Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 17. 06:51 Élet, Vállalat

6500 futárnak kellene 37 napig őrült tempóban rohannia a karácsonyi bevásárlásunkkal

Tavaly annyira megugrott a karácsonyi online vásárlás forgalma, hogy az ajándékok jelentős része nem ért időben célba. A futárcégeket is meglepte a növekedés, ezért idén megpróbáltak még jobban felkészülni. Ha azonban a számokat és a munkaerőpiaci helyzetet nézzük, esélyes, hogy megint nem lehet minden csomagot időben kiszállítani.

A Magyar Posta tavaly összesen 18 millió csomagot kezelt, és idén arra számít, hogy ez a szám akár 20 millió fölé is emelkedhet. Erre már csak azért is nagy esély van, mert a húsvéti és a karácsonyi ajándékvásárlási láznak egyre nagyobb szelete terelődik az online áruházakba. A bővülés olyan ugrásszerű, hogy a csomagszállítási szükségletet a piac szereplői tavaly alábecsülték, és az sem lenne meglepő, ha ez idén is így lenne.

Idén eddig átlagosan 22 százalékkal emelkedett az internetes rendelős vásárlások forgalma, szóval egyáltalán nem lenne megleplő, ha a karácsonyi nagyüzemben is legalább az ötödével több csomagot kellene majd a célba juttatni.

 

Mivel az állami postacég piaci részesedése 30-35 százalék közötti, a teljes magyarországi csomagforgalom idén durva becsléssel 60 millió darab körül alakulhat. Az elmúlt évek statisztikái szerint a negyedik negyedév rendre a forgalom mintegy harmadát adja, ezen belül a futároknak a Black Friday és karácsony közötti időszakban kell a legnagyobb terheléssel dolgozniuk. Idén a Black Friday magyarországi honosítója, az Extreme Digital most péntekre időzíti a nagy árleszállítást, más kereskedők csak november 24-én tartják, a csomagpiaci csúcsszezon így várhatóan 30-37 napig tart majd.

A számok azt mutatják, hogy ebben a picit több, mint egy hónapban körülbelül 15 millió csomagot kellene kiszállítani. Ez nagyon nagy szám, még akkor is, ha benne vannak az expressz küldemények, amelyek nem a karácsonyi ajándékvásárláshoz kapcsolódnak. A kézbesítés ezzel együtt is lehetetlennek tűnik, hiába dolgoztak a logisztikai szolgáltatók a nyár vége óta a kapacitások év végi növelésén.

Üveges Zoltán, a DHL Express üzletfejlesztési vezetője azt mondta nekünk, hogy várakozásaik szerint az év végén az egy hónapra eső havi csomagszállítási igény 30 százalékkal lesz nagyobb, mint az év addigi részében.

Amikor ilyen nagy a pörgés, egy futár egy nyolcórás munkanapon akár 80, de extrém esetben közel 100 megállást is teljesíthet. Egy megállás azt jelenti, hogy egy vagy több csomagot vesz fel, vagy ad le egy címen. Száz megállás egy munkanap alatt akkor lehetséges, ha a futár átlagosan 4,8 percenként ad le, vagy vesz fel küldeményeket, de még a 80 megállásos műszak szintideje is csak 6 perc.

Mivel a futárok elég sokszor központi raktárakból szállítanak, a csomagok jelentős részének felvétele egy megálláshoz kapcsolható, vagyis egy futár átlagosan 60-70 csomagot is célba juttathat naponta. Az összesített piaci átlagot azonban rontja, hogy a szezonális munkára felvett futárok ezt a normát (gyakorlat híján) általában nem tudják teljesíteni.

Ezek alapján durva becsléssel azt lehet mondani, hogy körülbelül 6500 futárnak kell(ene) 37 napig egyfolytában pörögnie ahhoz, hogy idén az összes csomagot kivigye. Márpedig ennyien vélhetően nincsenek. Ráadásul a szállítási igények nem követik a mi egyszerű matematikai számolásunkat, mert nem egyenletesen oszlanak el, még ezen a 37 napon belül sem. Minél közelebb van a karácsony, annál nagyobb lesz a nyomás.

A futárok összesített létszámát még a vezető piaci szereplők sem tudták pontosabban megbecsülni nekünk, már csak azért sem, mert bevett szokás alvállalkozókon keresztül foglalkoztatni őket. Annyi azonban biztos, hogy a Magyar Posta után sorban következő legnagyobb társaságoknál is csak pár száz futár dolgozik a csúcsidőszakban. Az állami vállalat postásai pedig november 24-től kezdve a nyugdíjasoknak járó év végi Erzsébet-utalványok kézbesítésével is el lesznek foglalva, a kormány ugyanis érthető okokból azt szeretné, hogy a becslések szerint több mint 2,5 millió érintett még karácsony előtt kapja meg a juttatást.

Az osztrák postához tartozó Trans-O-Flex például azt mondja, náluk békeidőben az alvállalkozókon keresztül 360-380 futár van az utakon, karácsony előtt azonban felmehet a létszám akár 550-600-ra is.

A terhelést szerencsére enyhíti, hogy a csomagátvevő automaták elterjedtsége és kedveltsége egyre nagyobb. A Roland Berger tanácsadócég nemrég készített felmérése szerint a magyar piac mérete évi 5 milliárd forint körül van, de mai árakon számolva 2030-ig 18 milliárdra nőhet. Az online boltok vevői ugyan továbbra is a futáros kiszállítást és a személyes átvételt szeretik a legjobban, e két mód után azonban már jó ideje az átadópontok igénybevétele áll.

A piacvezető Magyar Posta egy kevésbé ötletes és egy nagyon ésszerű megoldással készül a rohamra. Egyrészt az ügyfeleknél napi 5 “Üzleti” és 5 “Netcsomagra” korlátozták a feladás lehetőségét. Amellett, hogy fura üzleti magatartás a szolgáltatás iránti kereslet korlátozása, vagyis a piacon elérhető bevételről való önkéntes lemondás, az intézkedés a nagy feladókat amúgy sem fogja zavarba hozni, hiszen ők egyedi szerződéseket szoktak kötni a postavállalattal.

Sokkal jobb ötletnek tűnik, hogy a csomagautomaták 3800 rekeszes kapacitását növelik, a nagyvárosok szélén lévő bevásárlóközpontok parkolóiban pedig ünnepi csomagpontokat alakítottak ki.

A GKI Digital felmérése szerint a Magyarországon működő futárcégek összesen 17 millió rendelést szállítottak ki, idén pedig 20 millió feletti lehet a szám. Hiába terjednek gyorsan az átadó automaták, a tavalyi mennyiség 70 százalékát még mindig egyenesen a címzetthez kellett kivinniük.

Fotó: MTI/Balázs Attila

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat csomag e-kereskedelem futár karácsony logisztika Magyar Posta Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.