Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 14. 14:34 Tech

Töredékére zuhant a világ legnagyobb utasszállító gépeinek értéke

Miután a koronavírus-járvány földbe döngölte a légi közlekedést, hatalmasat esett a használt repülőgépek értéke. A jelek szerint ez az ág is az A380-ast húzza a legjobban, amely korábban is sokrétű problémákkal küszködött, és az Airbus már be is jelentette, hogy befejezi a gyártását.

A több mint 500 férőhelyes európai jumbóknak jelenleg csak a tizede repül, ami persze nem meglepő, hiszen most jóval kisebb repülőgépeket is nagy kihívás olyan szinten megtölteni, hogy gazdaságos legyen az üzemeltetésük. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség prognózisa szerint az ágazat nem is tudja lerázni magáról 2024 előtt a járvány hatásait, így gyakorlatilag minden légitársaság felülvizsgálja a flottája összetételét.

Az Air France már be is jelentette, hogy azonnali hatállyal nyugdíjazza mind a kilenc A380-asát, míg a Lufthansa 14-ből hatot. A 19 ilyen géppel rendelkező Singapore Airlines egyelőre csak annyit közölt, hogy felülvizsgálja az alkalmazásukat.

Az Economist megvizsgálta, mennyit érnek használtan ezek az újonnan 250-300 millió dollárba kerülő gépek. A legidősebb A380-asokat nagyjából 12 éve repülik, ennyi idő alatt a különböző típusú repülőgépek átlagosan az értékük felét veszítik el. A brit üzleti lap cikke szerint azonban az ilyen idős A380-asok már a járvány előtt sem értek többet 75-100 millió dollárnál. Most pedig néhány példánynál már ennek az összegnek is csak a felével lehet számolni az Aircore Aviation légi tanácsadó cég megkérdezett munkatársa szerint.

Ez nagyjából 85 százalékos értékcsökkenésnek felel meg.

Ezt legjobban azok alapján a cégek alapján lehet megbecsülni, amelyek egy vagy több A380-ast birtokolnak, és lízingbe adnak egy-egy légitársaságnak. A Doric Nimrod Air egyetlen eszköze egy olyan A380-as, amelyet az Emiratesnek, a típus messze legnagyobb üzemeltetőjének adott lízingbe – nos, ez a vállalkozás nemrég 51 százalékos értékcsökkenést könyvelt el a gépre.

Vannak olyan, hasonló társaságok is, amelyeket tőzsdén jegyeznek, ezek árfolyamából szintén ki lehet indulni, hiszen legrosszabb esetben – ha csődbe mennek – annyit érnek, mint a birtokolt eszközeik*Persze csak akkor, ha nincsenek adósságaik.. Ebből kiindulva egy-egy A380-as a lízing lejárta után nem ér többet 10-15 millió dollárnál (2,9-4,4 milliárd forint) Matthew Hose, a Jeffries befektetési bank egyik munkatársa szerint.

Az A380-asnál ráadásul valószínűleg nem jöhet szóba a használt utasszállító gépek potenciális menekülési útvonala, a teherszállítóvá alakítás sem. Az Airbus ugyanis nem készített ilyen változatot a típusból, és nagyon kétséges, hogy ebbe valaki a saját szakállára belevágna. Így egyre nagyobb az esély arra, hogy számos további társa követi a repülőgépbontóba a 2007-ben elsőként szolgálatba állított A380-ast.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletétAmit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus Airbus A380 értékcsökkenés járvány Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.