Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2019. június 17. 13:13 Vállalat

Pénztengerben fürdenek a magyar biztosítók, de az autóipar fejlődése ellenük dolgozik

Bár évtizedes távlat, míg az önvezető autók a piaci folyamatokat befolyásoló mennyiségben jelennek meg az utakon, a vezetési biztonságot növelő technológiák fejlődésének hatása nemzetközi szinten már most érzékelhető a biztosítói díjbevételeken. Pontosabban, azok csökkenésén. A sávtartó, a tolatóradar, a beállássegítő és hasonló rendszerek elterjedésével ugyanis egyre kevesebb a káreset, és ennek bevételcsökkentő hatása van a piacra – mondta nekünk Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke a szövetség által szervezett sajtóbeszélgetésen.

A hosszú táv 2050-t jelenti a KPMG egyik önvezető autókról készített tanulmányában: prognózisuk szerint az Egyesült Államokban csaknem kétharmadával csökken majd ekkorra az autóbalesetek után kifizetett összeg, ami végső soron az egész piac zsugorodását okozza. Mivel csökken az autózás kockázatossága, ők is kisebb haszonnal tudnak majd erre biztosítást értékesíteni.

Nem kell messzire menni, a légi közlekedés tálcán kínálja a párhuzamot: mivel az automatizáció biztonságosabbá tette a repülést, a biztosítók díjbevételei ebben a szektorban már hosszú ideje lejtmenetben vannak.

Egyelőre azonban Magyarországon még nőnek a biztosítók bevételei, nem is kicsit:

csak a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások (kgfb) díjbevételei tavaly 15 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit a Mabisz adatai szerint.

Ezzel a kgfb meg is nyerte a biztosítási típusok közötti versenyt, ha az abszolút számokat nézzük.

Arányaiban is a kgfb a legnagyobb szereplő, a díjbevételeket nézve a nem-életbiztosítások kategóriájának csaknem harmadát, a cascóval együtt pedig majdnem a felét teszi ki, mintegy 260 milliárd forintot. Jó évet zárt egyébként az egész biztosítási szektor 2018-ban,

a díjbevételek átlépték az álomhatárnak tekintett 1000 milliárdot, amin nagyjából egyenlően osztozik az élet és a nem-élet ág.

Az egyre biztonságosabb autózás említett amerikai trendje Magyarországon még nem érzékelhető, mert a javuló baleseti tendencia csak pár évvel eltolva, a nyugati használtautók behozatalával jelenik meg. Tavaly is jelentősen, több mint 10 százalékkal nőtt a kgfb-k kárráfordítása – ez az az összeg, amit a biztosítók kifizetnek egy káreset után. A képet árnyalja, hogy ebben nem csak a tavaly majdnem évtizedes rekordot döntő személyi sérüléses közúti balesetek növekvő száma van benne, hanem az is, hogy drágulnak az alkatrész- és szervízdíjak, de a munkaerőköltség is egyre magasabb.

Pandurics Anett azt mondja, szakmai viták folynak arról, hogy kié a felelősség, ha egy önvezető autó balesetet okoz. A megszokott egyéni felelősségbiztosítások szinte elvesztik az értelmüket, hiszen ezeknek az autóknak épp az a lényegük, hogy automata vezetési üzemmódban akár újságot is olvashasson benne az ember. A Mabisz elnöke szerint a jövőben ezért feltehetően a nagy autógyártók kötnek majd termék felelősségbiztosítást globálisan, az összes általuk gyártott járműre. De mégsem ilyen egyszerű a képlet, mert hiba esetén hiába terheli a rendszert a felelősség, az autóban ülő ember adott esetben beavatkozhat az eseményekbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gyalogost gázoló önvezető autó időben fékezhetett volna, de nem engedték nekiMegjött az előzetes jelentés a halálos balesetről, és kiderült, hogy az Uber alaphibákat vétett.

Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója már be is lengette, hogy hónapokon belül saját biztosítási konstrukcióval áll elő az autóihoz, mivel a hagyományos biztosítások túl drágák a modelljeire. Ehhez elég nagy helyzeti előnye van, hiszen jól ismeri a vásárlóit: rengeteg adat áll rendelkezésre a vezetők szokásaikról, amelyek alapján várhatóan egészen személyre szabott biztosítást tudnak majd kötni a Teslával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGreenGo: ha lesz önvezető autó, lecseréljük a teljes flottátAz önvezető autó drágább, de üzemeltetni olcsóbban lehet, ám ha ez a két változás kioltja egymást, de akkor üzleti szempontból van egyáltalán értelme az egésznek?

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autó biztosítás MABISZ önvezető autó Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.