Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 1. 10:33 Vállalat

A magyar kkv-k nagyon lemaradtak a robotizációban, a csehek és a lengyelek is kétszer jobbak náluk

A magyar kis- és közepes vállalatok robotizációs szintjét 11 százalékosnak mérte egy friss kutatás, amelyet a dániai gyökerű Universal Robots (UR) társaság végzett. Első hallásra ez talán nem is tűnik olyan rossz aránynak, csakhogy a felmérésből kiderült, hogy mégis az.

A román szint jelenleg 15,4 százalék, a lengyel 22,7, a cseh pedig 23,3 százalék, azaz utóbbi kettő már több mint duplája a magyar értéknek. A UR az adatokat bemutató tájékoztatón azt mondta, Szlovákiát azért nem vette be a felmérésbe, mert nagyon valószínű, hogy Csehországgal azonos helyzetben van, ami arra utal, hogy a szlovákok is jóval előttünk járnak. A német értékek pedig számunkra pillanatnyilag elérhetetlen messzeségben vannak, mert az UR tapasztalatai szerint a német adatok általában egyszerűen megkaphatók a cseh értékek kettővel való szorzásával.

A kutatás egyébként 180 magyar, 186 román, 196 cseh és 300 lengyel kkv megkérdezésével készült, tavaly november és idén április között. A kisvállalati határt 50 főnél, a közepes vállalatokét 150 alkalmazottnál húzták meg. A négy vizsgált országra egyaránt jellemző, hogy a nagyvállalatok már mindenhol erősen támaszkodnak az ipari robotokra, különösen ott, ahol az autóipar erős. Ebből a szempontból Szlovákia vezetheti a régiót. A kisebb vállalatoknál azonban a robotizáció és a robotok iránti érdeklődés mértéke sokkal szórtabb.

A kedvezőtlen magyar adat mögött egy természetes jelenség is lehet, amíg ugyanis nem ismerik jól a cégek, hogy milyen egy robottal dolgoztatni, addig az igényük is sokkal kisebbnek mutatkozik. Úgy tűnik, hogy mi még ebben a fázisban vagyunk, míg a cseh és lengyel kkv-k már pontosabban ismerik a lehetőségeket, és ezért jobban is akarják a robotok elterjesztését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJönnek a robotok és a kobotok a munkahelyeinkre, de nem kell félni tőlükÖt országban dolgozik a robotok ötöde. De mi az a kobot?

Egyértelműen erre utal, hogy a magyar válaszadók 35,5 százaléka mondta azt, hogy „egyéb” célokra szeretne robotot használni, vagyis a kérdőíven felkínált lehetőségek közül nem tudott egy konkrét alkalmazási területet kiválasztani. A cseheknél ez csak 26,8, a románoknál 22 százalék volt.

A magyar kkv-k közel fele úgy gondolja, hogy nem is kell robotizálni a tevékenységét, és több mint 40 százaléka szerint nem is lehet. Ez pedig nyilvánvalóan a szűkösebb robotikai ismeretekre utal.

Az adatfelvétel a járvány kezdetekor zárult, és a UR szerint most valószínűleg sokkal nagyobb igény mutatkozik a robotok iránt a kkv-szektorban, mint korábban. A gazdasági visszaesés, a piacok leállása, majd újraindulása alapvető változásokat hozott, és most minden kkv-nak sokkal jobban kell a hatékonyság növelésére koncentrálnia, ha túl akarja élni a nehezebb időszakot. Ilyenkor pedig nyitottabbá válnak a cégek a robotok alkalmazására.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElmentünk az üzembe, ahol már a robotokat is robotok gyártjákA monoton, unalmas, agyzsibbasztó feladatokat adják át a robotoknak, hogy az emberek az értelmesebb munkákat végezzék.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat felmérés Kelet-Európa kkv kobot robot Universal Robots Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2023. szeptember 21. 04:34 Vállalat

Darabokban árulják az egyik legnagyobb magyar céget

Garázsok, lakóház, külterületi raktárépületek, kultúrház sport- és ipartelep, céges részesedések. Így zajlik a végkiárusítás a Dunaferrnél.

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 19:41 Közélet, Vállalat

Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra

Sok esetben tisztességtelen volt az autókereskedők eddigi szerződési gyakorlata, amellyel a nehéz gazdasági helyzet ellen próbáltak védekezni.

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 09:53 Vállalat, Világ

Kis e-autók gyártásával is méltányos profit mellett tudna versenyezni Kínával az európai járműipar

Európai gyártók is készíthetnének olyan olcsó e-autókat, mint a kínaiak, de egyelőre nem akarnak, és ez végzetes hiba lehet.

Fontos

Bucsky Péter
2023. szeptember 22. 04:34 Közélet

Szinte csak a sztrádákra jutott abból a 2000 milliárdból, amit útépítésre költött a kormány

Tíz év alatt autópályákra és elkerülő utakra költötték el a 2150 milliárdos költség 80 százalékát, felújításra és mellékutakra alig jutott forrás.

Pálos Máté
2023. szeptember 21. 18:30 Közélet, Pénz

Kósa és Szijjártó forintbedöntő nyilatkozatait idézte Matolcsy és Varga gazdasági csörtéje

A bankadóemelés és kamattámogatás-felülvizsgálat lehetőségének említéséről a piaci szereplők a magyar gazdaság gyengeségére következtettek.

Kolozsi Ádám
2023. szeptember 21. 15:42 Világ

Teljes hatalmi átrendeződés és az etnikai tisztogatás rémképe: a kaukázusi villámháború következményei

Az örmény többségű Hegyi-Karabah sorsa a napokban megpecsételődött.