Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. augusztus 14. 13:03 Tech

Tényleg lehallgatta és leíratta a Facebook a messengeres telefonbeszélgetéseidet

Több százan végeznek egy tipikus huszadik századi munkát a világ egyik legnagyobb tech-cégének, Facebooknak: gépíróként dolgoznak, a feladatuk pedig a Messenger alkalmazásán keresztül elhangzó beszédrészletek leírása, derül ki a Bloomberg cikkéből. Ez pedig egy újabb adatkezelési botrány, hiszen valószínű, hogy sokan nem örülnek annak, hogy eleve rögzítik a hívásaikat, amiket aztán hús-vér emberek legépelnek.

Az alvállalkozóknál dolgozó gépírók arról nem is tudnak, hogy a leírásra kapott hanganyagokat a Facebook hogyan rögzítette, ahogy azt sem kötötték az orrukra, hogy egyáltalán miért van szükség a munkájukra. Annyi mindenesetre feltűnt nekik, hogy

a közösségi oldal felhasználóit hallgatják naphosszat, akik általában közönséges témákról beszélgetnek egymással.

 

Az értesülést tegnap maga a Facebook is megerősítette, hozzátéve, hogy már egy hete felhagytak a beszélgetések leíratásával. A cég képviselői elmondták azt is, hogy a gépírók munkájára azért volt szükség, hogy a hangfelismeréssel kapcsolatos mesterséges intelligencia működését tesztelhessék. Hanganyagokat pedig csak olyan felhasználóktól gyűjtöttek és írattak le anonimizált módon, akik beleegyeztek ebbe.

Egyáltalán nincs egyedül a Facebook a felhasználók beszéd- és beszélgetésrészleteinek emberi feldolgozásával. Az Amazon, az Apple és a Google is több ezer dolgozót bízott meg azzal, hogy a beszédfelismerő-szolgáltatásaik használata közben rögzített hanganyagokat elemezzék, a cél pedig hasonló volt, mint a Facebook esetében: az Alexa, a Siri, illetve a Google Assistant továbbfejlesztése. Miután azonban tavasszal – szintén a Bloomberg jóvoltából – fény derült minderre, az Apple és a Google a beszédrészletek feldolgozásának megszüntetése mellett döntött, az Amazon felhasználói pedig letilthatják a hangutasításaik elemzését.

A Facebook esete viszont abból a szempontból mégiscsak különlegesebb, hogy rengeteg adatkezeléssel kapcsolatos elmarasztalás és balhé van körülöttük. Talán a legnagyobb ügy az volt, hogy a Cambridge Analytica a közösségi portálról származó adatokat felhasználva befolyásolta a 2016-ös amerikai elnökválasztás eredményét, miután közel százmillió amerikai állampolgár teljes profilját lementették, hogy segítsenek Trump kampányának üzeneteit a lehető legjobban célozni. De mostanában gyakori feltételezés, hogy a Facebook-nál alaposan kielemzik a telefonok mikrofonján keresztül rögzített beszédfoszlányokat, majd az eredményeket a hírek és hirdetések precízebb célzásához használják fel. Egyértelmű bizonyíték erre azonban egyelőre nincs, a cég alapítója, Mark Zuckerberg pedig tagad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy éve nem zuhant ekkorát a Facebook a tőzsdénÚjabb botrány van a Facebook körül: most éppen 50 millió felhasználójuk adatait lophatta le és használhatta fel kampányhirdetésekre egy republikánus adatbányász cég.

Mindenesetre aggályos, hogy a cég nem figyelmeztette a felhasználókat, hogy a beszélgetéseiket harmadik félnek – jelen esetben a gépíróknak, illetve az őket foglalkoztató alvállalkozóknak – adhatja ki. Az pedig igazán elgondolkodtató, hogy van egy cég Kaliforniában, a TaskUs, ami a világ minden részére képest feladatokat kiszervezni, a legfontosabb ügyfele pedig a Facebook. A közösségi portál nevét a TaskUs  munkatársai mégsem említhetik nyilvánosan, a legjelentősebb megbízóra csak a prizmát jelentő “Prism” jelszóval hivatkoznak.

Tech adatkezelés beszédfelismerés botrány facebook Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Debreczeni Anna
2020. július 6. 18:42 Támogatói tartalom, Tech

A felhő lassan, de biztosan eléri a stratégiai szinteket a vállalatoknál, és ennek egyik fő katalizátora a járvány volt

Sok cégvezető kényszerült átgondolni vállalkozása jövőjét az utóbbi hónapokban, és jutott szinte szektortól függetlenül hasonló eredményre. Szembesültek azzal a kiszolgáltatottsággal, ami a rugalmatlan céges folyamataikból ered, így például a tradicionális informatikai eszközeikkel nem tudtak elég gyorsan reagálni a piaci változásokra. Voltak azonban olyan vállalatok is, akik megtapasztalhatták, hogy kiszámíthatatlan környezetben a digitalizáció és a felhő biztonságot adhat, mivel rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít.

Hajdu Miklós
2020. július 6. 11:57 Tech

Tíz év is kevés volt, hogy az autóipar megoldja az okostelefonos zenelejátszás problémáját

Az új autók tulajdonosai már egy évtizede nem az autó problémái, hanem a navigáció és zenelejátszás miatt szentségelnek.

Straub Ádám
2020. július 5. 17:51 Tech

Már nem egyértelműen a Chrome a legjobb böngésző, érdemes lehet váltani

Hosszú évek után ismét nyílt a verseny, ugyanakkor a teljesítmény szempontjából az is nagyon fontos, hogy milyen kiegészítőket telepítünk.

Fontos

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.