Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. szeptember 28. 10:28 Vállalat

Már a 12. legnagyobb magyar cég a szinte ismeretlen luxusautó-beszállító

A Ferrarinak, a Jaguarnak vagy a Maseratinak is a beszállítói közé tartozik az egyik legnagyobb magyar autóipari cég, a Harman Becker Kft. A németországi bejegyzésű Harman Holding leánycége mostanra a 12. legnagyobb vállalat Magyarországon a tavalyi 611 milliárd forintos bevétele alapján, miközben a legtöbben a létezéséről sem tudnak.

Míg az árbevétel alapján a Harman Beckert közvetlenül követő Tesco, Spar, Magyar Telekom, Szerencsejáték Zrt. vagy BorsodChem nevével naponta lehet találkozni*aminek persze az a fő oka, hogy többségük szolgáltatással, kiskereskedelemmel foglalkozik, a székesfehérvári gyártócég szinte teljesen észrevehetetlen nyilvánosan.

 

A legnagyobb magyar hírportálok egy-két kivételtől eltekintve említés szintjén sem írtak a 25 éve Magyarországon működő vállalatról, az állami hírügynökség pedig mindössze kétszer írt róla bővebben ez idő alatt két támogatás apropójából. A vállalatnak nincs magyar nyelvű honlapja (bár Facebook-oldala viszonylag aktív), és a megkeresésemre sem reagált.

Az autórádiózásban úttörő német Becker nevű céget 1995-ben vásárolta meg az amerikai Harman vállalatcsoport. Ebben az évben jelent meg a cég Székesfehérváron, amely mára az egyik legfontosabb gyártóhelye lett*2013-ban az MTI szerint arról beszélt a cég egyik alelnöke, hogy a székesfehérvári a Harman legnagyobb gyára.. A Harman Becker korábban elsősorban elektroakusztikai komponensek gyártásával foglalkozott, a hangszórók és mikrofonok mellett mostanra navigációs és infotainment rendszereket is gyárt és fejleszt.


Promóvideó a Harman Becker Kft.-ről

Alapvetően prémium kategóriás márkákkal áll kapcsolatban, a cikk elején említettek mellett beszállít az Audinak, a BMW-nek, a Fordnak, a Land Rovernek, a Mercedesnek és a Volvónak is. Mára több mint 30 ezer munkavállalója van Amerikában, Ázsiában és Európában, és több mint 50 millió autóban működnek a rendszerei.

A székesfehérvári leánycég az elmúlt tíz évben nőtt kiemelkedően nagyra: a bevétele 2010-ben 40 milliárd forint volt, és kevesebb mint ezer embert foglalkoztatott, mostanra viszont forgalma 611 milliárd forintra nőtt, létszáma pedig meghaladja a 3300-at. A forgalom döntő többsége, mintegy 95 százaléka exportból származik.

A gyárat folyamatosan fejlesztik, 2010-ben 368 millió forintos állami támogatást nyert el, a 2013-as bővítéshez pedig 703 millió forint uniós támogatást kapott. A fejlesztésekről szóló beszámolók mellett egy érdemi cikket találtam a cégről a magyar sajtóban. A Feol.hu Fejér megyei hírportál 2015-ben részletezte hosszabban, hogy a gyár gyors növekedése miatt zavaróan szűkké váltak az öltözők.

A székesfehérvári vállalatnak van egy magyar leánycége is, a Harman Professional Kft., amely egy pécsi gyártócéget üzemeltet, és 2018-ban 25 milliárd forint volt a forgalma. A Harman Becker több magyar felsőoktatási intézménnyel is partneri kapcsolatban áll, duális képzést indított a Dunaújvárosi Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel együttműködve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtveszik az emberi munkát a robotok a magyar és román autóiparban, még sincs elbocsátásA kolozsvári egyetem egyik kutatócsoportja azt vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak az Ipar 4.0 alkalmazásának az emberi erőforrásra, és már az első eredmények azt mutatják, hogy nem félni kell az újítástól, hanem alkalmazkodni hozzá.

2017-ben jelentős változás történt, ugyanis a dél-koreai vállalatóriás, a Samsung megvásárolta a Harman csoportot nyolcmilliárd dollárért. A Harman európai HR-vezetője arra vezette vissza az akvizíciót, hogy az elmúlt években a fedélzeti elektronika vált az autók legfontosabb részévé a motor után.

Mint mondta, az elektromos autók terjedésével a vezérlés várhatóan stratégiai fontosságú elem lesz. Emiatt az infokommunikáció óriásai, mint a Google vagy a Microsoft évek óta hatalmas erőfeszítéseket tesznek, hogy meg tudjanak jelenni a járműgyártásban, és ebbe a sorba illeszkedik, hogy Samsung beszállt az autóiparba a Harman megvásárlásával.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipari beszállító Harman Becker Székesfehérvár Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Torontáli Zoltán
2024. február 22. 16:37 Közélet, Vállalat

A magyar agrárium és élelmiszeripar gyengén teljesít, és a politika is dróton rángathatja

Siralmas gazdasági képet mutat a jegybank friss élelmiszeripari mélyelemzése, ha tudunk olvasni a számsorok között.

Jandó Zoltán
2024. február 22. 04:34 Vállalat

Mostantól biztosan nem Orbán kötélbarátja felügyeli a lakásod

Eladta egyik meghatározó biztonsági cégét Garancsi István. A tranzakcióval a piac lényegében kétszereplőssé vált, ráadásul a két óriáscég más-más szegmensekben aktív.

Fontos

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.