Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. május 14. 12:40 Pénz, Vállalat

Irigylésre méltó feltételekkel veszi az üzemanyagot a BKV

Valamivel több mint 33 milliárd forint értékben vásárolhat üzemanyagot a következő években a BKV a Moltól – derül ki a két cég által április végén aláírt szerződésből. A megállapodás értelmében a budapesti közlekedési vállalat évi 31,69 millió liter dízelt vesz az olajipari cégtől. A szerződést két esztendőre írták alá, de a lejárata előtt még 12 hónappal meghosszabbítható, ráadásul a rögzített mennyiségtől is el lehet térni mindkét irányba 25 százalékkal, így jön ki a hatalmas összeg.

A BKV egyébként tartálykocsikban kapja az üzemanyagot, amiért – ennek, illetve a rendelt mennyiségnek megfelelően – sokkal kevesebbet fizet, mint egy átlag autós a kutakon. A szerződés értelmében a Mol a hivatalos nagykereskedelmi árához képest 7,79 forint kedvezményt ad literenként. Mivel emellett a kiskereskedelmi árrést sem kell kifizetni, jelenleg

a közlekedési vállalat nagyjából 25 forintot spórol literenként.

Ez a kedvezmény körülbelül ugyanannyi, mint amennyit a Volán-társaságok kaptak néhány hónappal ezelőtt egy nagyon hasonló közbeszerzés során. Ezeknek a cégeknek szintén a Mol szállítja az üzemanyagot, ám az ezeket a járatokat fenntartó cégek még a BKV-nál is jóval több  gázolajat vesznek. A tenderkiírás szerint egészen pontosan évi 184 millió litert, ebből durván 161 milliót tartálykocsiban, a többit benzinkutakon.

 

A Volán-társaságoknak a tartálykocsis szállításra a nagyker árhoz képest 7,2 forintos kedvezményt kínált a Mol nyertes ajánlatában. Elsőre furcsa lehet, hogy a nagyobb mennyiség ellenére a Volán fizet többet, ám ebben biztosan szerepet játszik, hogy míg a BKV-nak a megrendelt üzemanyag nagy részét mindössze öt budapesti helyszínre kell leszállítani, addig a Volán-társaságoknak közel száz olyan telephelyük van, ahol tankolják a buszokat.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

 

A BKV számára a Mol halasztott fizetési lehetőséget is biztosít. Ez azt jelenti, hogy egészen addig nem kell szankciókkal számolnia a budapesti tömegközlekedési vállalatnak, amíg a szerződésből eredő tartozásai el nem érik az 1,9 milliárd forintot. Ha viszont átlépik ezt a keretet, akkor a Mol leállíthatja a szállításait.

A BKV és a Volán dízelfelhasználása egyébként az országos statisztikákban is elég jól látszik. Részben ennek a két cégnek a megrendeléseivel magyarázható, hogy a gázolaj-értékesítésnek csak a háromnegyede zajlik kutakon, miközben a benzinnél ugyanez az arány 97 százalék. Ezek a társaságok a teljes hazai fogyasztás nagyjából 6-7 százalékáért felelnek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába drágul, nagyon fogy a benzin és a gázolaj MagyarországonÉvek óta nem látott mértékben nő a hazai üzemanyagfogyasztás. Három hónap alatt 812 millió litert dízelt és 435 millió liter benzint adtak el.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Virovácz Péter Havasi Kinga
2024. december 21. 06:05 Pénz

Annyi mindenre kell költeni, hogy feltámadhat az infláció

Kínálati korlátokba ütközhetnek jövőre a zöld technológiai vagy épp honvédelmi beruházások, ami új inflációs sokkokat eredményezhet.

Gergely Péter
2024. december 15. 06:00 Pénz

Nem érdemes várni a drága lakáshitelek kiváltásával

Nincs esély arra, hogy a közeljövőben tovább csökkenjenek a lakáshitelek kamatai, így érdemes most kiváltani a régebbi, kedvezőtlenebb feltételű kölcsönöket.

Hajdu Miklós
2024. december 13. 10:30 Közélet, Pénz

A kormány gazdaságélénkítési svájci bicskája lett a SZÉP-kártya

A turizmus és vendéglátás helyett az építőiparba és a barkácsáruházakba áramolhat jövőre potenciálisan akár több százmilliárd forint.

Fontos

Pecze Kristóf
2024. december 20. 14:10 Vállalat, Világ

Megadja a kegyelemdöfést Trump az európai autóiparnak?

A kínai konkurencia által szorongatott európai gyártók számára eddig biztos piac volt az Egyesült Államok, de ez hamarosan teljesen megváltozhat.

Hajdu Miklós
2024. december 20. 10:33 Adat

Bukarestben a legkisebb a szegénység kockázata az egész EU-ban

Románia a lista másik vége felé is képviselteti magát, ami az ország fejlődésének belső egyenlőtlenségeit mutatja. A magyar régiók közül több is egész jól áll.

Jandó Zoltán
2024. december 20. 06:07 Adat, Vállalat

Háborús nyerészkedés: valakik nagyon sok pénzt keresnek az orosz gázzal Magyarországon

Szerbia felől folyamatosan ömlik Magyarországra az – esetenként átcímkézett - orosz gáz, amin tízmilliárdokat lehet keresni. Az egyik nagy nyertes az állami MVM lehet.