Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 30. 12:01 Támogatói tartalom, Tech

Digitális mérföldkőhöz érkezett a magyar vasúti árufuvarozás

A repülők közlekedése, a légi irányítás ma már elképzelhetetlen digitális megoldások nélkül, és ez egyre inkább elmondható a vasúti árufuvarozás biztonságos és gazdaságos lebonyolításáról is. Legalábbis bizonyos méret felett, hiszen a kisebb magyar vasútvállalatok nagy többségénél még jelenleg is papíron és Excel-táblázatokban készülnek a tehervonatok közlekedésének tervei.

Korábban így volt ez az ágazat hazai piacvezetőjénél, a Rail Cargo Hungariánál (RCH) is, de ahogy a vontatást egyre inkább a vállalatcsoport tulajdonában lévő mozdonyokkal kezdték végezni, ez a módszer már nem bizonyult megfelelőnek. Az RCH naponta átlagosan 250 tehervonatot közlekedtet, amihez ezres nagyságrendben kell – a vonatok összeállítását, majd a célállomáson a szétszedését szolgáló – tolatási tevékenységet végezni. És persze nemcsak vállalaton belül kell kommunikálni, hanem a megrendelőkkel, a pályahasználati kapacitást elosztó szervezettel is, engedélyeket kell kérni és jelentéseket kell leadni. Mindez hatványozottan jelentkezik, ha veszélyesáru-fuvarozásáról van szó.

Fotó: Iró Zoltán

Ez ugyan nem mind volt papír- és Excel-alapú azt megelőzően sem, hogy két éve átfogó informatikai fejlesztésbe kezdett az RCH, de az egy-egy célra szolgáló szoftverek dzsungelében sem volt könnyű eligazodni. A cég szakemberei persze elboldogultak, de például a vonatok késése által előidézett továbbgyűrűző hatásokat már nehéz volt átlátni. Ennek végső soron pedig a menetrendszerűség, azaz a szolgáltatás minősége látta a kárát. Emellett pedig a mozdonyokat és a vasúti kocsikat sem lehetett optimálisan kihasználni, ami pedig a legfontosabb tényező a más vasútvállalatokkal folytatott versenyben.

Több opció megvizsgálása után az RCH szakemberei a holland CRX Software RailCube nevű megoldása mellett döntöttek, amelynek bizonyos funkcióit a vállalat igényeinek megfelelően alakítják ki. A tavaly elkezdett bevezetést négy fázisra osztották, jelenleg a harmadik vége felé tartanak. A legnehezebbnek rögtön az első bizonyult, amikor azt kellett biztosítani, hogy a – másik rendszerben keletkező – vasúti menetvonal-adatok szinkronizáltan, néhány másodperces átfutással megjelenjenek a RailCube-ban. (A menetvonalak részben a megrendelői igények alapján alakulnak ki, például hogy egy cég egy adott napon cukorrépát szeretne fuvaroztatni Szentesről Kaposvárra. Másrészt az kell hozzá, hogy a magyar vasúti pályakapacitást elosztó VPE Kft.-től az RCH megkapja a pályahasználati jogot az adott szakaszra és időpontra.)

A második fázisban, idén júliustól a mozdonyfordulók tervezése már ebben a rendszerben történik, kiváltva az Excel-táblázatokat. A RailCube egyik nagy előnye a könnyen átlátható grafikus felülete, ahol a különböző igények alapján létrejövő vonatok feladatként jelennek meg a tervező szakember számára. Ezt ő összepárosítja egy szabad mozdonnyal, és az így kialakuló mozdonyforduló-tervet kapják meg az üzemirányítók. Jelenleg még pdf formájában, de a harmadik fázis lezárása után már ők is a RailCube-ban fognak dolgozni.

Ez nagy ugrás lesz, mert míg jelenleg csupán öt mozdonyforduló-tervező használja a RailCube-ot, a mozdonyirányítók bekapcsolódásával további szakemberek fogják használni aktívan a rendszert. A projektet vezető Kovács Roland, az RCH üzletfejlesztési és projektmenedzsment vezetője szerint az előnyök ismeretében az érintettek ezt már alig várják. A tehervonatok közlekedése sajnos sokszor eltér a menetrendtől, néha csak pár percet, néha több órát. A továbbgyűrűző hatásokat az RCH üzemméretében lehetetlen Excelben követni, de a RailCube-nak köszönhetően hamarosan már nem is kell: a szoftver azonnal megkapja a vonatok közlekedési adatait, és figyelmezteti a mozdonyirányítót, ha időbeli ütközés keletkezik. Nemcsak a triviális eseteket ismeri fel, amikor várhatóan később ér be egy mozdony a célállomásra, mint hogy el kellene vinnie onnan a következő szállítmányt, hanem azt is, ha van ugyan idő a kettő között, de ez nem elég a technológiai folyamatok elvégzésére.

A RailCube használatba vételének utolsó fázisa az lesz, amikor már a mozdonyvezetőket is ezen keresztül vezénylik majd 2021 első negyedévétől. A leghasznosabbnak itt is az ígérkezik, hogy felhívja a figyelmet arra, ha például egy mozdonyvezetőt olyan járműre és helyre akarnak irányítani, amelyre nincs típus-, illetve vonalismerete.

„Az ilyen helyzeteket a RailCube egyelőre nem fogja megoldani helyettünk, de figyelmeztet bennünket arra, hogy be kell avatkozni” – fogalmaz Kovács Roland. Az eddigiekhez képest az ilyen szituációk sokkal hamarabb felismerhetők lesznek, így szervezettebben lehet reagálni, egy-két nap helyett akár több hétre lehet tervezni. A későbbiekben tervben van a program kibővítése egy automatikus erőforrás-optimalizáló modullal is.

Ez különösen jól jön az egyeskocsi-forgalomban, amikor több megbízó rakományát rendezik össze egy tehervonatba. Mivel ezeket akár egy évre előre meg lehet tervezni, Kovács Roland szerint ebben a szegmensben lehet a legjobb terveket készíteni, a RailCube-bal pedig tökéletesíteni tudják a menetrendszerűséget.

Fotó: Szalados István

A társaság szempontjából legalább ilyen fontos, hogy a fuvareszközök kihasználtsága is jobb lesz. „A RailCube egyik jelentős hozadéka lesz a mozdonyok és kocsik kihasználtságának növelése, de ami sokkal fontosabb az ügyfél számára, az a menetrendszerűség és megbízhatóság javulása, mivel az elkerülhetetlen zavartatások hatását sokkal gyorsabban és hatékonyabban fogjuk tudni a rendszer segítségével tompítani” – mondja Kotiers Román, az RCH igazgatósági tagja, pénzügyi vezetője (CFO).

A RailCube-ot nemcsak az RCH használja, hanem az osztrák szövetségi vasút tulajdonába tartozó árufuvarozó leányvállatok is. (A Rail Cargo Austria interfészeken keresztül csatlakozik.) Vagyis a fenti előnyöket nemcsak a belföldi, hanem a csoporton belüli nemzetközi forgalmak esetében is ki tudják használni.

Ez klímavédelmi szempontból is előnyös, hiszen ha javul a vasúti árufuvarozás hatékonysága és ezáltal versenyképessége, akkor piacot szerezhet a közúttól, márpedig az előbbi fajlagosan sokkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj technológiákkal növeli versenyképességét a vasúti árufuvarozásA vasút versenyhátránya részben technológiai kötöttségekből fakad, de ezen a téren olyan innovációk indultak el, amelyek növelik az ágazat potenciálját.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Tech digitalizáció rail cargo hungaria vasút vasúti áruszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.