Ha megnézi az ember, mennyi multinacionális vállalat állította le az utóbbi napokban-hetekben hirdetéseit a Facebookon, csodálkozhat, milyen egyszerre eszméltek rá a cégközpontokban olyan problémákra – leginkább az álhírek, manipulált tartalmak és a gyűlöletbeszéd akadály nélküli terjedésére –, amelyek már jó pár éve közismertek. Persze a dolgok már csak így működnek, a fogyasztók döntéseitől függő vállalatok akkor szánják el magukat egy ilyen lépésre, ha ettől végső soron több hasznot remélhetnek, mint amennyit veszítenek azzal, hogy ideiglenesen kevesebb embert érnek el a Facebookon és a szintén hozzá tartozó Instagramon.
A Facebook vezetőit a bojkott egyelőre nem rendítette meg. Az anyagi veszteségeket az alapító-vezérigazgató, Mark Zuckerberg azzal intézte el, hogy a hirdetők hamarosan úgyis visszatérnek a platformra, amelyet a legutóbbi adatok szerint világszerte 2,6 milliárd ember használ aktívan. A befektetők egyelőre egyetértenek vele, egy kisebb esést követően a cég részvényárfolyama alig marad el a bojkott előtti csúcstól. (Pedig már több mint 900 kisebb-nagyobb cég csatlakozott a bojkotthoz.)
A legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e a vállalat kritikusainak érdemi változást rákényszeríteni a világ első számú közösségi oldalára, vagy sem. Az esélyeik nem túl jók, amerikai polgárjogi szervezeteknek már többször tapasztalhatták, hogy a Facebook kész elismerni hibáit, meghallgatja a véleményüket, de végül nem sok minden változik. Egy-egy konkrét esetben hajlandó cselekedni*ilyen volt például, amikor a cég gátat szabott az amerikai népszámlálással kapcsolatos álhírek terjedésének, de egyébként mindent megtesz annak érdekében, hogy az eddigi sikereket biztosító üzleti modell lényegén ne kelljen változtatni. Anyagi értelemben pedig a szélsőséges vélemények sokat hoznak, hiszen egy-egy ilyen posztot, videót az adott szubkultúra vagy véleménybuborék tagjai lelkesen osztják meg, így aztán a melléjük tett hirdetések is tömegekhez juthatnak el. (Ahogy ez az Alphabet/Google-csoportba tartozó YouTube esetében is történik egyébként.)
A mostani helyzetben a hirdetők szempontjából a probléma ott kezdődik, ha a reklám – történetesen a Verizon mobilszolgáltatóé – például egy olyan anyag mellett jelenik meg, amely azt állítja, hogy az amerikai katasztrófaelhárító ügynökség arra készül, hogy koncentrációs táborba zárja az ország lakosságát, és már a koporsókat is előkészítette.
Ez a kérdéskör nem véletlenül került elő a George Floyd meggyilkolása által elindított, most is tartó tüntetésekkel együtt. A kisebbségeknek nem csak az a baja a Facebookkal, hogy általánosságban keveset tesz az álhírek és a gyűlöletbeszéd terjedése ellen, vagy hogy szabadon használhatják önszerveződésre a fehér felsőbbrendűséget hirdető szélsőjobboldali csoportok. A novemberi elnökválasztás közeledtével egyre inkább attól tartanak, hogy ezúttal sem lesz semmi akadálya azon módszerek – például manipulatív videók – használatának a Facebookon, amelyek célja, hogy minél kevesebb fekete menjen el szavazni.
Miközben ez a republikánusoknak lenne kedvező, az utóbbi években ők viszont azzal vádolták a Facebookot, hogy balos véleménydiktatúrát épít, elnyomva a konzervatív hangokat. Ennek természetesen Donald Trump elnök is sokszor hangot adott. Annyit ideiglenesen sikerült elérnie, hogy Zuckerberg korábban többször is – a szólásszabadság védelmére hivatkozva – elmondta, nem fognak kommentárt fűzni a politikai tartalmakhoz. Ami azt jelenti, hogy akkor sem, ha ezek nyilvánvaló hazugságokat terjesztenek. Ellentétben a Twitterrel, amelynek az utóbbi hónapokban néhány esetben már volt bátorsága Trump tweetjeit is félrevezetőnek minősíteni, természetesen kiváltva az elnök haragját. A nyomás hatására azonban ebben a kérdésben már meghátrált Zuckerberg, bejelentetve, hogy ők is megjelölik majd a félrevezető politikai tartalmakat.
A vállalat azt állítja, hogy sohasem akart pénzt csinálni a gyűlöletkeltő tartalmakból. Vezetői azt persze már nem teszik hozzá, hogy az üzleti modell történetesen olyan, hogy ez mégis sikerül. Abban természetesen igazuk van, hogy „amíg a világban lesz gyűlölet, addig a Facebookon is lesz”; irreális elvárás lenne, hogy minden ilyen tartalmat eltávolítsanak, pláne rövid időn belül. Ráadásul egy karcos politikai vélemény sokakat akkor is bánthat, ha a szerzője nem állít semmilyen valótlanságot, és nem uszít senki ellen. Ha az ilyeneket is eltávolítanák, azzal valóban sérülhetne a szólásszabadság.
Ám jelenleg úgy tűnik, hogy a Facebook nagyon gyakran a gyűlöletkeltő, uszító, manipulatív tartalmak esetében sem mozdul. Ennek megváltozása alapvetően kétféle módon képzelhető el. Mivel a mostanihoz hasonló bojkottok előbb-utóbb kifulladnak, a hirdetői nyomás közép-hosszabb távon csak akkor maradna fenn, ha a fröcsögésbe belefáradva tömegek hagynák ott a Facebookot. Akár úgy, hogy törlik magukat, akár úgy, hogy a korábbinál sokkal kevesebb időt töltenek a felületen, ami a felhasználók figyelmével kereskedő vállalatot lépéskényszerbe hozná.
Ilyen elfordulásnak egyelőre nincs jele, a cég számára a belátható jövőben inkább Washingtonból fenyeget veszély. Bal- és jobboldalon is vannak hívei annak, hogy a hasonló platformokat vonják ki az általános mentesség alól, amelynek köszönhetően nem vonhatók felelősségre a náluk megjelent tartalmakért. Ennek persze sok buktatója lenne a szólásszabadság szempontjából is, így itt nem olyan rosszak a védekezés esélyei.
Ha viszont Joe Biden megnyeri az elnökválasztást, és a demokraták esetleg a szenátusban is többségbe kerülnek, nő az esélye annak, hogy feldarabolják a fentiek mellett az adatvédelmi botrányok és a piaci erőfölény miatt is gyakran kritizált Facebookot a befolyása korlátozása érdekében. (Az Instragramról ebben az esetben például biztosan le kellene mondania.) Ez nyilván nem lenne egyszerű menet, de ha a politikusok úgy érzik, hogy ezzel jó pontokat lehet szerezni a választóknál, akkor bele fognak vágni. Ebben az esetben a Facebook számára élet-halál kérdés lehet, hogy milyen szövetségeseket tud felvonultatni maga mellett – ez a tábor most elég kicsinek tűnik, talán csak a Facebook-részvényeseket és a szabadpiac feltétel nélküli híveit lehet idesorolni.
Zuckerberg ma találkozik három, a feketékkel és a zsidókkal szembeni hátrányos megkülönböztetés és előítéletek ellen küzdő szervezet*Color of Change, National Association for the Advancement of Colored People, Anti-Defamation League vezetőjével. A közeljövőre vonatkozóan sokatmondó lesz, hogy ezt követi-e majd bármilyen érdemi változás a platformon.
Vállalat
Fontos