Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 6. 15:33 Tech

A 737 Maxok tragédiái után is egymást érik a problémák a Boeingnél

Nem szűnnek a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos gondok, az amerikai cég gyártmányait újabb minőségi kifogások érték az elmúlt napokban. Szerencsére nincs szó olyan súlyos hiányosságokról, mint a hírhedt 737 Max típus több száz ember halálához vezető hibái, de a Boeing megítélésén újabb és újabb csorba esik.

A közepes hatótávolságú 737-esek előző generációs modelljein az utóbbi hetekben számos légitársaság észlelt rendellenesnek tűnő repedéseket a szárnyak és a törzs illesztéseinél. A probléma nyomán október eleje óta legalább 50 gépet parancsoltak földre, legutóbb a Ryanair jelentette be, hogy kénytelen ezt a lépést megtenni három repülő esetében.

Egyelőre nem tudni, hogy ezek a sérülések valódi biztonsági kockázatot jelentenek-e (bizonyos szakvélemények szerint egyáltalán nem), mindenesetre az Egyesült Államok repülési hatósága az összes olyan gép azonnali átvizsgálását előírta, amely túl van 30 ezer fel- és leszálláson. Emellett a kevesebbet használt példányok ellenőrzését is elrendelte a következő ezer ciklusuk*Egy repülési ciklus a felszállástól a leszállásig tart. során. A jelenség elterjedtségéről pedig árulkodik, hogy a Boeing eddig ezer potenciálisan érintett repülőgépet vizsgált át, amelyek közül 50 esetében tapasztalták a repedések kialakulását.

Egy másik típuscsalád, a nagy hatótávolságú 787-es sem mentes a problémáktól. A Boeing korábbi minőségbiztosítási szakértője, John Barnett állításai szerint a Dreamlinerekbe szerelt oxigénellátó rendszerek negyede hibás lehet, aminek következtében a kabin nyomásvesztése esetén az utasok hiába húznák fel a légzőmaszkokat, azokon keresztül sem jutnának kellő mennyiségű oxigénhez. Barnett mindezt a Boeing saját kutatási és fejlesztési osztályán kivitelezett kísérletei alapján állítja, hozzátéve a teszt eredményeihez, hogy saját szemével látta, amint idő hiányában a dolgozók a hibás berendezések közül is szereltek a repülőgépekbe. A selejtek létét a Boeing is elismerte, ugyanakkor a vállalat szerint ezeket nem építették be.

Paradox módon a Boeinget az is kellemetlen helyzetbe sodorhatja, hogy egyes várakozások szerint hónapokon belül ismét felszállhatnak az átalakításukig kényszerpihenőre küldött 737 Maxok. Bizonyos piaci prognózisok arra mutatnak, hogy emiatt túlkínálat lehet a repülők piacán, igaz, más vélemények szerint akár évekig is tarthat, mire újra forgalomba állnak ezek a gépek. Mindenesetre Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója az idei évben nem vesz fel jutalmat, a pozícióját azonban megtarthatja, hiába tartják sokan felelősnek a 737 Maxok baleseteivel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Tech Boeing Boeing 737 MAX repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Straub Ádám
2020. február 15. 17:21 Tech

Bemutatták a csodamobilokat, amiket aztán nem is veszünk meg

Pár éve az ezerdolláros telefon még kiverte a biztosítékot, manapság viszont már a félmillió forintos készülék sem számít rendkívülinek.

Hajdu Miklós
2020. február 12. 10:02 Tech

Bevándorlók helyett inkább robotokra bíznák az idősek ellátását Japánban

Hihetetlen feladatokat sikerült már robotizálni Japánban, azonban bármennyire is ódzkodnak a vendégmunkásoktól a szigetországban, kénytelenek a munka egy részét rájuk bízni.

Avatar
2020. február 8. 17:10 Tech

Hackelések a valódi életből, amik sokkal durvábbak, mint amit a filmekben látni

Villogást, mágnesességet, sőt a számítógép zümmögését kihasználva is lehet adatokat lopni. Mivel manapság az adat minden, ezt ki is használják.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 18. 06:55 Közélet

Találtunk egy titkos fideszes kádertemetőt

Valószínűleg senkinek nem tűnne fel, ha egyik napról a másikra megszüntetnék a megyei önkormányzatokat. Kivéve a képviselőket és bürokratákat, akik onnan kapják a fizetésüket.

Avatar
2020. február 16. 17:24 Közélet

Azért beszélnek megosztó témákról a politikusok, mert csak így figyelünk rájuk

Sok lényeges kérdésről nem tájékozódunk, mert ezek nem elég megosztóak, és ezért a politikusok sem foglalkoznak ezekkel a témákkal.

Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Ha nem a beszerzést álcázzák felújításnak, akkor egészen szerény összegből is kijöhet a művelet.