A múlt héten indult el G7 Reggel néven az új hírlevelünk, amely heti háromszor (kedd, csütörtök és szombat) reggel jelenik meg.
A hírlevélre ide kattintva lehet feliratkozni. A email-fiókokba érkező eredeti verziót ide kattintva lehet megnézni, az egyszerűsített pedig az alábbiak szerint néz ki:
2022. szeptember 29. | Gazdasági sztorik öt percben
A mai részben szó lesz rég nem látott magyar vasúti fejlesztésekről, a legfontosabb európai gázvezeték tönkretételéről, egy celldömölki későn kelőről és egy téves jóslatról az olajkorszak végéről.
Legkevesebb 470 milliárd forintba kerülhetnek a Vitézy Dávid által szeptember elején bejelentett vasúti fejlesztések.
Miért fontos ez? Az 50 mozdony és 39 (opcionálisan 49) szerelvény rég nem látott fejlesztés a magyar vasúton, mivel az alapvetően negyvenéves kocsikból álló InterCity-flotta java részét lecseréli vele a MÁV-Start Zrt.
Számokban: A G7 becslése szerint 17,6 millió forint körüli lehet az egy ülőhelyre jutó ár az új szerelvényeknél. Ez kétszerese a 2020 óta közlekedő emeletes Kiss motorvonatokénál.
Ellentmondás: Korábban eldőlt, hogy a mozdonyok 200 kilométer/órás sebességre képes Siemens Vectronok lesznek, ezekhez ugyanakkor 230 kilométer/órás sebességre alkalmas kocsikat akarnak venni az eddig megjelent információk alapján.
Szabotázsnak minősítette az EU az orosz gáz legfontosabb európai útvonalán, az Északi Áramlat két vezetékén történt robbantásokat, amelyek miatt szivárogni kezdett a gáz.
Károk: A két vezeték négy csövéből három sérült meg, és német kormányzati források szerint ezeket valószínűleg sosem lehet már használni. Olyan nagyok a lyukak, hogy „extrém mennyiségű” sós víz jut a vezetékekbe, ami korrodálja őket.
Miért fontos ez? Ezen az útvonalon már három hete egy köbméter gáz sem érkezett, de mivel a több mint ötven méter mélyen végrehajtott akció mögött több EU-s vezető az oroszokat sejti, fordulópontot hozhat az uniós-orosz viszonyban.
Következmény: A gáz tőzsdei ára nem emelkedett drasztikusan a szivárgások hatására, és az elmúlt hetek alapján úgy tűnik, hogy az LNG, a norvég és az észak-afrikai import fokozásával nagyrészt sikerül helyettesíteni az orosz gázt.
Idén ötször-hétszer annyit, több mint 8 ezer milliárd forintot kell költenünk földgáz, kőolaj és áram behozatalára, mint a 2010-es években. Ez a Pénzügyminisztérium ábrájából derült ki, amelyet Varga Mihály osztott meg egy múlt heti előadáson.
Ili nyugdíjas, és egy celldömölki lakótelepen él a kutyájával. Éjjel 1-ig szokott tévézni, így reggel 9 előtt nem nagyon kel ki az ágyból. „Minek felkelni, ha egyszer megtehetem?” – zárja rövidre.
A gazdasági helyzet miatt spórolni kezdett. Ritkábban, heti egyszer mos és kétnaponta főz, hogy kevesebb energiát fogyasszon. Visszafogja a húsfogyasztást, több tésztát és főzeléket főz.
Kedvenc elfoglaltsága: Játszani a hároméves dédunokájával. Minden nap 3 óra körül megy át hozzá, ilyenkor általában viszi magával a másnapra főzött ebédet.
Holtzer Péter a természettudományos oktatás fejlesztését célzó Szabó Szabolcs Alapítvány alapítója és elnöke, aki 28. óra nevű podcastsorozatunkat is vezeti.
Milyen cikk volt rá nagy hatással a héten? A kígyó itt bizony a farkába harap, de a G7 Holnap Jó Iskola sorozatában megjelent Lannert Judit írás.
Miért? „Judit ismét nagyon jól szedi össze az oktatási rendszer buktatóit. Vele is beszélgettünk már erről korábban, és a 28. óra hamarosan megjelenő új adásának vendége, Gloviczki Zoltán is hasonlóan arról érvel, hogy XIX. századból itt maradt ideálokat képzelünk bele a XXI. század iskolájába.”
Mikor jelent meg? A Magyar Szó vajdasági napilap 1973. november 25-i számában.
Mi történt? „A válságokból le lehet vonni a tanulságot. Az arab olajtermelő országok által elrendelt szelektív olajbojkott megtanította a nyugati, ipari országokat a rettegésre, de okot szolgáltatott a töprengésre is. Az arabok rájöttek, hogy az olaj politikai fegyverként is használható. A nyugati államok viszont ráeszméltek, hogy nem lehet a kőolajra építeni a jóléti társadalmat.
Az arab bojkott miatt az energiaínség egy évtizeddel korábban köszöntött be, mint ahogy a szakemberek jósolták. Ezért már most felmerül néhány kérdés. Kell-e olyan gépkocsikat gyártani, amelyek 20 liter benzint fogyasztanak 100 kilométeren? Kinek van haszna abból, hogy a nagyvárosok éjjelenként a fényreklámok fénytengerében fürdenek? Összhangban van-e fejlettségünkkel és lehetőségeinkkel, hogy minden irodaépületben olyan klímaberendezéseket szereljünk fel, amelyek aránytalanul sok áramot fogyasztanak?” (Arcanum Adatbázis)
Tech
Fontos