Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 6. 15:33 Tech

A 737 Maxok tragédiái után is egymást érik a problémák a Boeingnél

Nem szűnnek a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos gondok, az amerikai cég gyártmányait újabb minőségi kifogások érték az elmúlt napokban. Szerencsére nincs szó olyan súlyos hiányosságokról, mint a hírhedt 737 Max típus több száz ember halálához vezető hibái, de a Boeing megítélésén újabb és újabb csorba esik.

A közepes hatótávolságú 737-esek előző generációs modelljein az utóbbi hetekben számos légitársaság észlelt rendellenesnek tűnő repedéseket a szárnyak és a törzs illesztéseinél. A probléma nyomán október eleje óta legalább 50 gépet parancsoltak földre, legutóbb a Ryanair jelentette be, hogy kénytelen ezt a lépést megtenni három repülő esetében.

Egyelőre nem tudni, hogy ezek a sérülések valódi biztonsági kockázatot jelentenek-e (bizonyos szakvélemények szerint egyáltalán nem), mindenesetre az Egyesült Államok repülési hatósága az összes olyan gép azonnali átvizsgálását előírta, amely túl van 30 ezer fel- és leszálláson. Emellett a kevesebbet használt példányok ellenőrzését is elrendelte a következő ezer ciklusuk*Egy repülési ciklus a felszállástól a leszállásig tart. során. A jelenség elterjedtségéről pedig árulkodik, hogy a Boeing eddig ezer potenciálisan érintett repülőgépet vizsgált át, amelyek közül 50 esetében tapasztalták a repedések kialakulását.

Egy másik típuscsalád, a nagy hatótávolságú 787-es sem mentes a problémáktól. A Boeing korábbi minőségbiztosítási szakértője, John Barnett állításai szerint a Dreamlinerekbe szerelt oxigénellátó rendszerek negyede hibás lehet, aminek következtében a kabin nyomásvesztése esetén az utasok hiába húznák fel a légzőmaszkokat, azokon keresztül sem jutnának kellő mennyiségű oxigénhez. Barnett mindezt a Boeing saját kutatási és fejlesztési osztályán kivitelezett kísérletei alapján állítja, hozzátéve a teszt eredményeihez, hogy saját szemével látta, amint idő hiányában a dolgozók a hibás berendezések közül is szereltek a repülőgépekbe. A selejtek létét a Boeing is elismerte, ugyanakkor a vállalat szerint ezeket nem építették be.

Paradox módon a Boeinget az is kellemetlen helyzetbe sodorhatja, hogy egyes várakozások szerint hónapokon belül ismét felszállhatnak az átalakításukig kényszerpihenőre küldött 737 Maxok. Bizonyos piaci prognózisok arra mutatnak, hogy emiatt túlkínálat lehet a repülők piacán, igaz, más vélemények szerint akár évekig is tarthat, mire újra forgalomba állnak ezek a gépek. Mindenesetre Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója az idei évben nem vesz fel jutalmat, a pozícióját azonban megtarthatja, hiába tartják sokan felelősnek a 737 Maxok baleseteivel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Tech Boeing Boeing 737 MAX repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fabók Bálint
2019. november 11. 17:39 Tech, Világ

Az Adidas robotokkal próbálta forradalmasítani a cipőipart, de inkább visszatér ázsiai munkásokhoz

Bezárják a két robotizált szupergyárat, mert "olcsóbb és rugalmasabb" Ázsiában termelni.

Avatar
2019. november 10. 18:01 Tech

Mocorognak az okosórák gyártói, de nem jutnak egyről a kettőre

Nehéz kitörni a lassú processzorok és gyorsan merülő akkumulátorok világából, ezért vásárlás előtt érdemes alaposan kipróbálni a kinézett kütyüt.

Avatar
2019. november 9. 17:35 Pénz, Tech

Ereszt a technológiai lufi, de nem biztos, hogy ki is durran

Vajon túlfinanszírozáshoz vezet-e, hogy minden befektető hisz a saját unikornisában? A jelek szerint igen, de egyelőre a veszteségek ellenére is van elég tőke.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 11. 06:54 Vállalat

A TV2 új tulajdonosa a kisrészvényesek szerint kihúzta alóluk a bankjukat

Volt egy jó 30 milliárdot érő bank, amit Mészáros Lőrinc, a TV2 új tulajdonosai és jó pár kisrészvényes birtokoltak. Aztán jött egy furcsa ügylet, és csak Mészáros Lőrinc és a TV2-es kör maradt.

Kasnyik Márton
2019. november 9. 07:47 Podcast

Orbán Krisztián: Húsz évig lehülyéztek mindenkit, aki nem értett egyet velük, most nehéz hinni nekik

Ki hinne el bármit annak a leszerepelt gárdának, amely egy évtized alatt sem tudott semmi újat kitalálni? Nem csoda, hogy újra itt vannak a tekintélyelvű vezetők. Ez volt az első G7 Podcast Live.

Jandó Zoltán
2019. november 8. 06:56 Közélet

A Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagított

Az eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.