Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. június 17. 13:13 Vállalat

Pénztengerben fürdenek a magyar biztosítók, de az autóipar fejlődése ellenük dolgozik

Bár évtizedes távlat, míg az önvezető autók a piaci folyamatokat befolyásoló mennyiségben jelennek meg az utakon, a vezetési biztonságot növelő technológiák fejlődésének hatása nemzetközi szinten már most érzékelhető a biztosítói díjbevételeken. Pontosabban, azok csökkenésén. A sávtartó, a tolatóradar, a beállássegítő és hasonló rendszerek elterjedésével ugyanis egyre kevesebb a káreset, és ennek bevételcsökkentő hatása van a piacra – mondta nekünk Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke a szövetség által szervezett sajtóbeszélgetésen.

A hosszú táv 2050-t jelenti a KPMG egyik önvezető autókról készített tanulmányában: prognózisuk szerint az Egyesült Államokban csaknem kétharmadával csökken majd ekkorra az autóbalesetek után kifizetett összeg, ami végső soron az egész piac zsugorodását okozza. Mivel csökken az autózás kockázatossága, ők is kisebb haszonnal tudnak majd erre biztosítást értékesíteni.

Nem kell messzire menni, a légi közlekedés tálcán kínálja a párhuzamot: mivel az automatizáció biztonságosabbá tette a repülést, a biztosítók díjbevételei ebben a szektorban már hosszú ideje lejtmenetben vannak.

Egyelőre azonban Magyarországon még nőnek a biztosítók bevételei, nem is kicsit:

csak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások (kgfb) díjbevételei tavaly 15 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit a Mabisz adatai szerint.

Ezzel a kgfb meg is nyerte a biztosítási típusok közötti versenyt, ha az abszolút számokat nézzük.

Arányaiban is a kgfb a legnagyobb szereplő, a díjbevételeket nézve a nem-életbiztosítások kategóriájának csaknem harmadát, a cascóval együtt pedig majdnem a felét teszi ki, mintegy 260 milliárd forintot. Jó évet zárt egyébként az egész biztosítási szektor 2018-ban,

a díjbevételek átlépték az álomhatárnak tekintett 1000 milliárdot, amin nagyjából egyenlően osztozik az élet és a nem-élet ág.

Az egyre biztonságosabb autózás említett amerikai trendje Magyarországon még nem érzékelhető, mert a javuló baleseti tendencia csak pár évvel eltolva, a nyugati használtautók behozatalával jelenik meg. Tavaly is jelentősen, több mint 10 százalékkal nőtt a kgfb-k kárráfordítása – ez az az összeg, amit a biztosítók kifizetnek egy káreset után. A képet árnyalja, hogy ebben nem csak a tavaly majdnem évtizedes rekordot döntő személyi sérüléses közúti balesetek növekvő száma van benne, hanem az is, hogy drágulnak az alkatrész- és szervízdíjak, de a munkaerőköltség is egyre magasabb.

Pandurics Anett azt mondja, szakmai viták folynak arról, hogy kié a felelősség, ha egy önvezető autó balesetet okoz. A megszokott egyéni felelősségbiztosítások szinte elvesztik az értelmüket, hiszen ezeknek az autóknak épp az a lényegük, hogy automata vezetési üzemmódban akár újságot is olvashasson benne az ember. A Mabisz elnöke szerint a jövőben ezért feltehetően a nagy autógyártók kötnek majd termék felelősségbiztosítást globálisan, az összes általuk gyártott járműre. De mégsem ilyen egyszerű a képlet, mert hiba esetén hiába terheli a rendszert a felelősség, az autóban ülő ember adott esetben beavatkozhat az eseményekbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gyalogost gázoló önvezető autó időben fékezhetett volna, de nem engedték nekiMegjött az előzetes jelentés a halálos balesetről, és kiderült, hogy az Uber alaphibákat vétett.

Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója már be is lengette, hogy hónapokon belül saját biztosítási konstrukcióval áll elő az autóihoz, mivel a hagyományos biztosítások túl drágák a modelljeire. Ehhez elég nagy helyzeti előnye van, hiszen jól ismeri a vásárlóit: rengeteg adat áll rendelkezésre a vezetők szokásaikról, amelyek alapján várhatóan egészen személyre szabott biztosítást tudnak majd kötni a Teslával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGreenGo: ha lesz önvezető autó, lecseréljük a teljes flottátAz önvezető autó drágább, de üzemeltetni olcsóbban lehet, ám ha ez a két változás kioltja egymást, de akkor üzleti szempontból van egyáltalán értelme az egésznek?

Vállalat autó biztosítás MABISZ önvezető autó Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2019. szeptember 20. 07:00 Vállalat

Startupok helyett saját magukat támogatják az MVM cégének vezetői

Kétszer akkora a veszteség, mint amit befektettek. És azt is olyan cégekbe, amelyeknél nem látni életképes üzleti modell nyomát sem.

Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

Négy fiatal az egyetem után úgy érezte, hogy jól tudnak együtt dolgozni, úgyhogy próbaképp vállalkozni kezdtek. Az első termékötletük ugyan elbukott, nyolc évvel később viszont már megvolt a milliárdos árbevétel. A Supercharge története.

Stubnya Bence
2019. szeptember 17. 07:02 Adat, Vállalat

Nem támogatja tovább a vendégmunkások állásait a kormány, de rejtély, hogy miért nem évekkel ezelőtt döntött így

Nem célja többé az egyedi kormánydöntéssel adott nagyvállalati támogatásoknak, hogy munkahelyeket hozzanak létre. A kérdés már csak az, hogy miért pont most döntöttek így.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2019. szeptember 20. 16:47 Adat

A magyarok egy picit jobban szennyezik a bolygót, mint bárki más, de Áder János szerint mi nem számítunk

Több mint kétszer akkora a magyar széndioxid-kibocsátás, mint ami a fenntarthatósághoz kell. A "környezetvédő" köztársasági elnök szerint nem nekünk kell cselekednünk.

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 19. 06:48 Közélet

Megkérdeztük a főpolgármester-jelölteket, hogy mit szólnának egy budapesti olimpiához

Karácsony Gergely és Puzsér Róbert sem támogatna egy budapesti olimpiai pályázatot. Közben a kormány erőből áttol minden olyan fejlesztést, ami az olimpia ellen szól, így fogynak az érvek az ötkarikás játékok ellen.