Hírlevél feliratkozás
László Pál
2022. október 10. 14:37 Pénz, Támogatói tartalom, Vállalat

Így kell okos növekedési stratégiát csinálni: tőkebevonásból finanszírozott akvizíciókkal terjeszkedik az AutoWallis

Tavaly 200 milliárd forint közeli árbevétellel zárt az AutoWallis, és 2022 első féléve is felülmúlta a várakozásokat. Idén újabb rekordévre számít, négyezer kisrészvényessel menetel előre az egyetlen magyar tőzsdei autós cég.

Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója volt a vendég a G7 podcastban. A beszélgetés bármely podcastlejátszóban vagy ide kattintva hallgatható meg:

A cégcsoport 2020-tól kezdődően több körben vont be tőkét a befektetői piacról. A 2020-as három milliárd forintos kötvénykibocsátás után 2021-ben két újabb – egy zöld és egy zártkörű – kötvénykibocsátás következett összesen több mint 12 milliárd forint értékben, majd ezután jött még ugyanebben az évben a kétszeres túljegyzéssel zárult nyilvános részvénykibocsátás.

„A tavaly őszi az elmúlt tíz év legnagyobb lakossági kibocsátása volt Magyarországon, minden várakozásunkat felülmúlta” – mondta a vezérigazgató. A lakossági ügyfélkör elvitte a maximális mennyiséget, így mára 4000 lakossági részvényesük van. „Büszkék vagyunk erre, és bízunk benne, hogy kitartanak mellettünk” – tette hozzá.

Az eredmények igazolják a hatalmas érdeklődést: tavaly a 200 milliárd forint közeli árbevétellel rekordévet zárt az AutoWallis, és 2022 első féléve is felülmúlta a várakozásokat. Több mint harmadával, 131 milliárd forintra nőtt a csoport árbevétele az előző év azonos időszakához képest. Mindezt úgy, hogy az uniós piacokon ugyanekkor 14 százalékos volt a csökkenés. A cég nyeresége több mint a háromszorosára, míg a befektetők által figyelt EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) a korábbi több mint kétszeresére nőtt ugyanekkor. Az egy részvényre jutó nyereség már az első félévben 9 forint volt, több mint tavaly egész évben. Az AutoWallis stratégiájában azzal számol, hogy az évtized végére a közép-kelet-európai régió meghatározó autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója lesz.

Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója

Ilyen a jó vevő

Nem a semmiből jött ez az ugrásszerű növekedés. A csoport évek óta dolgozott egy komplex növekedési stratégiai terven, ami az organikus növekedés mellett nagyon komoly akvizíciós politikát fogalmazott meg. Mostanra értek be a felvásárlási tervek. Az elmúlt években az AutoWallis új szalonokat nyitott és be is vásárolt Szlovéniában, az Avto Aktiv felvásárlása még komolyabb elköteleződést mutat a szlovén piac felé. Emellett az Opel márka importőre lett négy országban, és a csoporthoz tartozó Sixt autókölcsönző is új műszaki bázist kapott a reptér mellett.

Idén ősszel a Renault Hungária megvásárlásával újra bővült a nagykereskedelmi palettájuk. A Renault Hungária értékesíti a hazai piacon 7. legnagyobb eladást produkáló Daciát is a Renault mellett. A felvásárlásban az AutoWallis partnere a portugál Salvador Caetano csoport. Ennek a felvásárlásának módja különleges nemcsak a magyar, hanem az egész európai piacon is, hiszen két olyan vállalat stratégiai együttműködésén alapul, melyek azonos iparágban dolgoznak, de eltérő földrajzi környezetben, így nem közvetlen versenytársai egymásnak.

A márkapaletta szélesítése mellett tudatosan nyitottak az online kereskedés felé is. Jelenleg zajlik a 2017-ben indult, mára az internetes használtautó-piac 2. legnagyobb szereplővé vált, ellenőrzött használt autókat kínáló portál, a JóAutók.hu, valamint az Autó-Licit.hu autóaukciós portál akvizíciója. Várhatóan a következő években élénkül a használtautó-kereskedelem, az AutoWallis menedzsmentje előrelátó döntést hozott ezzel a vásárlással.

Dupláznának 2025-re

Stratégiájában az AutoWallis indulása óta a közép-európai régióra koncentrál, ahol 2023-tól már 15 országban lesz jelen. Az évtized végére a régió meghatározó autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójává szeretnének fejlődni. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy az árbevételt 2025-re a tavalyi több mint duplájára, 400 milliárd forint fölé célozzák. Ennek egyik fontos eleme a SsangYong márkával történő regionális építkezés.

„2023 elején lépünk be az osztrák piacra egy pilot projekt keretében a SsangYong márkával, amelynek a legnagyobb európai importőre az AutoWallis, ezzel világszinten is jelentősnek számítunk” – mondta Ormosy Gábor. A dél-koreai márkával az AutoWallis kizárólagos importőrként elsősorban a nagykereskedelemre és alkatrész-értékesítésre koncentrált Magyarországon, majd Romániában, Csehországban és Szlovákiában, azonban az idei évben belépett a SsangYong hazai kiskereskedelmi piacára is. 2023-ban már akár öt számjegyű értékesítést várnak az Ausztriával együtt már öt országra bővülő SsangYong márkától.

A fő elvük a kezdetektől, amelyet a növekedéskor szem előtt tartanak az, hogy szelektívek maradjanak: az új cégek, szolgáltatások illeszkedjenek a meglévő portfólióhoz, javítsák a meglévő elemek hatékonyságát. „Szerencsére tudunk szelektálni a megkeresések között” – jegyezte meg a vezérigazgató.

Ssangyong márkaképviselet. Forrás: AFP /Europress

Zöld kihívások

Autóipari cégként a fenntarthatóság kérdése is a stratégia homlokterében van. Ez befektetői és tulajdonosi oldalról is elvárás az irányukban.

Ennek megfelelően kiemelten kezelik az összes leányvállalatnál például, hogy a működésükhöz kapcsolódó hulladékokat minél magasabb arányban hasznosítsák újra, a cégcsoport mindennapi működését energiahatékonyabbá tegyék, és minél nagyobb arányban vegyenek igénybe megújuló energiaforrásokat, valamint előnyben részesítik a környezettudatos beszállítókat is.

Tavaly nyáron már végrehajtottak egy 6,6 milliárd forintos, sikeres zöldkötvény-kibocsátást*A minősítés lényege, hogy aki vállalja, hogy a hozam mellett a környezeti hatást is figyelembe vevő, fenntartható fejlesztési célpontokba fektet, az tud ilyen forrásokat is nyerni a kötvénybefektetőktől vagy banki forrásokból., és a Sixt vecsési műszaki bázisának a tervezésekor, kialakításakor is figyelembe vették a zöld szempontokat.

A vezérigazgató úgy látja, hogy az e-autózás már nemcsak a tölthető hibridek szintjén, hanem a teljesen elektromos autóknál is kezd egy érzékelhető piaci szegmenst megszólítani, valódi igénnyé válni.

A podcast megjelenését az AutoWallis Nyrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Támogatói tartalom Vállalat autó autókereskedelem autowallis CEE SsangYong támogatói tartalom Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.