Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. június 1. 06:52 Pénz, Vállalat

Nem véletlenül most dobbantott Garancsi és a Mol a MET-ből

Növekvő, de egyre nehezebb piaci körülmények között működő cégből szállt ki a Mol, illetve az Orbán Viktor miniszterelnök kirándulótársaként emlegetett Garancsi István. A MET szerdán jelentette be, hogy a vállalat teljes egészében az eddig is jelentős részesedéssel rendelkező menedzsment, és azon belül is elsősorban Lakatos Benjamin tulajdonába kerül. A Mol, Garancsi, és a Csányi Sándor OTP vezér üzleti köréhez sorolt Nagy György eladják együttesen bő 75 százalékos részvénycsomagjukat.

Még aznap késő délután a csoport magyar leánya a 2017-es számait is közzétette. Ebből pedig az látszik, hogy a vállalat ugyan árbevételét és nyereségét is növelni tudta, a kormányzati hátszéllel megtámogatott rekordprofitját valószínűleg soha nem tudja már megismételni.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiszáll a rejtélyes orosz az elmúlt évek legnagyobb magyar gázüzletébőlA Csányi Sándorral szoros üzleti kapcsolatban lévő Nagy György lesz a MET legnagyobb magánszemély tulajdonosa. Három ciprusi cég passzolja egymásnak a tulajdonrészt.

Ettől függetlenül a MET hatalmas összeget érhet. Hogy pontosan mennyit, azt azonban nehéz megbecsülni, az érintettek pedig természetesen nem kívánják nyilvánosságra hozni. Szabó Gergely, a MET Magyarország vezérigazgatója G7 kérdésére mindössze annyit árult el, hogy vételár piaci volt, és már a 2017-es auditált beszámoló alapján számolták ki.

Ezért első körben mi is ebből indultunk ki, egészen pontosan ennek a nyilvánosan is elérhető elemeiből, ami a magyar leány beszámolóját takarja. A jelentésben szereplő számok szerint a cégben ugyan jelentős értékű (2017 végén volt 191 millió eurónyi, azaz akkori árfolyamon számolva nagyjából 60 milliárd forintnyi) eszköz volt, ennek nagy részét azonban hitelből finanszírozták*Ez egy kereskedő vállalatnál normális: megvásárolják az adott terméket hitelre (ez nem feltétlenül banki kölcsönt jelent, lehet, hogy egyszerűen csak úgy állapodnak meg az eladóval, hogy 90 nappal később fizetnek), majd amikor túladtak rajta, akkor kifizetik a tartozást.. Így ez alapján legfeljebb néhány milliárd forintra lehetne értékelni a vállalatot, ami a MET közlése szerint a cégcsoport árbevételének mindössze 8 százalékát adja.

Ezen a piacon azonban, épp a működési sajátosságok miatt valószínűleg sokkal többet számít, hogy mennyit hoz a konyhára a tulajdonosoknak a vállalat, azaz mennyi nyereséget termelt. Ehhez viszont a korábbi beszámolókat is érdemes átnézni, amikből az látszik, hogy a MET-nek már csak a  magyar érdekeltsége is rengeteget termelt.

Az itteni társaság 2012 és 2016 között 54 milliárdnyi profitot hozott össze, ezt sikerült még tavaly megfejelni 891 ezer euróval, azaz bő negyedmilliárd forinttal. A profitot ráadásul lényegében teljes egészében ki is fizették osztalékként a tulajdonosoknak*Sőt egy kicsit még többet is, a cég ugyanis több évben az eredménytartalék terhére is fizetett osztalékot., akik így milliárdokat tehettek zsebre. A Futball Invest Zrt., Garancsi Istvánnak az a cége, amelyen keresztül MET-részesedését és egyébként a Videoton FC-t is birtokolja, 2013-ban például 5,6 milliárdnyi osztalékbevételre tett szert. Ez nem a fehérvári futballcsapatból érkezett.

Az eszközérték alapján milliárdos cég így a nyereséget figyelembe véve már inkább egy nagyságrenddel többért cserélhetett gazdát.

Más kérdés, hogy a magyarországi profit egy elég jelentős része 2012-ben keletkezett, amikor a MET-et az állam egy a cég számára elég kedvező jogszabályi változással hozta helyzetbe. Azóta jóval kisebb volt a nyereség. A piacon ugyanis élesedik a verseny. Lapunknak Szabó Gergely is arról beszélt, hogy csökkenek a marzsok, azaz a gáz beszerzési és az eladási árak közötti különbség. Magyarul a MET egy köbméter gáz továbbadásán egyre kevesebbet keres. Ezt egyébként a tavalyi számok is alátámasztják: a Met Magyarország Zrt. árbevétele is sokkal kisebb ütemben nőtt, mint az az összeg, amit a megvásárolt gázért fizetett.

Mindeközben a szektorban már évek óta erős konszolidáció zajlik. Az uniós szabályozás változása miatt a 2010-es évek elején nagyon elszaporodtak a kisebb cégek a korábban mamutok által uralt gázkereskedői ágazatban. A közelmúltban azonban nagyobb csoportok felvásárlásokkal, összeolvadásokkal terjeszkednek, és – ahogy Szabó Gergely fogalmazott – méretüket kihasználva igyekeznek kiszorítani a kicsiket, akik közül többen le is morzsolódtak. Azaz európai szinten láthatóan nehezebbé vált pénzt csinálni a gázkereskedésből.

A MET-nél most úgy látják, hogy a konszolidáció folyamatának egyelőre még nyertesei, de további növekedésre van szükségük, amihez jelentős források kellenek. Ezt pedig az új struktúrával elérhetőbbnek tartják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Garancsi István gázkereskedelem MET Mol Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.