Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. május 5. 13:10 Tech

Már lefestették, mégis késik a Wizz Air által is megrendelt új repülő szolgálatba állítása

Bár az Airbus épp a napokban tett közzé egy videót az új A321XLR típusa első példányának festéséről, a vállalat kénytelen volt elismerni, hogy a repülésbiztonsági hatóság kifogásai miatt 2024-re csúszik a gép várható szolgálatba állítása.

A típus nevében az XLR a különösen nagy hatótávolságra utal, ugyanis az A321-es típuscsalád minden korábbi tagjánál messzebbre, mintegy 8700 kilométerre repülhet majd egy tank kerozinnal. Az ezt lehetővé egyik új tervezési megoldás a géptörzs hátsó alsó részébe beépített üzemanyag-tartály, amely viszont veszélyes lehet, ha beragadt fűtőművel – „hasra” – kell letenni a gépet. Emellett, mivel az üzemanyagtartály egységes szerkezetet alkot a géptörzzsel, a tűzveszély is nagyobb egy baleset esetén.

Az utóbbi napokban a Bloomberg és a Reuters is beszámolt arról, hogy az uniós repülésbiztonsági hatóság első körben nem tartotta meggyőzőnek a megoldás biztonságosságát, ezért valamilyen mértékben át kell tervezni a szóban forgó üzemanyagtartályt. A Bloomberg cikke szerint emiatt elképzelhető, hogy csökken a gép hatótávolsága, amely viszont pont a legvonzóbb része a típus értékajánlatának a légitársaságok számára. Az Airbus szerint ugyanakkor érdemben nem változik a gép hatótávolsága, a szolgálatba állítása pedig csak egy negyedévvel csúszik, 2024 elejére. A tesztgép szűzrepülése pedig továbbra is idén júniusban várható – ennek a gépnek a festéséről tették közzé az említett videót.

A Reuters által név nélkül megszólaltatott szakmai források ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy az átalakítás – a mértékétől függően – fél-egy évvel is késleltetheti a típus szolgálatba állítását. Egyébként már a negyedéves csúszás is azt jelenti, hogy a Wizz Air a tervezettnél később kaphatja csak meg az első A321XLR-jét. A magyar alapítású diszkont légitársaság 2019 nyarán rendelt 20 darabot a típusból, és az akkori bejelentés szerint a repülőgépek szolgálatba állítása 2023-ban kezdődik, azaz a vállalat az első alkalmazók között lesz. A társaság vezetése akkor azt emelte ki, hogy az új típusnak köszönhetően akár 7-8 órányi repülőútra lévő városokat is megcélozhat, míg addig csak 5-6 órás utakban gondolkodhatnak a hálózattervezői.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa legnagyobb fapadosa lett a Wizz Air – vak vagy bátor a cég?Valószínűleg részben kényszer az agresszív terjeszkedés a magyar alapítású légitársaságnak, de ettől még bejöhet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?Eddig fordítva ültünk a lovon, ha azt hittük, hogy az EasyJet sima nyertese lehet a járvány utáni kilábalásnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értékeTizenkét év alatt a A380-asok elveszítették értékük 85 százalékát, pár év múlva pedig már csak huszadannyit érnek majd, mint újkorukban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus légi közlekedés repülés repülésbiztonság wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.