Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 10. 15:27 Adat, Vállalat

A kínai leállásnak a magyar ipar lehet a legnagyobb európai vesztese

A Bruegel Intézet friss adatelemzése szerint Európában a magyar ipar függése a legnagyobb a kínai importtól, és ennek következtében Magyarország a leginkább kitett annak, ha a koronavírus miatt a kínai termelőüzemek hosszabb ideig zárva maradnak.

Az intézet emlékeztet arra, hogy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai szerint Európa mélyen be van ágyazva a világkereskedelmi láncokba, az áruk és szolgáltatások globális vérkeringésében kétharmadrészt képvisel. A kontinens ennek köszönhetően élvezi a szabad világkereskedelem minden előnyét, de annak fennakadásaira is fokozottan érzékeny lehet.

A kínai üzemek leállása pont erre a sebezhetőségre mutathat rá. Az elemzők először azt nézték meg, hogy ha a kínai import leáll, akkor az egyes európai országokban az ipari cégek bevételének mekkora része eshet ki.

Magyarország ebből a szempontból a leginkább sérülékeny, mert nálunk a vállalatok bevételének 7,5 százaléka függ a beszerzési lánc kínai végétől.

A számoláshoz a közvetlen import mellett a közvetett hatásokat is figyelembe vették, vagyis például azt, amikor egy autóipari alkatrész nem közvetlenül Kínából, hanem egy harmadik országon keresztül érkezik. Ennek hatását az alábbi ábrán kékkel jelölték.

Az ipari cégek függése a közvetlen és közvetett kínai behozataltól, az összesített éves árbevétel arányában. Forrás: Bruegel

A leginkább egyébként a gépgyártás kitett a kínai importnak, és éppen ez okozza, hogy Magyarország (és több közép-kelet-európai kisebb állam) került a legsérülékenyebb pozícióba, hiszen nálunk ennek a szektornak a szerepe meghatározó.

Az alábbi ábra a gépgyártáson belüli kitettséget jelzi, itt a bevételnek természetesen az átlagosnál is nagyobb része, Magyarország esetében több mint 9 százaléka függ a kínai üzemek működésétől.

A gépgyártó cégek függése a közvetlen és közvetett kínai behozataltól, az összesített éves árbevétel arányában. Forrás: Bruegel

A magyar elektronikai gépgyártás (döntően az összeszerelő üzemeink) forgalma egyébként az adatok szerint közel 28 százalékban a kínai importtól függ.

Az elemzés megjegyzi, hogy bár a német autógyárak kitettsége kisebb, az autóipart már egyetlen kulcsfontosságú alkatrész hiánya is nehéz helyzetbe hozhatja. Általánosságban is igaz ugyanakkor, hogy minden iparág egyedi helyzetben van, sérülékenysége jelentős mértékben függ attól, hogy az esetleg kieső kínai beszerzést más forrásból mennyire könnyen tudja pótolni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKét-három hét múlva érkezik meg a járvány mélypontja a magyar gyárakbaLassan a vége felé járnak a készletek a hazai iparban, kérdés, kihúzzák-e addig, míg ideérnek a részegységek a lassan ismét felpörgő kínai üzemekből.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Bruegel ellátási lánc import Kína koronavírus termelés Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.