Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. május 4. 13:00 Adat

Hiába drágul, nagyon fogy a benzin és a gázolaj Magyarországon

Évek óta nem látott mértékben nőtt az idei első negyedévben a hazai üzemanyagfogyasztás, dacára a szinte töretlen idei áremelkedésnek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal csütörtökön közzétett adatai szerint január és március között összesen 812 millió litert dízelt és 435 millió liter benzint adtak el Magyarországon. Előbbi tizedével több, mint a 2017-es első negyedéves adat, ennél nagyobb növekedés utoljára négy esztendővel ezelőtt volt. Az utóbbi pedig ugyan csak 6,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi értékesítést, de a gázolajénál gyengébb dinamikájú  benzinpiacon ez is évtizedes csúcsnak számít.

 

Annak ellenére, hogy az első negyedév nem a legerősebb időszaka az évnek – hiszen nyáron sokkal jobban felpörög az értékesítés -, így is volt olyan része az országnak, ahol a dízelfogyasztás abszolút rekordot döntött. Pest megyében, ahol amúgy is hagyományosan a legtöbb üzemanyag fogy, márciusban hajszál híján 50 millió liter dízelt adtak el, amivel ez volt minden idők legerősebb hónapja.

 

A jelentős növekedés egyébként már a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) korábban közölt adataiból is látszott, ám a MÁSZ számai igencsak eltértek azoktól, amiket most az adóhatóság közzétett. A szövetség például csak 554 millió literes dízelforgalmat mért, és a benzinben is volt különbség, még ha nem is ekkora.

A magyarázat az, hogy a MÁSZ csak a tagvállalatok töltőállomásainak adatait összesíti, míg a NAV számaiban minden hazai értékesítés szerepel. A benzin esetében ez azért jelent kicsit kisebb eltérést, mert ebben a szegmensben a forgalom nagyjából 97 százaléka a kutakon zajlik (ahol 65-70 százalék között van a MÁSZ-tagvállalatok piaci részesedése). Dízelt azonban nem csak a töltőállomásokon adnak el: az értékesített gázolaj közel negyedét közvetlenül a nagyfelhasználókhoz szállítják.

Egy közelmúltban lezárt közbeszerzésből például kiderül:

csak a Volán-társaságok havi nagyjából 15 millió liter dízelt vásárolnak tartálykocsiban, hogy aztán saját kútjaiknál ebből töltsék fel a távolsági buszokat.

Ez hatalmas tétel, a teljes magyarországi forgalom nagyjából 5 százaléka. Nem csoda, hogy Közbeszerzési Hatóság szerződés-nyilvántartójában szereplő megállapodások között a Volán tartálykocsis beszerzése a legnagyobb értékű. A cég kétéves szerződést kötött a Mollal, és ha a teljes, egyezségben rögzített mennyiséget átveszi, akkor 427 millió forint híján 100 milliárdot költ a közvetlenül a telephelyeire szállított üzemanyagra 2019-ben és 2020-ban. Emellett benzinkutakon is eltankolhatnak valamivel több mint 14 milliárdot a buszok sofőrjei 2020 végéig.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

Adat benzin dízel gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2019. szeptember 15. 12:21 Adat

Kevesebbet használjuk, mégis egyre több embernek van vezetékes telefonja

Az elmúlt években erősen ösztönözték a szolgáltatók, hogy vonalas telefonra is előfizessenek a háztartások, meg is lett az eredménye.

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 17:37 Adat

Hadat üzentek az alkoholizmusnak, csúnyán elbukták a háborút

Észtországban minden ötödik embert az ital öli meg. A kormány lépni akart, de a gazdasági érdekek és a közös piac legyőzték az egészségügyi szempontokat.

Torontáli Zoltán
2019. szeptember 13. 11:16 Adat

Matolcsynak vagy Vargának van igaza? Kétszer nyolc grafikon a vita eldöntéséhez

A németek készülnek a recesszióra, és minden jel szerint meg is van az okuk erre, a magyarok azonban mintha egész más pályán mozognának.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.

Stubnya Bence
2019. szeptember 12. 06:51 Élet, Világ

Alig használják több ezer tudós klímaváltozás elleni kedvenc fegyverét

A világ károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát adóztatják jelenleg, és csak az országok töredékében olyan mértékben, amivel el lehetne érni a párizsi klímacélokat. A közgazdászok imádják a szén-dioxid-adót, a világ nem annyira. De miért?