Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 14. 07:35 Élet, Vállalat

Az iskolák bezárása sokkolhatja az online élelmiszer-rendelést

Önkéntes vagy kötelező otthoni karantén esetén jó ötletnek tűnik az élelmiszer netes házhoz rendelése. Választási lehetőség van bőven, hiszen a nagyobb boltláncok a diszkontok kivételével mind működtetnek online boltokat. A magyar piacon az első fecske a G’Roby volt, majd 2013-tól belépett a Tesco, az utóbbi években pedig csatlakozott hozzájuk az Auchan, a Spar és a Príma is. Csakhogy ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy járvány idején elég lenne a kapacitásuk.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára azt mondta nekünk, hogy az utóbbi napokban a hagyományos bolti forgalom mellett természetesen az online csatornákon is nagyon megugrott a kereslet. Mivel az egyes boltok külön-külön nem kommunikálnak a koronavírussal kapcsolatos ügyekben (a sajtó felé csak az egységes üzeneteket közvetíti az OKSZ), nehéz lenne megbecsülni, hogy melyik áruházlánc online rendszere mekkora nyomás alatt áll.

Az biztos, hogy a többi kereskedelmi dolgozóhoz hasonlóan az online rendeléseket összekészítő és a kiszállító alkalmazottak terhelése is alaposan megnőtt. A Tesco korlátozni kényszerült bizonyos termékek rendelhető darabszámát, de részleteket hivatalosan erről sem lehet tudni, a többi lánc viszont még nem tett hasonló lépéseket.

Frissítés

A Tesco ma hajnalban értesítette online vásárlóit arról, hogy a következő hetekre új rendelkezéseket és limiteket vezetett be. Egyes kategóriákban 12 darabban korlátozták a vásárlónként megvehető mennyiséget, de a levél szerint így is előfordulhatnak átmeneti készlethiányok. A lánc figyelmeztet arra is, hogy a megszokottnál korábban betelhetnek a szállítási időpontok, ezért érdemes minél korábban foglalni (akár három hétre előre is lehet). A veszélyhelyzet ideje alatt csak online lehet fizetni.

Cseh tapasztalatok

Ahhoz, hogy megjósoljuk, mire lehet számítani, érdemes megnézni, hogy mi történt Csehországban, mert ott elterjedtebb az online rendelés, és a járvány lefolyása is valamivel előrébb tart, illetve a cseh kormány komolyabb intézkedéseket hozott az izolációra. A cseh sajtó beszámolói alapján 

az online élelmiszerpiacot akkor éri a sokk, amikor az iskolákat bezárják.

Mivel ekkor tömegesen maradnak otthon a lakosok, és megugrik az önkéntes karantént komolyan vevők száma, Csehországban azt tapasztalták, hogy az online rendelések amúgy sem csekély mennyisége megkétszereződött. Ez szinte elviselhetetlen terhelést okoz a logisztikának.

A rendszert nem lehet gyorsan nagyobb méretűre pumpálni. Az első intézkedés az, hogy a hagyományos boltokkal is rendelkező láncokban több embert állítanak át az online rendelések összekészítésére, de mivel általános munkaerőhiány van, már ezt sem egyszerű megoldani.

A kiszállítás logisztikájának pedig két nagy gátja van. Nem lehet gyorsan növelni a kisteherautó-flottát, mert a furgonokat speciális eszközökkel kell felszerelni, hogy például a hűtött árut vinni tudják. De ha lenne is gyorsan új furgon, ember biztosan nincs, aki vezesse az autót. A sofőrhiány ebben az ágazatban is régóta a legnagyobb probléma.

Persze az online vásárlási rendszerekben van egy automatikus gát a túlrendelésre: az időablak-foglalás kötelezettsége.

A szolgáltatás tehát nem úgy omlik össze, hogy nem jut el az áru a vevőkhöz, hanem úgy, hogy a vevők eleve meg sem tudják rendelni a szállítást az előttük álló napokban.

Mit tettek a cseh szolgáltatók? Amikor valaki leadott a Kosik nevű, vezető cseh élelmiszerszállítónak egy 600 kilogrammos megrendelést, hirtelen 50 kilogrammban korlátozták a rendeléseket. Persze ezt is könnyen kijátszhatja egy nagycsalád, ahol a családtagok külön-külön rendelik meg a maximumot, de ez mégsem jellemző.

A másik intézkedés a kiszállítási idő meghosszabbítása volt: ma már könnyen előfordulhat, hogy valahova éjszaka ér ki a futár a szállítmánnyal. Miután Orbán Viktor tegnap este bejelentette, hogy hétfőtől az iskolák idehaza is bezárnak – digitális oktatásra térnek át -, elképzelhető, hogy ezzel a lehetőséggel a magyar áruházak is élnek majd. Ezt azonban nehézzé teszi, hogy a futárok a járvány előtti időszakban is eleve sokat túlóráztak, többet nem nagyon tudnak vállalni.

Csehországban jelenleg már négy-öt nap az általános szállítási idő, pedig ott Magyarországgal ellentétben most már éjfélig, ráadásul még vasárnap is mennek a furgonok.

Az online kifizetett megrendeléseknél a futárok általában becsöngetnek, az ajtóban leteszik a csomagot, és azonnal távoznak, hogy ne kelljen fizikai közelségbe kerülniük a vásárlókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRengeteg olyan étterem is kiszállításba kezd, ahol eddig hallani sem akartak rólaAz ételkiszállítással foglalkozó Wolthoz ötször annyi, főleg turistákból élő étterem jelentkezett, mint eddig összesen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat élelmiszer házhoz szállítás kiskereskedelem koronavírus logisztika online rendelés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.