Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 14. 14:34 Tech

Töredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értéke

Miután a koronavírus-járvány földbe döngölte a légi közlekedést, hatalmasat esett a használt repülőgépek értéke. A jelek szerint ez az ág is az A380-ast húzza a legjobban, amely korábban is sokrétű problémákkal küszködött, és az Airbus már be is jelentette, hogy befejezi a gyártását.

A több mint 500 férőhelyes európai jumbóknak jelenleg csak a tizede repül, ami persze nem meglepő, hiszen most jóval kisebb repülőgépeket is nagy kihívás olyan szinten megtölteni, hogy gazdaságos legyen az üzemeltetésük. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség prognózisa szerint az ágazat nem is tudja lerázni magáról 2024 előtt a járvány hatásait, így gyakorlatilag minden légitársaság felülvizsgálja a flottája összetételét.

Az Air France már be is jelentette, hogy azonnali hatállyal nyugdíjazza mind a kilenc A380-asát, míg a Lufthansa 14-ből hatot. A 19 ilyen géppel rendelkező Singapore Airlines egyelőre csak annyit közölt, hogy felülvizsgálja az alkalmazásukat.

Az Economist megvizsgálta, mennyit érnek használtan ezek az újonnan 250-300 millió dollárba kerülő gépek. A legidősebb A380-asokat nagyjából 12 éve repülik, ennyi idő alatt a különböző típusú repülőgépek átlagosan az értékük felét veszítik el. A brit üzleti lap cikke szerint azonban az ilyen idős A380-asok már a járvány előtt sem értek többet 75-100 millió dollárnál. Most pedig néhány példánynál már ennek az összegnek is csak a felével lehet számolni az Aircore Aviation légi tanácsadó cég megkérdezett munkatársa szerint.

Ez nagyjából 85 százalékos értékcsökkenésnek felel meg.

Ezt legjobban azok alapján a cégek alapján lehet megbecsülni, amelyek egy vagy több A380-ast birtokolnak, és lízingbe adnak egy-egy légitársaságnak. A Doric Nimrod Air egyetlen eszköze egy olyan A380-as, amelyet az Emiratesnek, a típus messze legnagyobb üzemeltetőjének adott lízingbe – nos, ez a vállalkozás nemrég 51 százalékos értékcsökkenést könyvelt el a gépre.

Vannak olyan, hasonló társaságok is, amelyeket tőzsdén jegyeznek, ezek árfolyamából szintén ki lehet indulni, hiszen legrosszabb esetben – ha csődbe mennek – annyit érnek, mint a birtokolt eszközeik*Persze csak akkor, ha nincsenek adósságaik.. Ebből kiindulva egy-egy A380-as a lízing lejárta után nem ér többet 10-15 millió dollárnál (2,9-4,4 milliárd forint) Matthew Hose, a Jeffries befektetési bank egyik munkatársa szerint.

Az A380-asnál ráadásul valószínűleg nem jöhet szóba a használt utasszállító gépek potenciális menekülési útvonala, a teherszállítóvá alakítás sem. Az Airbus ugyanis nem készített ilyen változatot a típusból, és nagyon kétséges, hogy ebbe valaki a saját szakállára belevágna. Így egyre nagyobb az esély arra, hogy számos további társa követi a repülőgépbontóba a 2007-ben elsőként szolgálatba állított A380-ast.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletétAmit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus Airbus A380 értékcsökkenés járvány Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.