Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 6. 15:33 Tech

A 737 Maxok tragédiái után is egymást érik a problémák a Boeingnél

Nem szűnnek a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos gondok, az amerikai cég gyártmányait újabb minőségi kifogások érték az elmúlt napokban. Szerencsére nincs szó olyan súlyos hiányosságokról, mint a hírhedt 737 Max típus több száz ember halálához vezető hibái, de a Boeing megítélésén újabb és újabb csorba esik.

A közepes hatótávolságú 737-esek előző generációs modelljein az utóbbi hetekben számos légitársaság észlelt rendellenesnek tűnő repedéseket a szárnyak és a törzs illesztéseinél. A probléma nyomán október eleje óta legalább 50 gépet parancsoltak földre, legutóbb a Ryanair jelentette be, hogy kénytelen ezt a lépést megtenni három repülő esetében.

Egyelőre nem tudni, hogy ezek a sérülések valódi biztonsági kockázatot jelentenek-e (bizonyos szakvélemények szerint egyáltalán nem), mindenesetre az Egyesült Államok repülési hatósága az összes olyan gép azonnali átvizsgálását előírta, amely túl van 30 ezer fel- és leszálláson. Emellett a kevesebbet használt példányok ellenőrzését is elrendelte a következő ezer ciklusuk*Egy repülési ciklus a felszállástól a leszállásig tart. során. A jelenség elterjedtségéről pedig árulkodik, hogy a Boeing eddig ezer potenciálisan érintett repülőgépet vizsgált át, amelyek közül 50 esetében tapasztalták a repedések kialakulását.

Egy másik típuscsalád, a nagy hatótávolságú 787-es sem mentes a problémáktól. A Boeing korábbi minőségbiztosítási szakértője, John Barnett állításai szerint a Dreamlinerekbe szerelt oxigénellátó rendszerek negyede hibás lehet, aminek következtében a kabin nyomásvesztése esetén az utasok hiába húznák fel a légzőmaszkokat, azokon keresztül sem jutnának kellő mennyiségű oxigénhez. Barnett mindezt a Boeing saját kutatási és fejlesztési osztályán kivitelezett kísérletei alapján állítja, hozzátéve a teszt eredményeihez, hogy saját szemével látta, amint idő hiányában a dolgozók a hibás berendezések közül is szereltek a repülőgépekbe. A selejtek létét a Boeing is elismerte, ugyanakkor a vállalat szerint ezeket nem építették be.

Paradox módon a Boeinget az is kellemetlen helyzetbe sodorhatja, hogy egyes várakozások szerint hónapokon belül ismét felszállhatnak az átalakításukig kényszerpihenőre küldött 737 Maxok. Bizonyos piaci prognózisok arra mutatnak, hogy emiatt túlkínálat lehet a repülők piacán, igaz, más vélemények szerint akár évekig is tarthat, mire újra forgalomba állnak ezek a gépek. Mindenesetre Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója az idei évben nem vesz fel jutalmat, a pozícióját azonban megtarthatja, hiába tartják sokan felelősnek a 737 Maxok baleseteivel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Tech Boeing Boeing 737 MAX repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2023. március 26. 15:47 Tech

Azok a technikusok is aggódhatnak a ChatGPT miatt, akiket a robotok hoztak jó munkaerőpiaci helyzetbe

Sőt, a legújabb fejlesztések már nem csak a rutinszerű feladatok gépesítésére alkalmasak, hanem a kreativitást igénylő tevékenységek elvégzéséből is kivehetik a részüket.

Stubnya Bence
2023. március 25. 04:34 Podcast, Tech

Csak kapkodni fogjuk a fejünket, hogy mi történik – a ChatGPT gazdasági jelentőségét szinte még felbecsülni sem tudjuk

Technológiai forradalom zajlik, de a lehető legjobbkor. Kállai Gábor és Pintér Róbert a G7 Podcast vendégei.

Nagy Zsolt
2023. március 23. 11:39 Tech

Túl gyorsan fejlődik a ChatGPT, a szabályozás csak fut utána

Geopolitikai dilemmák és etikai aggályok sora övezi az utóbbi évek legizgalmasabb technológiai újításának előretörését.

Fontos

Stubnya Bence
2023. április 1. 04:34 Podcast

Csak szlogennek elég, vagy alapja is van Orbán 500 ezer új dolgozóról szóló tervének?

A kormányfő arról beszélt, hogy elsődlegesen belső tartalékokból kellene 500 ezer munkahelyet betölteni a magyar munkaerőpiacon. A tervről Scharle Ágota munkagazdásszal beszélgettünk a G7 Podcastban.

Pálos Máté
2023. március 31. 17:52 Közélet

Már 1767 pedagógus aláírta, hogy elhagyná a pályát, ha jön az új köznevelési státusztörvény

Bő két nap alatt közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy felhagy a tanítással, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit.

Pálos Máté
2023. március 31. 13:04 Közélet

Romokban a magyar akadémiai szabadság és egyetemi autonómia

Nemzetközi elemzések szerint az elmúlt tíz évben a magyar akadémiai szabadság jelentősen csökkent, a vagyonkezelő alapítványok által fenntartott egyetemek modellje pedig példátlan Európában.