Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 6. 15:33 Tech

A 737 Maxok tragédiái után is egymást érik a problémák a Boeingnél

Nem szűnnek a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos gondok, az amerikai cég gyártmányait újabb minőségi kifogások érték az elmúlt napokban. Szerencsére nincs szó olyan súlyos hiányosságokról, mint a hírhedt 737 Max típus több száz ember halálához vezető hibái, de a Boeing megítélésén újabb és újabb csorba esik.

A közepes hatótávolságú 737-esek előző generációs modelljein az utóbbi hetekben számos légitársaság észlelt rendellenesnek tűnő repedéseket a szárnyak és a törzs illesztéseinél. A probléma nyomán október eleje óta legalább 50 gépet parancsoltak földre, legutóbb a Ryanair jelentette be, hogy kénytelen ezt a lépést megtenni három repülő esetében.

Egyelőre nem tudni, hogy ezek a sérülések valódi biztonsági kockázatot jelentenek-e (bizonyos szakvélemények szerint egyáltalán nem), mindenesetre az Egyesült Államok repülési hatósága az összes olyan gép azonnali átvizsgálását előírta, amely túl van 30 ezer fel- és leszálláson. Emellett a kevesebbet használt példányok ellenőrzését is elrendelte a következő ezer ciklusuk*Egy repülési ciklus a felszállástól a leszállásig tart. során. A jelenség elterjedtségéről pedig árulkodik, hogy a Boeing eddig ezer potenciálisan érintett repülőgépet vizsgált át, amelyek közül 50 esetében tapasztalták a repedések kialakulását.

Egy másik típuscsalád, a nagy hatótávolságú 787-es sem mentes a problémáktól. A Boeing korábbi minőségbiztosítási szakértője, John Barnett állításai szerint a Dreamlinerekbe szerelt oxigénellátó rendszerek negyede hibás lehet, aminek következtében a kabin nyomásvesztése esetén az utasok hiába húznák fel a légzőmaszkokat, azokon keresztül sem jutnának kellő mennyiségű oxigénhez. Barnett mindezt a Boeing saját kutatási és fejlesztési osztályán kivitelezett kísérletei alapján állítja, hozzátéve a teszt eredményeihez, hogy saját szemével látta, amint idő hiányában a dolgozók a hibás berendezések közül is szereltek a repülőgépekbe. A selejtek létét a Boeing is elismerte, ugyanakkor a vállalat szerint ezeket nem építették be.

Paradox módon a Boeinget az is kellemetlen helyzetbe sodorhatja, hogy egyes várakozások szerint hónapokon belül ismét felszállhatnak az átalakításukig kényszerpihenőre küldött 737 Maxok. Bizonyos piaci prognózisok arra mutatnak, hogy emiatt túlkínálat lehet a repülők piacán, igaz, más vélemények szerint akár évekig is tarthat, mire újra forgalomba állnak ezek a gépek. Mindenesetre Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója az idei évben nem vesz fel jutalmat, a pozícióját azonban megtarthatja, hiába tartják sokan felelősnek a 737 Maxok baleseteivel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Boeing Boeing 737 MAX repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. május 23. 05:07 Tech, Vállalat

Három magyar élelmiszerboltlánc kezd kísérletezni a személyzet nélküli nyitva tartással

Nagy az óvatoskodás a témában, mert az indulás erősen kísérleti jellegű lesz.

Torontáli Zoltán
2024. május 13. 10:06 Adat, Tech

Nemcsak a Temu tarolása a probléma, hanem hogy kicsi a magyar piac

A csehek és a lengyelek kiugróan jók, de Románia és még Horvátország is előttünk jár az e-kereskedelmi piac mutatóiban.

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Fontos

Pletser Tamás
2024. május 26. 05:22 Világ

Messze van még a világ olajfogyasztásának csúcsa

Az egy főre jutó fogyasztás alapján a világ olajfüggése közel 45 éve gyakorlatilag állandó, és nem látszik, mitől változna ez meg belátható időn belül.

Török Zoltán
2024. május 25. 05:07 Adat

Nagyot ugrott a pannon puma, de mire mentünk vele?

A régión belül különösen Magyarország és Szlovákia vált külföldi multik alacsony hozzáadott értékű termelőegységeinek lerakatává az uniós tagság 20 éve alatt.

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.