Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. február 12. 06:50 Vállalat

Ferrarira futotta a bukó boltláncnál, több százmilliónyi adó kifizetésére nem

„Jelenleg Magyarország legnagyobb választékú üzletlánca: 68 000 különféle cikkelemével piacvezető. A cikkelemek bővülése mellett területileg is fejlődött: a kezdeti budapesti üzletek mellett az ország egész területére kiterjedő hálózattá alakult. Jelenleg már Romániában is rendelkezik üzletekkel.”

Valószínűleg kevesen tippelnék meg helyesen, melyik kiskereskedelmi üzletlánc pár évvel korábbi bemutatkozó anyagából való ez az idézet. A megfejtés ugyanis a One Euro márkanevet használó egyeurós hálózat, amelynek hanyatlása azt követően is folytatódott, hogy tavaly ősszel írtam róla.

A hálózat honlapja szerint jelenleg idehaza már csak négy vidéki és három budapesti üzlet maradt nyitva, miközben fénykorában több mint 50 üzlet működött, és reklámfilmek készítésére is futotta. Ezzel önmagában is az egyik legjelentősebb kisker lánc volt Magyarországon, de kapcsolódtak hozzá franchise partnerek is, több tucat üzlettel. A nagykereskedés pedig még ennél is szélesebb kört szolgált ki egyebek mellett vegyi árukkal, háztartási eszközökkel és tartós élelmiszerekkel. A kis- és a nagyker együttes forgalma a legerősebb évben, 2015-ben 14,5 milliárd forint volt*A nagykeré 9,1 milliárd, a boltokat üzemeltető cégeké összesen mintegy 5,4 milliárd. A kettő között természetesen van átfedés, de nem teljes.

Az összeomlás nem csak a tulajdonosoknak fáj, mert közben 

a csoport rengeteg adósságot halmozott fel, nem utolsósorban az állam felé.

Az utóbbi hónapokban korábbi üzleti partnerekkel folytatott háttérbeszélgetések, valamint több ezer oldalnyi dokumentum átnézése alapján az a kép rajzolódott ki, hogy a kialakult helyzetért részben a tulajdonosok, vezetők viselkedése okolható.

A One Euro csoport átlátását nehezíti, hogy tucatnyi cégből áll, amelyek tulajdonosa papíron jellemzően néhány offshore cég. A háttérbeszélgetések és a dokumentumok alapján azonban a kulcsember egyértelműen a székelyföldi születésű, de már körülbelül 20 éve Budapesten élő L.*Teljes nevét adatvédelmi okokból nem írhatom le. Az ezredforduló környékén egy üzlettársával közösen fektette le az akkor még százforintos néven futó hálózat alapjait. Később csatlakozott hozzá az üzletelésben szintén aktívvá vált öccse, de néhány cégben megtalálni az egyik lánytestvérüket is. Rajtuk kívül főként a bizalmi körük játszott-játszik fontos szerepet a csoport működtetésében: élettársak és székelyföldi ismerősök.

L. ugyan időnként formálisan is vezetett néhány céget, de a csoport egészét tekintve nem ez volt a jellemző. Ennek esetenként nagy jelentősége volt, például 2014 augusztusában, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) házkutatást tartott a csoportban a nagykereskedelmi tevékenységet 2016 végéig ellátó One Euro-Market Kft. (OEM) IX. kerületi telephelyén adóbevételt különösen nagy értékben csökkentő adócsalás és jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás gyanúja miatt. A jegyzőkönyv szerint L. azt mondta a navosoknak, hogy nincs kapcsolatban az OEM-mel, és nem kívánja magát alávetni a házkutatásnak. (Ekkor az öccse volt az ügyvezető.) A bizonyítékok megsemmisítésének gyanúja miatt megtiltották neki a telefonálást, ő azonban nem adta át a telefont, megrángatta a pénzügyőr egyenruháját, és hívta a cég jogi képviselőjét.

Az OEM-ben L. hivatalosan csak egy-egy rövid időszakban volt tulajdonos*2005. 02. 02. és 2005. 03. 03. között, illetve ügyvezető*2011. 12. 30. és 2012. 02. 27. között. A jelek szerint viszont nagyon is úgy viselkedett, mint egy tulajdonos, sőt. A cég kiadási pénztárbizonylatai szerint 2011 közepétől hat éven át havonta minimum százezres, de inkább milliós nagyságrendben vett fel készpénzt. A megjegyzés rovat gyakran üresen maradt, máskor viszont azt lehet olvasni, hogy „csak úgy”, „hétvégére”, „ruhák boss”. A megjegyzések egy csoportja alapján pedig végig lehet követni egy építkezést, a betontól kezdve a műkőn és az ablakon át a teraszig és kapumotorig. Talán nem véletlen, hogy L.-ék ezekben az években építkeztek.

A bizonylatok szerint 2011 és 2017 között L. kevés híján 170 millió forintot vett fel az OEM pénztárából.

2014 augusztusában például, amikor L. jegyzőkönyvbe mondta, hogy nincs kapcsolatban az OEM-mel, öt részletben összesen 2,66 milliót markolt fel. Pénzfelvételei még azt követően is folytatódtak, hogy 2017-ben a NAV végrehajtást indított a cég ellen, az adótartozás összege pedig meghaladta a 100 millió forintot.

Megkérdeztem a cégtől és L.-től*Egy általa vezetett cégnek küldtem el a kérdéseket. is, hogy milyen jogcímen történtek ezek a pénzfelvételek, milyen célt szolgáltak, miért éveztek előnyt az adók befizetésével szemben és hogyan szerepeltették őket a könyvelésben, de válasz egyik helyről sem érkezett. Ahogyan arra sem, hogy miért bukkannak fel L. és más vezetők, fontos emberek befizetett privát közüzemi csekkjei vagy éppen parkolási, gyorshajtási bírságai a céges nyilvántartások között.

Van a pénzfelvételeknek egy másik, még jelentősebb csoportja is.

A felvevő ezekben az esetekben a Lukács Motorsport Egyesület volt, de a szignó alapján minden bizonnyal ezt is L. intézte. Ő alapította és vezeti az egyesületet, amelynek célja „a fiatalok számára a motorsport versenyzési feltételeinek szervezése, elősegítése”. A jelek szerint ezt az OEM bőkezűen segítette, jellemzően havi 3-5 millió forinttal, hat év alatt pedig összesen mintegy 225 millióval. Ehhez képest az egyesület 2011-17 között összesen 1,89 millió forint bevételt szerepeltetett a beszámolóiban. Tagdíjat pedig 2012-től kezdve valószínűleg egyetlen ember fizetett, évente 10 ezer forintot.

Az egyesület vagyona ehhez képest óriási, vagy legalábbis egy időszakban az volt. Ennek az egyik oka, hogy L. 2012. december végén eladta az egyesületnek a gödi házát 140 ezer svájci frankért, holtig tartó haszonélvezeti jogot fenntartva magának. A szerződést eladóként (mint magánszemély) és vevőként (mint az egyesület elnöke) is ő írta alá. A különös tranzakciót talán az magyarázhatja, hogy éppen válófélben volt.

Az egyesület autóflottája is imponáló. A 2011-17 közötti időszakban több kisebb értékű kocsi mellett beletartozott egy BMW M3 Coupe és egy Ferrari 599-es.

Egy Ferrari 599-es 2007-ben. A Lukács Motorsport Egyesület járműve is ilyen évjáratú, csak fekete színű. Fotó: AFP/Europress

 

Az előbbit biztosan L. használta*Legalábbis ő volt az üzemben tartó., de az OEM-es kimutatások szerint valószínűleg az utóbbit is. Ezekben igen sokszor bukkannak fel az egyesület autói, és időnként egy kishajó is, a jelek szerint az egyesületnek ilyenje is volt, konkrétan egy Cranchi CSL 27 típusú. Megkérdeztem az egyesületet, hogy honnan volt pénze minderre, és miért nem szerepelnek az OEM-től kapott összegek az éves beszámolóiban, de nem érkezett válasz.

Az említett 225 millióból persze futhatta minderre. Ráadásul valószínűtlennek tűnik, hogy az összes pénzfelvétel nyoma megmaradt volna. A 2011 közepe előtti időszakról nem láttam dokumentumokat, ezt követően egy-két hónap hiányzik, vannak ugyanakkor olyan kimutatások, amelyek arra utalnak, hogy az említettnél is nagyobb lehetett a pénzáramlás L. felé.

A cégcsoport, az egyesület és L. magánügyei alig szétválasztható módon jelennek meg a rengeteg ügyben eljáró ügyvéd, K. havi „óranyilvántartásaiban” (teljesítésösszegzőjében) és más őt érintő dokumentumokban is. Úgy tűnik, hogy őt teljesen az OEM fizette, függetlenül attól, hogy a feladatok közül melyik volt céges jellegű.

Az ügyvéd és az L.-fivérek részvételével 2016 nyarától kezdve több megbeszélés tárgya volt a „cégcsoport átalakítása”. A később történtek fényében nehéz nem arra gondolni, hogy ekkor készítették elő azokat a változásokat, amelyek nyomán a csoport nagykereskedelmi tevékenységét a One Euro Group Kft. átvette az OEM-től. Az utóbbi cég ezt követően Tatárszentgyörgyre tette át székhelyét, és nevet váltott, 2017. május óta ZKKTS Kft. néven működik. Bár az utóbbi kifejezés némi túlzás, amikor ugyanis 2017. április végén adótartozás miatt végrehajtók felkeresték a székhelyét, csak ezt rögzíthették a jegyzőkönyvben:

„Adós neve nincs kiírva, tevékenység folytatására utaló jelet nem tapasztaltunk. Adós ezen a címen értékesítésre alkalmas vagyonnal nem rendelkezik. Adóst a székhelyén nem találtuk.”

A székhely Google utcanézeti képe alapján ezen annyira nem is lehet csodálkozni:

Ha a Google nem téved, a sarokház a Kossuth utca 22. Tatárszentgyörgyön

Érdemes lenne összevetni ezt az épületet azzal az ingatlannal, amelyben az L.-fivérek élnek a családjukkal, de adatvédelmi okokból arról az épületegyüttesről nem tehetek be képet.

A végrehajtók próbálkoztak az OEM/ZKKTS cégnyilvántartásba bejegyzett telephelyein is, ahol boltok működtek. Ezekben az esetekben azonban vagy azt kellett rögzíteniük, hogy az üzlet megszűnt, vagy azt, hogy ott már egy másik One Euro-cég működteti a boltot. Ezeknek pedig jogilag semmi közük az OEM/ZKKTS-hez, amelynek 2014 óta egy olyan, a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett cég*a Consultbiz Corp. a tulajdonosa, amely nem érdekelt más One Euro-cégben. Hivatalosan annyit lehet róla tudni, hogy a tulajdonos képviselője ugyanúgy L., a kézbesítési megbízott*Nem ügyvédként, hanem magánszemélyként, legalábbis a tavalyi cikkünk idején ez volt a helyzet. pedig ugyanúgy K., mint más olyan offshore társaságoknál, amelyek One Euro-cégek tulajdonosai. Ez azonban kevés ahhoz, hogy a boltokat működtető One Euro-cégeken be lehessen hajtani az OEM/ZKKTS adótartozásait.

Ahogy természetesen L.-t sem tudták elővenni, pedig ugye abban az időszakban, amikor a NAV hiába próbálta behajtani a ZKKTS tartozásait, ő továbbra is milliókat vett fel a pénztárból, és még a Lukács Motorsport Egyesületnek is jutott. A céges dokumentumok között is vannak olyanok, amelyek alátámasztják, hogy L. a papíron lévőnél sokkal fontosabb szerepet játszott nemcsak ebben az adótartozások szempontjából kritikus időszakban, hanem korábban is. 2017-ben egy jegyzőkönyvet és egy megállapodást meghatalmazottként írt alá az ügyvezető helyett, 2015 szeptemberében egy meghatalmazást írt alá az OEM képviselőjeként, korábban pedig egy pénztárbizonylaton szerepelt, hogy a kifizetés az ő utasítására történt.

Az adótartozásról a NAV nem árul el többet annál, hogy 100 millió forint feletti, de úgy tudom, hogy ennél érdemben nagyobb összegről van szó. Ezt alátámasztja, hogy 

2017 júniusában 355 milliós tartozást hajtott volna be a NAV

a ZKKTS-en, persze sikertelenül.*Ezen belül a két legnagyobb tétel a 249 milliós áfa és a 102 millió társasági adó volt. A helyzet megítélése szempontjából a tulajdonoson túl az is fontos, hogy a cég ügyvezetője nem visz szerepet One Euro-cégben. Az illető egyébként szintén ugyanabban a székelyföldi városban született, mint L.-ék.

Üzleti oldalról az tette lehetővé a folytatást, a boltok nyitva tartását 2017 januárjától, hogy az új nagykereskedő cég, a One Euro Group átvállalta az OEM tartozásait a beszállítók felé, ha azok vállalták, hogy továbbra is ellátják áruval. Így a partnerek egy része megmaradt, de azóta jó páran vélhetően megbánták ezt a döntést. A kiskereskedelmi lánc nem igazán tudott talpon maradni, és információim szerint 

a One Euro Group sok százmillió forinttal maradt adósa a beszállítóinak.

De a jelek szerint az adófizetők sem ússzák meg veszteség nélkül ezt a kört sem: tavaly októberben a NAV végrehajtást indított a cég ellen, novemberben pedig – szintén a NAV kérésére – bírósági végrehajtás is indult. A társaság létszáma a korábbi csúcs tizedére, hat főre csökkent. Ha ezen a cégen nem sikerül behajtani a tartozást, máshoz itt sem lehet fordulni: az ügyvezető nem visz tisztséget más One Euro-cégben, az offshore tulajdonosról pedig csak annyit tudni, hogy képviselője L., a kézbesítési megbízott pedig K.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat adócsalás Ferrari Lukács Motorsport Egyesület NAV One Euro Market Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.