Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. szeptember 23. 12:55 Vállalat

A Volkswagen kivonulhat Kelet-Európából a gázárak miatt

Ha az idei telet követően is fennmaradnak a gázellátást övező bizonytalanságok Európában, a Volkswagen kénytelen lesz átgondolni a német, a cseh és a szlovák üzemeinek jövőjét. A cég csütörtöki közlése szerint az orosz gáznak leginkább kitett egységek sorsa középtávon kérdéses, az energiaellátás nehézségei mellett ugyanis a félvezetők hiánya és a széteső ellátási láncok is a gyártás áthelyezését indokolhatják, derül ki a Bloomberg cikkéből.

Az autógyártó ráadásul egyáltalán nincs egyedül a problémával, hasonló dilemmákkal szembesül egy német műanyagipari cég is a lap szerint: a Covestro ugyan a következő hónapokban biztosítottnak látja a gázszükségleteit Európában,

hosszabb távon mégsem mer a kontinensen befektetni, inkább az ázsiai, fejlődő országokban látja a gyártás jövőjét, ahol olcsóbbak az energiaárak.

Európán belül a dél-nyugati és az északi országok partvidéki területeinek növekedhet meg a vonzereje a tengeri szállítású cseppfolyósított földgázt (LNG) fogadó terminálok közelsége miatt.

Sőt, az olyan energiaigényes iparágak tekintetében, mint az acél- és a műtrágya-gyártás az Egyesült Államokban is kedvezőbbek a körülmények Európához képest a viszonylag kiszámítható gáz- és villamosenergia-piac, illetve az alternatív energiaforrások térnyerését erősen támogató politika miatt. A The Wall Street Journal beszámolója szerint számos európai iparvállalat fontolgat vagy már vágott is bele amerikai beruházásokba, az USA így a járványügyi óvintézkedések következtében még mindig korlátozottan működő kínai, illetve az Ukrajnában dúló háborút megsínylő európai gazdaságokhoz képest jelentősen kedvezőbb kilátásoknak néz elébe.

Visszatérve a Volkswagen esetéhez – az autógyár is bejelentette már az idén az amerikai kapacitásainak bővítését –, a vállalat európai jelenlétére nézve az itteni beszállítók helyzete is borús kilátásokkal kecsegtet. A sokszor energiaigényes feladatokat végző kis- és középvállalatok a termelés visszafogására vagy akár teljes leállítására kényszerülhetnek a drágán és bizonytalanul elérhető gáz miatt. Ennek elkerülése végett a politikusoknak is fel kell lépniük a gáz és az elektromos energia árának növekedésével szemben, az autógyár külkapcsolatokért felelős vezetője, a Bloombergnek nyilatkozó Thomas Steg szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat energiaválság gázár ipar Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.