Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2022. szeptember 29. 11:04 Támogatói tartalom

Sok kicsi sokra megy, kisvállalkozások nélkül nincs zöld fordulat

Zöldebb kis- és középvállalatok nélkül nincs klímasemlegesség. Az Európai Unió 2050-re kitűzött nagyszabású céljához, a nettó zéró kibocsátáshoz nemcsak a multicégek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése szükséges, hanem az európai vállalatok 99 százalékát kitevő, a munkavállalók csaknem háromnegyedét foglalkoztató kkv-k nagy részének is gyökeresen át kell alakítania eddigi működését. Az elköteleződés nem hiányzik a magyar a kkv-knál az ügy iránt a Mastercard felmérése szerint.

A kkv-knak, bár egyenként elhanyagolható, összességében elég nagy környezeti lábnyomuk van, az ipari szennyezés 60-70 százalékáért felelősek Európában. Különösen a gyártócégek tartoznak ide, amelyek élen járnak a nyersanyag-felhasználásban, szén-dioxid-kibocsátásban, és arányaiban több hulladékot generálnak, mint más iparágak. Azonban pont méretükből adódóan a kkv-knak sok szempontból nehezebb a dolguk, mint a nagyvállalatoknak, amikor a fenntarthatósági beruházásokra kerül a sor.

Kicsiben nehezebb a digitális ugrás

A legjellemzőbb a forráshiány. A McKinsey üzleti tanácsadócég tanulmánya szerint az OECD-országokban működő kis- és középvállalkozások bevételük 30-50 százalékát veszítették el a járvány alatt 2020 februárja és 2021 áprilisa között, miközben alapvető átrendeződés zajlik a piacon, amivel fel kéne venni a tempót.

Ráadásul a kkv-k a járvány óta felgyorsult, minden szektort érintő – és a fenntarthatósági törekvéseket számos ponton segítő – digitalizációs trendnek is inkább az oldalágán mozognak, mivel ezeket a rendszereket gyakran a nagyobb vállalatokra tervezik, nehéz őket leskálázni a közepes és kisebb méretű cégekre. Ezzel szemben a vállalatok méret szerinti felső tíz százaléka már bevételeinek 60-95 százalékát különböző digitális csatornákon keresztül szerzi.

A kkv-k tehát hátrányból indulnak a nagyvállalatokhoz képest a digitalizációhoz hasonlóan a dekarbonizáció, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének terén is. Egy brit kkv-k körében végzett idei kutatás szerint a cégek 29 százaléka a járvány miatt lassult vagy állt le a fenntarthatóbb működéssel kapcsolatos intézkedésekkel, tehát nincs pénzük a nagyobb egyösszegű befektetést igénylő beruházásokra a téren, miközben a megfelelő IT-s és fenntarthatósági szakemberekhez is sokkal nehezebb hozzáférniük.

Pedig több kutatás egybehangzó állítása szerint a kkv-k növekedésének egyik kulcsa, ha nyitnak a nemzetközi piac felé termékükkel vagy szolgáltatásaikkal, amihez elengedhetetlen az online jelenlét. Ezt azonban kevesen lépik meg közülük – ennek egyik oka például, hogy a nagyvállalatokkal ellentétben nem áll rendelkezésükre erőforrás az előzetes piackutatásra.

Az EU-ban a kisebb vállalkozások mindössze 20 százaléka rendelkezik online értékesítési megoldással, és ők is főleg országhatáron belül maradnak, csak kevesebb mint a felük szállít más országokba is, és még kevesebben az unión kívülre, ugyancsak a McKinsey tanulmánya szerint.

Itt zöldítenének a kkv-k

Egy idén márciusban készített kutatásban 997 brit kkv vezető döntéshozóját kérdezték meg arról, milyen lépéseket tettek a fenntarthatóbb működés érdekében a megelőző 12 hónapban. A válaszokból kiderült, hogy a megkérdezett kkv-k a nagyobb cégekhez képest elkötelezettebbek az utazással (munkába járás és üzleti utak) kapcsolatos kibocsátáscsökkentés mellett. További népszerű terület a fenntartható anyagok és csomagolás használata, a termékek vagy szolgáltatások környezetbarát újratervezése.

Hasonló eredmény hozott egy másik kutatás, amikor négy ország (Görögország, Franciaország, Egyesült Királyság és Spanyolország) 400 kkv-jának vizsgálatából kiderült, hogy leginkább a termék, folyamat és szolgáltatás újratervezése segíti a körforgásos gazdasági modellre*A lineáris megveszed-használod-eldobod helyett az újratermelési kapacitásokat növelő, körkörös modell, célja a gazdasági növekedés leválasztása a véges erőforrások felhasználásáról. való átállást – míg a legnagyobb lemaradás ebben a tekintetben a hulladékkezelésben volt a megkérdezett vállalkozásoknál.

Kétmillió ember munkahelye

A Magyarországon működő vállalkozások 99,8 százaléka tartozik a kkv kategóriába – ezzel mintegy 2 millió dolgozót, a munkavállalók háromnegyedét foglalkoztatják. *A legfeljebb 249 főt foglalkoztató és 50 millió euró alatti éves nettó árbevételű vagy 42 millió euró alatti mérlegfőösszegű vállalkozások tekinthetők kkv-knak; a 49 munkavállalónál kevesebbet foglalkoztatók kisvállalkozások, a 10 főnél kevesebb munkavállalót alkalmazók mikrovállalkozások az uniós meghatározás szerint.

2020-ban 843 ezer kis- és közepes vállalkozás működött Magyarországon a statisztikai hivatal adatai szerint. Háromnegyedük egyfős mikrovállalkozás volt, 10 főnél többet mintegy 40 ezer vállalkozás foglalkoztatott. A mikro-, kis- és közepes vállalkozások összesen 2,1 millió főt foglalkoztattak ekkor, túlnyomórészt a szolgáltató szektorban. A kkv-szektor érzékenyebben reagált a járvány okozta kedvezőtlen gazdasági környezetre a munkaerő-gazdálkodás terén, a nagyvállalatokénál nagyobb mértékben csökkentette a dolgozói létszámot.

Belső indíttatásból zöldülnek a magyar kisvállalkozások

A magyar mikro- és kisvállalkozások*azaz az 50 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások négyötöde fontosnak tartja a fenntartható vállalati működést – derült ki a Mastercard megbízásából, a Kantar Hoffmann által a nyáron készített kutatásból. Az okok között a megkérdezettek 80 százaléka a belső indíttatást említette, a második helyre került a valós környezeti kockázatok csökkentésének szándéka 32 százalékkal, majd a kötelező szabályozás, a vevők, ügyfelek elvárása, valamint a vállalkozás arculatának javítása (14-16 százalékos súllyal) következett.

A 150 mikro- és kisvállalkozás telefonos megkérdezésével készített, cégméretre, szektorra és régióra reprezentatív felmérés tanulsága szerint a magyar mikro- és kisvállalkozások környezeti tudatossága alapvetően értékalapú, ennek ellenére főként azokat a fenntarthatósági megoldásokat alkalmazzák – és azokat sem teljes körűen – amelyek könnyen elérhetőek, egyszerűen megvalósíthatók és a gazdasági racionalitásuk nyilvánvaló számukra.

A kutatásban a kisvállalkozások 93 százaléka említette a digitális fizetések biztosítását, amivel hozzájárul a fenntarthatósághoz, 90 százalékuk elektronikus számlázást használ, de több mint 74 százalékuk a netes jelenléttel, például webshop üzemeltetésével is csökkenti a környezeti lábnyomát. Ugyanezek az arányok valamivel alacsonyabbak a mikrovállalkozások esetében, de itt is többségében vannak azok, akiknél ezek a megoldások már elérhetők.

A forrás, illetve a külső támogatás hiánya, valamint a gyakran módosuló, nehezen követhető és nem kellően ösztönző szabályozás tartja leginkább vissza a magyar kkv-kat a további zöldüléstől a kutatás szerint. A nagyobbak itthon is jobb pozícióból indulnak: minél nagyobb egy vállalkozás, annál több eséllyel eszközöl kifejezetten fenntarthatósági célú ráfordítást, vagy pályázik ilyen célú támogatásra.

A szeptemberben zajló ZöldZóna hónappal és kommunikációs kampánnyal a Mastercard szeretné elismerni és bemutatni a már fenntartható megoldásokkal működő magyar kisvállalkozásokat, egyúttal bátorítani és inspirálni azokat a vállalkozásokat, amelyek most gondolkodnak különböző zöld folyamatok bevezetésén. Ehhez kapcsolódóan a Készpénzmentes Zóna Facebook-oldalon hasznos tartalmakkal és felhívásokkal és nyereményjátékkal népszerűsítik a zöld szemléletet. A keszpenzmenteszona.hu weboldalon pedig a Humusz Szövetséggel való együttműködésnek köszönhetően számtalan hasznos, edukatív és egyszerűen megvalósítható zöld tippel, illetve a Mastercard kutatásának bemutatásával is segítik a szemléletváltást, valamint a kis- és mikrovállalkozások fenntarthatóbb működését.

A cikk megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.