Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. május 18. 11:16 Tech

A klímacélok eléréséhez szükséges technológiák felét még ki sem fejlesztettük

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ma reggel jelentette meg az első net-zéró jelentését. Ez a fogalom leegyszerűsítve azt az állapotot jelzi, amikor az emberi tevékenységből származó károsanyag-kibocsátást különféle módszerekkel ellensúlyozzák, azaz végső soron nettó értelemben karbonsemleges az egyenleg. A legjobb forgatókönyvek szerint ehhez drasztikus kibocsátás-csökkentés mellett jelentős mértékű károsanyag semlegesítést vagy légkörből való kivonást kellene elérni, ráadásul lehetőleg az évszázad közepéig, azaz 30 éven belül.

A net-zéró állapot felé törekvés nagyon fontos és helyes irány, ám a kutatók egy jelentős része egyenesen csapdának tartja, ha elhisszük, hogy ez teljes egészében tényleg teljesülhet – legalábbis belátható időn belül. A szakmai kétkedés, vagy inkább óvatosság alapja az, hogy a folyamat két lába közül az egyik, a semlegesítéshez szükséges új technológiák sora egyelőre csak ígéret. Amennyiben túlzott mértékben csak arra támaszkodunk, hogy hiszünk a jövőben kidolgozott, ma még nem létező csodatechnológiákban, akkor kevésbé vesszük komolyan a másik lábat, vagyis a kibocsátás jelentős mértékű csökkentésének szükségét.

Ahogy az IEA jelentése kapcsán például az MIT Technology Review is rámutat, a szén-dioxid kibocsátás 50 százalékának ellensúlyozását olyan technológiáktól reméljük, amelyek legfeljebb a laboratóriumokban léteznek, de ott is csak korai fejlesztési fázisban.

Az IEA ezért nem csak a szokásos módon kongatja a vészharangot (utolsó pillanatban vagyunk, még elérhetőek a célok, de most már aztán tényleg drasztikus lépésekre lesz szükség), hanem többek között azt is mondja, hogy

alaposan meg kell növelni a szükséges fejlesztésekbe irányuló befektetések összegét.

Azoknak a technológiáknak és megoldásoknak a zöme, amelyektől az áttörést remélhetjük, egyébként egyáltalán nem újdonság, az elmúlt években már számtalanszor megjegyezte minden szakmai szervezet, hogy például jóval nagyobb kapacitású akkumulátorokra, tiszta, azaz zöld hidrogénre, a repülőkben használható bioüzemanyagokra és olyan ipari méretű megoldásokra van szükség, amelyekkel ki lehet vonni a szén-dioxidot a légkörből. Ezek a technológiák és berendezések mind léteznek már jó ideje, de vagy az a probléma velük, hogy ipari méretekre még nem skálázhatók fel, vagy egyszerűen olyan drágák, hogy még ösztönzéssel sem lehet őket széles körben alkalmazni.

A fejlesztéseknek most már rohamtempóban kellene haladni, ha tényleg el akarjuk érni 2050-re a karbonsemleges állapotot. Az IEA szerint addig évente 1000 gigawattal kellene megnövelni a szél- és naperőmű kapacitást, ami borzasztóan magas szám, de emellett

2030-ra az eladott új autók 60 százalékának, 2035-re pedig minden második teherautónak elektromosnak kellene lennie.

Ezen kívül 2045-re már a világ összes fűtési igényének a felét hőszivattyús megoldásokkal kellene biztosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem ér sokat a klímaváltozás ellen, ha szelektíven gyűjtjük a hulladékot?A legtöbb magyar a szelektív gyűjtéssel próbál tenni a klímaváltozás ellen, ami alapvető félreértése a jelenségnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit lehet nagy tételben nyereségesen gyártani szén-dioxidból?Bemutatjuk azokat az utakat, amelyeken a következő években reálisan el lehet indulni a profitorientált, de klímacélokat is szolgáló CO2-feldolgozás felé.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech klímacélok Nemzetközi Energiaügynökség net-zéró üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.