A holland KLM légitársaság – amely a 2004-ben létrejött Air France-KLM csoport tagja – 101 éves története legnagyobb válságát éli Pieter Elbers vezérigazgató szerint. A koronavírus hatására a harmadik negyedévben 1,05 milliárd euró volt a vesztesége, és a pénteken megjelent jelentése további romlást vár az utazási korlátozások miatt.
Az Air France-KLM csoportban a francia és a holland államnak is 14-14 százalékos részesedése van. A légitársaság megmentése érdekében a francia kormány 7 milliárd eurós mentőcsomagot fogadott el, de a túléléshez szükséges a holland kormány segítsége is. A hollandok 3,4 milliárd eurós mentőcsomagot szavaztak meg, most azonban egy vitás helyzet miatt azzal fenyegetik a cégcsoportot, hogy felfüggesztik a támogatást.
A kormány számos feltételt szabott a mentőcsomagért cserébe, például a szén-dioxid-kibocsátás 50 százalékos csökkentését 2030-ig vagy 15 százalékos költségcsökkentést. A földi kiszolgálók és a légiutaskísérők szakszervezete belement a 2025-ig tartó fokozatos fizetéscsökkentésbe, a pilótáké azonban nem.
A pilóták arra hivatkoznak, hogy már korábban belementek abba, hogy 2022-ig csökkenjen a fizetésük, és az újabb vágást már nem tartják elfogadhatónak. A holland pénzügyminiszter, Wopke Hoekstra kijelentette, hogy ebben az esetben viszont nem tudják folytatni a légitársaság megmentését, így egyelőre bizonytalan a légitársaság sorsa.
Az Air France-KLM Európa legnagyobb légitársasága, csak a KLM-nél jelenleg 33 ezren dolgoznak. A nehéz gazdasági helyzet miatt idén 20 százalékos létszámcsökkentésbe kezdenek a KLM-nél.
Vállalat
Fontos