Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. október 26. 17:23 Vállalat

Az ellátási gondok miatt már zagytározókból vonják ki a ritka ásványkincseket

Az utóbbi napokig a szakmabelieken kívül valószínűleg jóformán senki sem tudta, hogy a magnézium nélkülözhetetlen az autógyártáshoz, és hogy az ellátás szinte teljesen Kínától függ. Ez azt követően került be a hírekbe, hogy a kínai energiaellátási problémák miatt visszafogták az előállítását, ami veszélybe sodorta a teljes európai autóipart.

Ha nem is ennyire kiélezetten, de az utóbbi években egy sor bányakincs és belőle előállított termék esetében előjöttek hasonló fenntartások, például a ritkaföldfémekkel kapcsolatban az amerikai-kínai kereskedelmi háború kapcsán.

Sok tényező járult hozzá ennek a helyzetnek a kialakulásához, például, hogy a ritkaföldfémek bányászata és feldolgozása kifejezetten környezetszennyező és energiaigényes tevékenység, azaz nem olyasmi, amit a fejlett országokban szívesen látnak a polgárok. Emellett a feldolgozóipar Kínába településével párhuzamosan eleve a felvevőpiac legnagyobb része is oda került. Ennek hatására aztán a nagy nyugati bányaipari vállalatok inkább az olyan hatalmas tömegben bányászható ásványkincsekre koncentráltak, mint a vasérc vagy a réz.

Ez a helyzet azonban szemmel láthatóan változóban van, részben a romló amerikai-kínai kapcsolatok miatt, részben azzal kapcsolatban, hogy az ellátási láncok akadozása ordítóvá tette a fejlett országok kiszolgáltatottságát. Erre egymás után reagálnak a bányászati multik is. Ahogy a Wall Street Journal írja, a Rio Tinto például az amerikai Utah államban lévő Kennecott rézbányájánál – amely az Egyesült Államok rézfelhozatalának közel ötödét adja – olyan beruházást valósít meg, amellyel a korábbi bányászati tevékenység után maradt meddőből és zagytározókból termel ki értékes elemeket, például a napelemek gyártásához szükséges tellúrt.

Ez azonban csak egy példa, a bánya területén lévő tározók üledékében majdnem a fele megtalálható annak a 35 ásványnak – például bizmut, rénium, indium –, amelyet az amerikai kormány kritikus fontosságúnak minősített a gazdaság és nemzetbiztonság szempontjából. Ezek közül a Rio Tinto vezérigazgatója szerint tízet tudnak kitermelni kereskedelmileg értelmezhető mennyiségben.

A vállalat jól láthatóan igyekszik pozíciókat biztosítani magának az energiaátmenet korszakára. Szerbiában például egy hatalmas lítiumprojektje van, amellyel az elektromos autók térhódítását igyekszik kihasználni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzékelyföldi bányákkal törne be az e-autózásba RomániaA Gyergyói-medencében, Ditró környékén nyitnának újra olyan bányákat, ahonnan az akkumulátorgyártásnál fontos ritkaföldfémeket lehet felszínre hozni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar bányászat egyesült államok Rio Tinto ritkaföldfémek zöld átállás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.