Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. június 24. 16:54 Élet, Vállalat

Az élelmiszerbolti csomagolások fele nehezen vagy egyáltalán nem újrahasznosítható

Ahogy korábban mi is írtunk róla, az élelmiszerboltok saját márkás termékeiben sokszor ugyanazt kapjuk olcsóbban, mint az ismertebb márka esetében, mert a két verzió között csak a csomagolás, pontosabban a csomagolásra nyomott minta a különbség. Ugyanakkor előfordul, hogy a boltlánc igényei szerint módosított verziókat is készít egy-egy üzem. A saját márkás termékek csomagolásánál így sok esetben nemcsak a gyártó, hanem a bolt szerepe is meghatározó.

A Which? brit fogyasztóvédelmi szervezet friss felmérése során 11 helyi boltláncban vásároltak 46 népszerű saját márkás terméket, és megnézték, hogy a csomagolásnak mekkora része könnyen újrahasznosítható. Számos olyan céget teszteltek, amelynek nincs Magyarországon boltja, de benne volt a Tesco, az Aldi és a Lidl is (a helyi saját márkás termékeivel).

A csomagolási megoldásoknál elég nagy eltéréseket találtak, kiemelik például, hogy bizonyos boltokban a banánokat külön nejlonban kínálják, ami teljesen felesleges, mint ahogy a narancsokat sem jó múanyaghálóba tenni.

A tesztet a Morrisons zárta a legrosszabb eredménnyel, és ebben nagy szerepe volt annak, hogy például nem lehet a bolttól gyümölcsöt venni online úgy, hogy ne legyen műanyagba csomagolva. A legjobb eredményt a Tesco és a Waitrose érte el, csomagolatlan lédig gyümölcskínálatának és annak köszönhetően, hogy a csomagolt termékeken az átlagosan több volt a papír és a könnyen újrahasznosítható műanyag.

Ám még az élen végzett Tesco is csak alig 60 százalék feletti arányt ért el a könnyen újrhasznosítható anyagokban, és 37 százalék nem volt újrahasznosítható. Az Aldi valamivel 50 százalék feletti, a Lidl viszont csak 50 százalék alatti újrahasznosítási arányt mutatott.

A szupermarketek általában azzal érvelnek, hogy bizonyos termékeket egyszerűen nem lehet másképp csomagolni. A Which? azonban azt állítja, hogy az összehasonlító tesztben tapasztalt alapvető eltérések arra utalnak, hogy lehetne mozgásterük a boltoknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Rocher-Raffaello golyóknak csak 58 százaléka ehető, mert majdnem a felét a csomagolás teszi kiA kedvelt édesség óriásit bukott egy friss brit környezetvédelmi teszten, mert a nehéz csomagolás ráadásul nem is könnyen újrahasznosítható.

A készételeknél használt fekete műanyag dobozok jó példát adnak erre, mert a 11 boltlánc közül 5 figyel arra, hogy ne vásároljon ilyet használó beszállítótól, 6 viszont nem. A fekete dobozokat a hulladékkezelőknél a válogatógépek nem ismerik fel, az átlátszó műanyagot viszont igen, ebben a konkrét esetben ezen a választáson múlik az egész.

A pizzáknál is hasonló a helyzet: a papírdoboz rendben van, az átlátszó polisztirol bevonat viszont egyáltalán nem.

Az újrahasznosíthatóság módjának jelölése is rengeteg kívánnivalót hagy maga után: a tesztben résztvevő termékeknek csak 58 százalékán volt rendesen jelezve.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmíg agyon van csomagolva minden, aligha szabadulunk a műanyagoktólHiába terjed a fejlett világban a csomagolást mellőző környezettudatos szemlélet, a műanyagoktól mégsem fogunk megszabadulni egyhamar. Túl nagy üzlet van benne ahhoz, hogy csak úgy eltűnjön.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUgyanaz a tej van minden áruházlánc saját márkás dobozábanAz Aldi egyszerűen megvett egy magyar tejmárkát, hogy tudjon belőle túró rudit is csinálni. Elmentünk a tejüzembe, hogy megnézzük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat csomagolás élelmiszer környezetvédelem műanyag Which? Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.