Az utóbbi időben nagyon kemény piaci háború folyik Európa keleti és nyugati fele között a közúti fuvarozásban, és az összecsapás egyik legfontosabb csatáját kedden késő este a nyugatiak nyerték meg. Az Európai Tanácsban ugyanis az uniós szakminiszterek olyan megállapodást szavaztak meg, amely sokkal inkább a nyugati fuvarozócégeknek kedvez, a keletieket pedig nagyon nehéz helyzetbe hozhatja.
Magyarország, nyolc másik országgal (Lengyelország, Litvánia, Lettország, Málta, Bulgária, Horvátország, Írország és Belgium) együtt a javaslat ellen szavazott, ám mivel a nyugatiak összezártak, a szöveg végül a nekik kedvező módon megy vissza az Európai Parlamentbe, ahol egy utolsó politikai csata végén hozhatják majd meg a végső döntést.
Meglehetősen bonyolult szabályozási ügyről van szó, de leegyszerűsítve az érdekellentét azért alakult ki, mert a keleti kamionos cégek sokasága nyugaton dolgozik, de keleti béreket ad az alkalmazottainak, főleg a sofőreinek. Azt az üzleti és szabályozói lehetőséget használják ki a keletiek, hogy az unióban átjárhatóak a piacok, a fuvarozás pedig rendkívül mobil ágazat. Egy keleti cégnél alkalmazott, keleti rendszámú kamiont vezető sofőrt keleti bérrel több hétig is kint lehet tartani nyugaton, hiszen a fuvarozásban alapvetően nyugaton van a piac jelentős része, főleg az Amszterdam-Párizs-Frankfurt „aranyháromszögben” és annak környékén.
A kamionsofőrök szigorú, egységes európai szabályok szerint végzik a munkájukat, meg van határozva, hogy mikor mennyit vezethetnek és mennyit kell pihenniük, de a szektor furcsa adottsága, hogy a sofőrök a vezetőfülkében is alhatnak, és így egy keleti cég szempontjából a kiküldetésnek nincs szállásköltsége.
Ezért vitatható, hogy a kamionsofőrök úgynevezett kiküldött munkavállalók vagy sem. Pillanatnyilag jogilag nem azok, gyakorlatilag viszont igen.
Míg a nyugati sofőröket jellemzően a nyugati kollektív ágazati szerződések alapján, teljes munkaidőre bejelentve fizetik, a keletiek (akik tehát ugyanazon a helyen ugyanazt a munkát végzik) döntő része viszont csak a kelet-európai minimálbérre van bejelentve, és a fizetésének nagyobb részét napidíj formájában kapja. A keleti államok, köztük Magyarország is a napidíjat egy bizonyos határig nem adóztatja, vagyis az állam összekacsint a fuvarozókkal: még nagyobb előnyt biztosít számukra, hogy a költségeiket alacsonyan tudják tartani. A nyugatiak ilyen állami támogatást nem kapnak.
Ebben a helyzetben a piac logikus megoldása az lett, hogy még a nyugati cégek egy része is létrehoz keleti leányvállalatokat, amelyek keleti béreken alkalmazzák a sofőrjeiket. Ám ezek a postafiókcégek végképp semmilyen konkrét munkát nem végeznek a keleti államokban, vagyis lényegében csak egy könyveléstechnikai és munkaerőtoborzási megoldásról, a munkaerőköltség keleti kiszervezéséről van szó.
Ennek a helyzetnek lett az eredménye, hogy a nyugati országok útjait ellepték a keleti kamionosok, akik nemcsak a hétköznap éjszakákat, hanem sok esetben a hétvégi hosszú pihenőket is a kinti parkolókban töltik, nomád körülmények között.
Nézzük először, hogy mi fáj a nyugatiaknak:
Ezek után vegyük sorra a keleti álláspont főbb érveit:
Mindezek után érthető meg, hogy az Európai Tanács mostani döntése mit jelent. A miniszterek ugyanis a francia-német egységnek megfelelően átvitték azt a javaslatukat, amely szerint a jövőben:
A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a hétvégi hosszú pihenő fülkében töltése mindig is tilos volt, de a szabály betartását nagyon nehéz ellenőrizni, és a nyugati ellenőrök régebben egyébként is sokszor elnézőek voltak a kérdésben. Ebben segíthet az új generációs tachográfok (menetíró készülékek) kötelezővé tétele, azok ugyanis a kamion minden rezdülését rögzítik, és az adatokból akár egy központban is kiolvashatók a potenciális szabályszegések.
Az uniós szabályok mellett ugyanakkor a nyugati tagállamok újabban már saját hatáskörben is igyekeznek megvédeni a hazai piacukat, sorra hoztak olyan döntést, hogy amíg egy keleti sofőr nyugaton végzi a munkáját, arra az időre arányosan a nyugati aktuális minimálbért kell megadni a számára. Ez a keletiek olvasatában megint csak protekcionizmus, és ellenük irányuló kiszorítás.
Nem csoda, hogy a keleti tagállamok most erősen ellenzik a tanácsi döntést, és abban bíznak, hogy enyhíteni tudnak rajta, amíg a parlamentbe kerül. Bulgária azt latolgatja, hogy derogációt, azaz halasztást kér a bevezetésre, a lengyelek pillanatnyilag még csak fel vannak háborodva, de konkrét lépéseket nem jelentettek be.
Pedig messze nekik van a legnagyobb veszítenivalójuk: a közlekedés és a logisztika adja Lengyelország GDP-jének 11 százalékát. Magyarország esetében ugyan csak 6,3 százalék ez a szám, de a fuvarozó ágazatot hazánkban is nagyon visszavetheti a készülő uniós szabályozás.
A közúti fuvarozás ugyanis azon kevés ágazat egyike, ahol a magyar cégek tudtak piacot szerezni Nyugat-Európában az uniós csatlakozás után, nem pedig fordítva.
Fura módon a nyugati érdekképviseleti szervezetek sem maradéktalanul elégedettek az eredménnyel, mert ők még többet szeretnének, konkrétan azt, hogy tiltsák be a munkaerőköltség keletre való kiszervezését, számolják fel a postafiók-vállalkozásokat és teremtsenek nyugati szintű körülményeket minden munkavállalónak, aki ott dolgozik. Azzal kevésbé foglalkoznak, hogy ez üzletileg mennyire kivitelezhető, illetve egyáltalán gazdasági érdeke-e a vállalkozóknak.
Vállalat
Fontos