Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. november 6. 15:33 Tech

A 737 Maxok tragédiái után is egymást érik a problémák a Boeingnél

Nem szűnnek a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos gondok, az amerikai cég gyártmányait újabb minőségi kifogások érték az elmúlt napokban. Szerencsére nincs szó olyan súlyos hiányosságokról, mint a hírhedt 737 Max típus több száz ember halálához vezető hibái, de a Boeing megítélésén újabb és újabb csorba esik.

A közepes hatótávolságú 737-esek előző generációs modelljein az utóbbi hetekben számos légitársaság észlelt rendellenesnek tűnő repedéseket a szárnyak és a törzs illesztéseinél. A probléma nyomán október eleje óta legalább 50 gépet parancsoltak földre, legutóbb a Ryanair jelentette be, hogy kénytelen ezt a lépést megtenni három repülő esetében.

Egyelőre nem tudni, hogy ezek a sérülések valódi biztonsági kockázatot jelentenek-e (bizonyos szakvélemények szerint egyáltalán nem), mindenesetre az Egyesült Államok repülési hatósága az összes olyan gép azonnali átvizsgálását előírta, amely túl van 30 ezer fel- és leszálláson. Emellett a kevesebbet használt példányok ellenőrzését is elrendelte a következő ezer ciklusuk*Egy repülési ciklus a felszállástól a leszállásig tart. során. A jelenség elterjedtségéről pedig árulkodik, hogy a Boeing eddig ezer potenciálisan érintett repülőgépet vizsgált át, amelyek közül 50 esetében tapasztalták a repedések kialakulását.

Egy másik típuscsalád, a nagy hatótávolságú 787-es sem mentes a problémáktól. A Boeing korábbi minőségbiztosítási szakértője, John Barnett állításai szerint a Dreamlinerekbe szerelt oxigénellátó rendszerek negyede hibás lehet, aminek következtében a kabin nyomásvesztése esetén az utasok hiába húznák fel a légzőmaszkokat, azokon keresztül sem jutnának kellő mennyiségű oxigénhez. Barnett mindezt a Boeing saját kutatási és fejlesztési osztályán kivitelezett kísérletei alapján állítja, hozzátéve a teszt eredményeihez, hogy saját szemével látta, amint idő hiányában a dolgozók a hibás berendezések közül is szereltek a repülőgépekbe. A selejtek létét a Boeing is elismerte, ugyanakkor a vállalat szerint ezeket nem építették be.

Paradox módon a Boeinget az is kellemetlen helyzetbe sodorhatja, hogy egyes várakozások szerint hónapokon belül ismét felszállhatnak az átalakításukig kényszerpihenőre küldött 737 Maxok. Bizonyos piaci prognózisok arra mutatnak, hogy emiatt túlkínálat lehet a repülők piacán, igaz, más vélemények szerint akár évekig is tarthat, mire újra forgalomba állnak ezek a gépek. Mindenesetre Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója az idei évben nem vesz fel jutalmat, a pozícióját azonban megtarthatja, hiába tartják sokan felelősnek a 737 Maxok baleseteivel kapcsolatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

Tech Boeing Boeing 737 MAX repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fabók Bálint
2020. október 20. 10:21 Tech

A napenergia a valaha volt legolcsóbb energiaforrás lett

Jóval nagyobb mértékben fog terjedni a napenergia az IEA szerint, mint azt két évvel ezelőtt becsülték.

Bucsky Péter
2020. október 12. 14:58 Támogatói tartalom, Tech

Az e-sportra érdemes fogadni

A koronavírus-járvány egyik legnagyobb nyerte az e-sport lett, de így sem futott fel az összes videojáték-fejlesztő forgalma.

Stubnya Bence
2020. október 11. 15:18 Közélet, Tech

„Régi vágású felfogást tükröz, amit Orbán az európai innovációról írt”

Nem az a lényeg, hogy katonai alapokra épül-e a k+f, a tehetséges magyar kutatók megtartásához pedig világos célokra van szükség - mondta a G7-nek adott interjúban Mariana Mazzucato olasz-amerikai közgazdász.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.