Amikor a német Die Welt újságírója befejezte az interjúját Felix Ahlersszel, a mirelit élelmiszereket forgalmazó Frosta cég tulajdonos-vezérigazgatójával, az új hamburgi székházból kilépve Ahlers az összecsukható kerékpárjára mutatott. Bár december van, és az eső is eshet, az 56 éves cégvezér azzal fog hazakerekezni a városon keresztül.
Ahlers már egy ideje úgy döntött, hogy nem használja tovább az autóját, kizárólag biciklivel, illetve közösségi közlekedéssel megy mindenhova. Ha a vidéken lévő saját zöldség-gyümölcs ültetvényeit megy meglátogatni, akkor vonatozik.
A lépés természetesen szimbolikus, és egy jóval nagyobb, Ahlers fejében lévő „csomag” része. Azt már régóta fontosnak tartja, hogy vertikálisan minél inkább integrált legyen a cége, vagyis a fagyasztásra szánt zöldségeket és gyümölcsöket minél nagyobb arányban a társaság tulajdonában lévő földeken termeljék meg. Az energiaválság azonban most arra késztette, hogy hasonló terveket készítsen az energiaellátásra is.
Elsőként építenek egy saját szélerőművet a bremerhaveni telephelyükön, aztán a hely geotermális energiáját fogják kiaknázni, a napelem pedig már régóta benne van a mixben. A befektetés értéke eurómilliókban számolva két számjegyű, ezzel megújuló energiából akarnak teljesen önellátóvá válni. A társaság kisebbségi része a tőzsdén van, többségi tulajdona pedig Felix Ahlersé és apjáé, Dirk Ahlersé.
Ahogy a lap írja, a német fagyasztottélelmiszer-piaci szereplők a megnövekedett alapanyag- és rezsiköltségeket áthárították a nagykereskedőkre, a német piacon így összességében 16 milliárd euró lesz a bevételük, amelynek fele a kiskereskedelemből, másik fele pedig a közvetlen nagy megrendelőktől, például a céges menzáktól vagy a kórházaktól folyik be.
Ahlers néhány fontos számot is elmond az inflációs környezetről: az energiaszámla nála 2021-ben 12 millió euró volt, 2022-ben azonban 30 millió lesz. Ez a gyártási költségek 5 százalékát teszi ki. A külső beszállítóknál az alapanyag a teljes költség 60 százalékára rúg, az alaszkai halfilé például a duplájára drágult idén.
A Frosta idén már háromszor emelt árat, termékei a szupermarketekben most 30 százalékkal drágábbak, mint tavaly. Az értékesítés azonban egyelőre még ennek ellenére sem esett be, így a cég idén 500 millió euró (több mint 200 milliárd forint) bevételre számít, amelynek felét a Frosta márka alatt értékesített termékek, másik felét a bérgyártásban készítettek adják majd.
Ahlers leginkább attól tart, hogy a klímaváltozás miatt nem lesz elég zöldség és gyümölcs az ültetvényein, a szárazság és a meleg miatt nem lesz mit lefagyasztani. Pedig a cég termékei iránti keresletet most nagyon felhajtja, hogy egyre többen saját maguknak akarnak főzni, otthon.
Bár a fagyasztott halételek továbbra is jól fogynak, Ahlers szerint egyértelműen látszik a vegetáriánus és vegán fogyasztók arányának növekedése, ezért a termékfejlesztéseknél ebbe az irányba mennek.
Vállalat
Fontos