Miközben a világ legfontosabb gazdasági hatalmai, Kína, az Egyesült Államok és az Európai Unió között súlyos kereskedelmi konfliktusok vannak, a triumvirátus az e-kereskedelem területén egy új megállapodás tető alá hozásán ügyködik.
A Bloomberg szerint Kína is csatlakozik az USA, az EU, illetve a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) 47 tagállamának ahhoz a csoportjához, amely újraszabályozná a világ internetes kereskedelmét. Becslések szerint éves szinten 25 ezer milliárd dollár sorsáról van szó.
A készülődő megállapodás lényege, hogy a lehető legtöbb akadályt lebontsák az áruk és szolgáltatások szabad áramlása előtt. Ilyen értelemben egyfajta szabadkereskedelmi megállapodáshoz hasonlít, azzal a különbséggel, hogy a gazdaság egyetlen szegmenséről, jelen esetben az e-kereskedelem szabályrendszeréről döntenek.
Ennek ellenére sem egyszerű tárgyalóasztalhoz ültetni a feleket. Kína, amely erőteljesen korlátozza belföldön az internet használatát, eleinte nem akart részt venni a megbeszéléseken, mert túl ambiciózusnak tartotta a célokat. Végül az utolsó pillanatban arra hivatkozva gondolták meg magukat, hogy a többoldalú kereskedelmi rendszer már így is válságban van, amelynek legfőbb tünete az amerikai-kínai kereskedelmi háború.
„Az e-kereskedelmi tárgyalások elindítása jelentősen segítene a WTO tárgyalási funkciójának megerősítésében, valamint a többoldalú kereskedelmi rendszerbe és a gazdasági globalizációba vetett bizalom erősítésében
– fogalmazott Zhang Xiangchen, a WTO kínai nagykövete.
Az előzetes egyeztetéseket már tavaly júniusban elkezdték, és idén márciusban várható, hogy most már Kínával kiegészülve ülnek asztalhoz a tárgyalófelek. A célok között szerepel a nemzetközi e-kereskedelem fejlődését akadályozó akadályok lebontása, például az e-szerződések és e-aláírások érvényességének garantálása.
Ha a teljes kiskereskedelmi forgalmat nézzük, jelenleg még az Egyesült Államok vezet a tavalyi 5300 milliárd dolláros összértékkel. De Kína már nincs sokkal lemaradva, hiszen 2018-ban 5200 milliárdos forgalmat bonyolítottak le az ázsiai országban. Idén várhatóan Kína leelőzi az USA-t, és ha a trend marad a következő években is, növelni fogja az előnyét.
Az e-kereskedelem arányát tekintve ugyanakkor Kína már most is messze maga mögött hagyja Amerikát. Míg az Egyesült Államokban a kiskereskedelemnek nagyjából csak a tizede zajlik online, Kínában már a 25 százalékot is meghaladja ez az arány.
Ennek megfelelően Kínának azért is érdeke a megállapodás, mert az e-kereskedelemben elképesztő sikereket értek el az olyan nemzetközileg is jegyzett kínai cégek, mint az Alibaba és a Baidu.
Magyarországon is sokan rendelnek árut közvetlenül Kínából,
a Magyar Posta és a NAV rendszeresen ad ki tájékoztató anyagokat arról, hogy milyen szabályok vonatkoznak az ilyen küldeményekre.
Az Alibaba amerikai versenytársa, az Amazon üdvözölte a tárgyalásokat. Szerintük jelentős előnyökkel járhat az Amazon vásárlói és eladói számára az online kereskedelem szabályainak egységesítése. Ha sikerül megállapodni, remélhetőleg a magyar vásárlók számára is még egyszerűbbé válik majd a tengerentúli rendelés.
Pénz
Fontos