Növekedés helyett már csak az idei autóeladások stagnálására számít a Mercedeseket gyártó a Daimler a chiphiány miatt. Az előrejelzések módosítására azért került sor, mert a német vállalatnál egyelőre nem látják, hogy a globális ellátási probléma egyhamar megoldódna. A luxusmárka persze nincs ezzel egyedül, a következő hónapok alakulásában még azok a gyártók is bizonytalanok, amelyek eddig viszonylag sikeresen kezelték a beszerzési nehézségeket, mint például a Volkswagen és a Stellantis.
Az autóipari szereplők többnyire a legnagyobb haszonnal eladható modellekre helyezik a hangsúlyt a gyártásban, miközben vonakodnak az egyébként megszokott kedvezmények megadásától. A rendelések leadása és az új autók átvétele közötti idő így is jelentősen meghosszabbodott, az üzleti sikert pedig egyre inkább a chipkínálathoz való hozzáférés határozza meg – a BMW például a jobb beszállítói kapcsolatainak köszönhetően tudott több gépkocsit eladni a Mercedesnél az elmúlt negyedévben.
A félvezetők hiánya ugyanakkor a Daimler árbevételén egyelőre nem érzékelhető, sőt, a bevételek az idei második negyedévben a várakozásoknál is jobban alakultak. A vállalat bizonyos termékein – például a teherautókon és a buszokon – elérhető haszon ráadásul úgy néz ki, hogy még tovább növelhető lesz, míg a személygépkocsik és a kisteherautók esetében már az elmúlt három negyedévben is viszonylag magasan alakult. A jövedelmezőségre tehát aligha lehet panasza a német gyártónak a járvány közepette fellendülő járműpiaci keresletnek köszönhetően.
Mindezek ellenére a cég vezetői gondterhelten tekintenek a következő félévre, a nyersanyagárak várható emelkedését ugyanis már nem biztos, hogy ellensúlyozni lehet a hatékonyság növelésével. Mindenesetre a stuttgarti vállalat a tervek szerint még az idén leválasztja a teherautóit a Mercedes-Benz márkáról, az elektromos modellek kínálatát pedig tovább növeli.
Vállalat
Fontos