Nehéz megállapítani, hogy merre tartanak a gazdasági folyamatok a koronavírus-járvány második hullámában, a közúti teherforgalom alakulása mindenesetre az egyik lehetséges támpont. Ilyen szempontból is érdekes, hogy Európa legnagyobb flottájával rendelkező fuvarozó cége, a litván Girteka arról számolt be, hogy komplett rakományos forgalma várhatóan 10 százalékkal nő az idén, mintegy 800 ezerre.
A cég stratégiai partnerkapcsolatokért felelős igazgatója szerint a növekedés elsősorban az e-kereskedelem előretörésének köszönhető, a vállalat több mint hétezer kamionja rengeteg olyan élelmiszert, gyógyszert vagy éppen elektronikai terméket szállít, amelyet interneten keresztül rendeltek meg a fogyasztók. De persze a Girteka szempontjából ugyanilyen jó, ha hagyományos boltban vásárolják meg ezeket a termékeket. Ahogy az igazgató mondta, mivel most az emberek nem tudnak utazni, több idejük és pénzük is van olyan árucikkeket vásárolni, amelyeket kamionnal kell fuvarozni.
A Bloomberg cikke szerint Európa nagy gazdaságainak közúti teherforgalmán sem lehet észrevenni a járvány hatását. Október első két teljes hetében az Egyesült Királyságban a járvány előtti időszak átlagát 9 százalékkal meghaladta a nehéz tehergépjárművek forgalma, miközben a személyautóké még 13 százalékkal elmarad attól. (Igaz, az előbbiben szerepet játszhat, hogy a cégek igyekeznek tartalékokat építeni arra az esetre, ha kereskedelmi megállapodás nélkül ér véget a vámunió Nagy-Britannia és az EU között. Ez ugyanis egyre valószínűbb, és jó eséllyel fennakadásokat okoz majd az áruforgalomban.)
A német útdíjrendszer adatai szintén azt mutatják, hogy októberben a kamionok forgalma meghaladja az egy évvel korábbi szintet, még ha csak 0,9 százalékkal is.
Ez jó hír az olajfinomítók számára is, amelyek a polgári légi forgalom összeomlása miatt kénytelenek voltak visszafogni a kerozin előállítását, a hasonló terméknek számító gázolaj javára. Csakhogy pluszkereslet összességében az utóbbinál sincs, mivel a közúti teherszállítás csak 39 százalékkal részesedik az európai dízelfelhasználásból a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint.
Ennek hatására a Brent nyersolaj és a gázolaj közötti árkülönbség – amely ugye a finomítás költségét is fedezné – a Bloomberg adatai szerint csak 2,7 dollár Európában, miközben tavaly átlagosan 15 dollár volt. Talán a karácsony előtti vásárlási rohamot ellátó fuvarozási igény mozdíthat ezen valamennyit, bár a járvány okozta bizonytalanság miatt ezt is nagyon nehéz lenne megjósolni.
Vállalat
Fontos