagy szolgáltatást.

A legnépszerűbb rekereskedelmi szolgáltatások az újratöltés, az újraelosztás és az újraértékesítés, míg a javítási-felújítási szolgáltatások iránt leginkább Olaszországban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban érdeklődnek a fogyasztók.

Az eladói oldalon az európai kkv-k részéről az újraértékesítés a legelterjedtebb megoldás, negyedük nyújt már most is ilyen szolgáltatást, és csaknem felük tervezi a jövőben elindítani.

Ehhez pedig minden segítség jól jön. A gazdaság gerincét adó mikro- és kkv-tulajdonosok és a női vállalkozók gazdasági megerősítése a célja a Visa idén március végéin Magyarországon is elindított, She’s Next nevű pályázatának. A vállalat világszerte több mint 2,8 millió dollárt fordított több mint 260 női vállalkozónak nyújtott támogatásra és mentorálásra a program keretében 2020 óta, többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Írországban és Lengyelországban. A hazai pályázatról további információkat a www.visa.hu oldalon lehet találni.

Fenntarthatóbb élményekre vágyunk

A fogyasztók háromnegyede a vállalatoktól várja, hogy törjék az utat a fenntarthatóbb gazdaság felé, annyira, hogy csaknem felük pedig bünteti is őket, ha nem elég zöldek: a válaszadók 46 százaléka nyilatkozott úgy, hogy környezeti vagy társadalmi hatásuk miatt nem vásárolja már meg bizonyos márkák vagy vállalatok termékeit.

A jövőben a fenntarthatóság is a fizetési élmény része lesz a Visa szakértői szerint. A felmérésből kiderült, hogy tízből négy európai gyakrabban használná a kártyáját, ha környezettudatosnak számító kiadásai után jutalmat kapna a bankjától. Ezáltal gyorsabban terjedhetnek a fenntartható fogyasztási szokások a vásárlók körében, ami visszahat a vállalatokra és az egész gazdaságot környezettudatosabb pályára állíthatja. Ezért a Visa az ecolitiq-kal együtt azon dolgozik, hogy a Sustainability-as-a-Service (azaz a Fenntarthatóság, mint Szolgáltatás) megoldás segítségével minden Visa kártyatulajdonos valós időben, egyénileg kiszámíthassa bármely pénzügyi tranzakciója ökológiai lábnyomát. Emellett a megoldás hasznos, a fenntartható életmóddal és fogyasztással kapcsolatos tanácsokkal látja el az ügyfeleket, amelyek segítenek ökológiai lábnyomukat csökkenteni.

A cikk megjelenését a Visa támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.