Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. május 4. 13:00 Adat

Hiába drágul, nagyon fogy a benzin és a gázolaj Magyarországon

Évek óta nem látott mértékben nőtt az idei első negyedévben a hazai üzemanyagfogyasztás, dacára a szinte töretlen idei áremelkedésnek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal csütörtökön közzétett adatai szerint január és március között összesen 812 millió litert dízelt és 435 millió liter benzint adtak el Magyarországon. Előbbi tizedével több, mint a 2017-es első negyedéves adat, ennél nagyobb növekedés utoljára négy esztendővel ezelőtt volt. Az utóbbi pedig ugyan csak 6,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi értékesítést, de a gázolajénál gyengébb dinamikájú  benzinpiacon ez is évtizedes csúcsnak számít.

 

Annak ellenére, hogy az első negyedév nem a legerősebb időszaka az évnek – hiszen nyáron sokkal jobban felpörög az értékesítés -, így is volt olyan része az országnak, ahol a dízelfogyasztás abszolút rekordot döntött. Pest megyében, ahol amúgy is hagyományosan a legtöbb üzemanyag fogy, márciusban hajszál híján 50 millió liter dízelt adtak el, amivel ez volt minden idők legerősebb hónapja.

 

A jelentős növekedés egyébként már a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) korábban közölt adataiból is látszott, ám a MÁSZ számai igencsak eltértek azoktól, amiket most az adóhatóság közzétett. A szövetség például csak 554 millió literes dízelforgalmat mért, és a benzinben is volt különbség, még ha nem is ekkora.

A magyarázat az, hogy a MÁSZ csak a tagvállalatok töltőállomásainak adatait összesíti, míg a NAV számaiban minden hazai értékesítés szerepel. A benzin esetében ez azért jelent kicsit kisebb eltérést, mert ebben a szegmensben a forgalom nagyjából 97 százaléka a kutakon zajlik (ahol 65-70 százalék között van a MÁSZ-tagvállalatok piaci részesedése). Dízelt azonban nem csak a töltőállomásokon adnak el: az értékesített gázolaj közel negyedét közvetlenül a nagyfelhasználókhoz szállítják.

Egy közelmúltban lezárt közbeszerzésből például kiderül:

csak a Volán-társaságok havi nagyjából 15 millió liter dízelt vásárolnak tartálykocsiban, hogy aztán saját kútjaiknál ebből töltsék fel a távolsági buszokat.

Ez hatalmas tétel, a teljes magyarországi forgalom nagyjából 5 százaléka. Nem csoda, hogy Közbeszerzési Hatóság szerződés-nyilvántartójában szereplő megállapodások között a Volán tartálykocsis beszerzése a legnagyobb értékű. A cég kétéves szerződést kötött a Mollal, és ha a teljes, egyezségben rögzített mennyiséget átveszi, akkor 427 millió forint híján 100 milliárdot költ a közvetlenül a telephelyeire szállított üzemanyagra 2019-ben és 2020-ban. Emellett benzinkutakon is eltankolhatnak valamivel több mint 14 milliárdot a buszok sofőrjei 2020 végéig.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

Adat benzin dízel gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2021. szeptember 15. 17:04 Adat

Húsz éve nem volt akkora drágulás az építőiparban, mint most

A KSH adatai alapján is nagyon látványos az áremelkedés az építőiparban. Júliusban már 20 éves csúcson volt az ágazati infláció, de ha minden jól megy, sokkal magasabb nem lesz.

Hajdu Miklós
2021. szeptember 10. 12:38 Adat

Az európaiak 81 százaléka a jogállamisági feltételekhez kötné az uniós kifizetéseket

Magyarországon is támogatják az uniós alapelvek érvényesítését, miközben a kormány iránti bizalom rendkívül alacsony.

Jandó Zoltán
2021. szeptember 9. 18:00 Adat, Vállalat

Menteni kell a rezsicsökkentést az elszálló árak miatt

Nagyjából háromszor annyiba kerül a piacon a villamosenergia, mint amennyit a magyar lakosság fizet érte. Százmilliárdokat kell lenyeletni a rendszerrel.

Fontos

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 06:54 Közélet

Újabb figyelmeztetést adott az unió, hogy Magyarország a fal felé száguld

Az Európai Bizottság elnöke üzent nekünk, a pénzeket minden lehetséges eszközzel megpróbálják a jogállamisághoz kötni.

Papp József
2021. szeptember 14. 16:52 Közélet

Meddig lehet visszaélni a hatalommal egy uniós országban?

A mohóság mindig rossz tanácsadó. Orbán esetében is annak bizonyult, és ez akár a vesztét is okozhatja - írja véleménycikkünk szerzője.

Mészáros R. Tamás
2021. szeptember 14. 06:42 Világ

Van, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiány

Amerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.