Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. október 26. 11:48 Vállalat

Kihalnak a megfizethető kisautók, idő előtt lesz vége a Ford Fiestának

A Ford az eddig tervezetthez képest egy évvel előre hozta a Kölnben gyártott Fiesta modellek piaci kivezetését. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (részben angol értesülésekre hivatkozva) azt írja, hogy a német üzem két gyártósora közül jelenleg az egyiken készülnek a Fiesták, de 2023-ban a modell utód nélkül megszűnik.

A Fiesta idei kereskedelmi adatai elég gyászosak, az egykor népszerű kisautó európai eladása éves összehasonlításban 45 százalékkal esett, főképp azért, mert a vásárlók inkább a sportos crossover Puma iránt érdeklődnek, azt viszont Romániában gyártják.

Az eredeti tervek még arról szóltak, hogy a Fiestát csak 2024 végére vezetik ki a kínálatból, a Fordnak azonban ilyen mértékű csökkenő értékesítés mellett már nem éri meg a kölni gyártósort ennek a modellnek fenntartani. Az üzem másik gyártósorát egyébként átépítik, mert onnan jövőre már egy elektromos crossover gördül le a tervek szerint. A Fiesta leállításával pedig megnyílik annak a lehetősége, hogy ezt a gyártósort is mihamarabb elektromos modellekre állítsák át, ezzel előre lehetne hozni egy második e-modell gyártásának kezdetét is.

A benzines kisautók szegmensét az elektromos hajtásra való átállás és az európai környezetvédelmi előírások egyaránt nagyon nehéz helyzetbe hozták. A vezető autógyártók már jó ideje jelezték, hogy ha az Európai Bizottság tényleg bevezeti a jelenleginél is szigorúbb, Euro-7-es kibocsátási szabályokat, akkor az olyan pluszköltségeket generál, amely a kisebb autóknál arányaiban sokkal nagyobb árnövekedéshez vezet.

A trend már ma is jól látható, hiszen már az Euro-6-os és egyéb megfelelési kényszerek is oda vezettek, hogy a kisautók szegmenséből a dízelmotorok szinte eltűntek, a benzinmotorok pedig összezsugorodtak. Ezek azonban egyrészt nem feltétlenül hozzák a megszokott vezetési dinamikát, másrészt így is olyan drágák lettek, hogy árban nincs már sok különbség az eggyel nagyobb méret, a kompakt kategória felé.

A Skoda vezére már tavaly azt mondta, hogy ha az Euro-7-es normák az akkori tervek szerint 2025-től életbe lépnek, akkor a kisautós szegmensben versenyző Fabia modell ára 5 ezer euróval (mintegy 2 millió forinttal) mehet fel. Ezzel azonban már olyan ártartományba lép, amelyet egy kisautóért sokan nem fognak kifizetni.

Az elektromos hajtásra való átállás pedig azért problémás a gyártóknak, mert 2035-től már csak elektromos új autókat lehet értékesíteni, de egyelőre nem tudnak teljes gőzzel erre készülni, mert addig még az Euro-7-es normáknak megfelelő modellekre kell csoportosítani a kutatás-fejlesztési büdzsék jelentős részét.

Az autógyártók ezért jó ideje azért lobbiztak, hogy ne is legyen Euro-7-es időszak, hiszen az szerintük így már felesleges átmeneti lépcső, amely elveszi az erőforrásokat a sokkal nagyobb cél, az elektromos átállás elől.

A környezetvédelmi szakemberek ezzel szemben folyamatosan azzal érvelnek, hogy ha nem is 2025-ben, csak évekkel később jön be az Euro-7-es normakövetelmény, még akkor is lesz hét-nyolc év, amikor tömegével készülnek majd olyan autók, amelyek jóval 2035 után is az utakon lesznek még. Márpedig szerintük nem mindegy, hogy a 2035 utáni évtizedekben milyen autók tűnnek el fokozatosan az utakról, Euro-6-os vagy 7-es besorolásúak.

A friss hírek szerint viszont az autólobbinak mégis sikerült elérnie, hogy az Európai Bizottság felpuhítsa az Euro-7-es norma követelményeit. A rendeletet várhatóan november 9-én hirdetik ki, és cikkünk írásakor úgy tűnik, hogy a nehéz gazdasági körülményekre és a gyenge autópiaci keresletre hivatkozva egyfajta kompromisszumos megoldás születhet, ám ez ellen a környezetvédők már most hevesen tiltakoznak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJön ki a gödörből a német autógyártás, és a magyar gazdaságot is meglökhetiA VW és a Mercedes átvágta a gordiuszi csomót, drágábban ad el kevesebb autót. Ha tovább enyhül a chiphiány, az erős hátszelet adhat a teljes magyar gazdaságnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokan szeretnék megakadályozni a benzines és dízelautók európai betiltásátNémet, olasz és francia autógyártók is tiltakoznak az új belsőégésű motorok 2035-ös uniós betiltása ellen. A kérdés Németországban koalíciós feszültséget okozhat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó Euro-7 Fiesta Ford kisautó Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.