Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. május 4. 13:00 Adat

Hiába drágul, nagyon fogy a benzin és a gázolaj Magyarországon

Évek óta nem látott mértékben nőtt az idei első negyedévben a hazai üzemanyagfogyasztás, dacára a szinte töretlen idei áremelkedésnek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal csütörtökön közzétett adatai szerint január és március között összesen 812 millió litert dízelt és 435 millió liter benzint adtak el Magyarországon. Előbbi tizedével több, mint a 2017-es első negyedéves adat, ennél nagyobb növekedés utoljára négy esztendővel ezelőtt volt. Az utóbbi pedig ugyan csak 6,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi értékesítést, de a gázolajénál gyengébb dinamikájú  benzinpiacon ez is évtizedes csúcsnak számít.

 

Annak ellenére, hogy az első negyedév nem a legerősebb időszaka az évnek – hiszen nyáron sokkal jobban felpörög az értékesítés -, így is volt olyan része az országnak, ahol a dízelfogyasztás abszolút rekordot döntött. Pest megyében, ahol amúgy is hagyományosan a legtöbb üzemanyag fogy, márciusban hajszál híján 50 millió liter dízelt adtak el, amivel ez volt minden idők legerősebb hónapja.

 

A jelentős növekedés egyébként már a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) korábban közölt adataiból is látszott, ám a MÁSZ számai igencsak eltértek azoktól, amiket most az adóhatóság közzétett. A szövetség például csak 554 millió literes dízelforgalmat mért, és a benzinben is volt különbség, még ha nem is ekkora.

A magyarázat az, hogy a MÁSZ csak a tagvállalatok töltőállomásainak adatait összesíti, míg a NAV számaiban minden hazai értékesítés szerepel. A benzin esetében ez azért jelent kicsit kisebb eltérést, mert ebben a szegmensben a forgalom nagyjából 97 százaléka a kutakon zajlik (ahol 65-70 százalék között van a MÁSZ-tagvállalatok piaci részesedése). Dízelt azonban nem csak a töltőállomásokon adnak el: az értékesített gázolaj közel negyedét közvetlenül a nagyfelhasználókhoz szállítják.

Egy közelmúltban lezárt közbeszerzésből például kiderül:

csak a Volán-társaságok havi nagyjából 15 millió liter dízelt vásárolnak tartálykocsiban, hogy aztán saját kútjaiknál ebből töltsék fel a távolsági buszokat.

Ez hatalmas tétel, a teljes magyarországi forgalom nagyjából 5 százaléka. Nem csoda, hogy Közbeszerzési Hatóság szerződés-nyilvántartójában szereplő megállapodások között a Volán tartálykocsis beszerzése a legnagyobb értékű. A cég kétéves szerződést kötött a Mollal, és ha a teljes, egyezségben rögzített mennyiséget átveszi, akkor 427 millió forint híján 100 milliárdot költ a közvetlenül a telephelyeire szállított üzemanyagra 2019-ben és 2020-ban. Emellett benzinkutakon is eltankolhatnak valamivel több mint 14 milliárdot a buszok sofőrjei 2020 végéig.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

Adat benzin dízel gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2020. augusztus 1. 13:29 Adat

Két év alatt megfelezte a gyermekszegénységet a lengyel kormány

Húszról tíz százalékra csökkent a szegény lengyel gyerekek aránya a jelentősen megemelt családi pótléknak köszönhetően.

Kasnyik Márton
2020. július 30. 06:53 Adat

2018 volt az az év, amikor elkezdtek lecsúszni a nyugdíjasok

Most már látszik az adatokban, hogy a nyugdíjakat maguk mögött hagyták az utóbbi években gyorsan emelkedő bérek. Ebből kellemetlen és szinte megoldhatatlan feszültség lehet.

Avatar
2020. július 29. 14:36 Adat

Mégis itt a V-típusú kilábalás? Biztatóak a júliusi áramfogyasztási adatok

Érdekes adalék az eltérő gazdasági prognózisok hátteréhez a hazai áramfelhasználás nyomon követése.

Fontos

Avatar
2020. augusztus 6. 16:03 Pénz

Prés alatt az olajipar: szennyeznek, de még nyereséget sem termelnek

Nem bűnbakot kell csinálni a szektorból, hiszen ők lehetnek alkalmasak arra, hogy megvalósítsák technológiai átmenetet.

Tóth István János
2020. augusztus 6. 06:29 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., második rész

Vajon mi magyarázza, hogy választások előtt mindig készpénzben úszik a Mészáros és Mészáros, és hogy legnagyobb vevőik - közöttük a magyar állam - előre utalják a tízmilliárdokat?

G7.hu
2020. augusztus 5. 07:55 Élet

Nem kell rosszra gondolni: főszerkesztőváltás a G7-nél

Kasnyik Mártont Váczi István váltja a főszerkesztői pozícióban, de egyébként semmi nem változik.