Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 1. 10:33 Vállalat

A magyar kkv-k nagyon lemaradtak a robotizációban, a csehek és a lengyelek is kétszer jobbak náluk

A magyar kis- és közepes vállalatok robotizációs szintjét 11 százalékosnak mérte egy friss kutatás, amelyet a dániai gyökerű Universal Robots (UR) társaság végzett. Első hallásra ez talán nem is tűnik olyan rossz aránynak, csakhogy a felmérésből kiderült, hogy mégis az.

A román szint jelenleg 15,4 százalék, a lengyel 22,7, a cseh pedig 23,3 százalék, azaz utóbbi kettő már több mint duplája a magyar értéknek. A UR az adatokat bemutató tájékoztatón azt mondta, Szlovákiát azért nem vette be a felmérésbe, mert nagyon valószínű, hogy Csehországgal azonos helyzetben van, ami arra utal, hogy a szlovákok is jóval előttünk járnak. A német értékek pedig számunkra pillanatnyilag elérhetetlen messzeségben vannak, mert az UR tapasztalatai szerint a német adatok általában egyszerűen megkaphatók a cseh értékek kettővel való szorzásával.

A kutatás egyébként 180 magyar, 186 román, 196 cseh és 300 lengyel kkv megkérdezésével készült, tavaly november és idén április között. A kisvállalati határt 50 főnél, a közepes vállalatokét 150 alkalmazottnál húzták meg. A négy vizsgált országra egyaránt jellemző, hogy a nagyvállalatok már mindenhol erősen támaszkodnak az ipari robotokra, különösen ott, ahol az autóipar erős. Ebből a szempontból Szlovákia vezetheti a régiót. A kisebb vállalatoknál azonban a robotizáció és a robotok iránti érdeklődés mértéke sokkal szórtabb.

A kedvezőtlen magyar adat mögött egy természetes jelenség is lehet, amíg ugyanis nem ismerik jól a cégek, hogy milyen egy robottal dolgoztatni, addig az igényük is sokkal kisebbnek mutatkozik. Úgy tűnik, hogy mi még ebben a fázisban vagyunk, míg a cseh és lengyel kkv-k már pontosabban ismerik a lehetőségeket, és ezért jobban is akarják a robotok elterjesztését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJönnek a robotok és a kobotok a munkahelyeinkre, de nem kell félni tőlükÖt országban dolgozik a robotok ötöde. De mi az a kobot?

Egyértelműen erre utal, hogy a magyar válaszadók 35,5 százaléka mondta azt, hogy „egyéb” célokra szeretne robotot használni, vagyis a kérdőíven felkínált lehetőségek közül nem tudott egy konkrét alkalmazási területet kiválasztani. A cseheknél ez csak 26,8, a románoknál 22 százalék volt.

A magyar kkv-k közel fele úgy gondolja, hogy nem is kell robotizálni a tevékenységét, és több mint 40 százaléka szerint nem is lehet. Ez pedig nyilvánvalóan a szűkösebb robotikai ismeretekre utal.

Az adatfelvétel a járvány kezdetekor zárult, és a UR szerint most valószínűleg sokkal nagyobb igény mutatkozik a robotok iránt a kkv-szektorban, mint korábban. A gazdasági visszaesés, a piacok leállása, majd újraindulása alapvető változásokat hozott, és most minden kkv-nak sokkal jobban kell a hatékonyság növelésére koncentrálnia, ha túl akarja élni a nehezebb időszakot. Ilyenkor pedig nyitottabbá válnak a cégek a robotok alkalmazására.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElmentünk az üzembe, ahol már a robotokat is robotok gyártjákA monoton, unalmas, agyzsibbasztó feladatokat adják át a robotoknak, hogy az emberek az értelmesebb munkákat végezzék.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat felmérés Kelet-Európa kkv kobot robot Universal Robots Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.