Nagyot lódult az elmúlt öt évben az e-kereskedelem a kelet-közép európai régióban – itt nőttek az internetes vásárlások a legnagyobbat Európában. Magyarországon, Romániában és Szlovéniában 26 százalékponttal többet vásároltak online az emberek 2021-ben, mint 2016-ban az Eurostat adatai szerint. Ezzel Magyarország pontosan hozza a 74 százalékos uniós átlagot*a 16-74 éves internethasználók között. A rekorder Hollandiát leszámítva, ahol 94 százalék ez az arány, az északi országok vezetik a mezőnyt Európában: a lakosság 92 százaléka rendelt a netről 2021-ben Dániában és Norvégiában is, de Svédország sincs sokkal lemaradva 89 százalékkal. Az uniós átlagot nézve a legtöbben ruházati cikkeket vásároltak a neten, amit az étel házhozszállítás és lakberendezési termékek követtek.
Magyarországon a korlátozásokkal tűzdelt 2020-as év után, amikor soha nem látott mértékben lódult meg az online kereskedelem, 2021-ben is igaz volt, hogy minden tizedik forintjukat online költik el az emberek. Az online kiskereskedelem a teljes magyar kereskedelmi piac 10,4 százalékát adta tavaly a GKI Digital legfrissebb felmérése szerint, ami egy 1203 milliárd forintos, hatalmas, virtuális piacot jelent – ami ráadásul folyamatosan bővül. Mint írják, egyre többször, több mindent és összességében bátrabban rendelünk az internetről: míg a járvány előtt évente átlagosan 12-13 alkalommal rendeltünk a netről, 2021 végére ez a gyakoriság felment 19-20 alkalomra.
A kiskereskedelmen belül az élelmiszerek, a háztartási cikkek és a drogériai termékek piaca nőtt a legnagyobbat, 53,7 százalékot tavaly az említett kutatás szerint. Ez nem meglepő, hiszen jó pár új szereplő jelent meg ezen a piacon itthon is, és a már évek óta működők is magasabb fokozatra kapcsoltak. Így a – szakszóval – FMCG szegmens lett a negyedik legnagyobb e-kereskedelmi terület a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után itthon. 2021-ben az online megrendelt FMCG termékek kategóriájában az átlagos kosárérték csaknem bruttó 21 ezer forint volt a GKI Digital Online Retail Big Picture riportja szerint.
Ennek az apropóján megnéztük, hogy egy főleg alapélelmiszereket tartalmazó, átlagosnak mondható bevásárlás mennyibe kerülne négy online élelmiszer házhozszállítással foglalkozó kiskereskedelmi láncnál, az ALDI-ban, az Online Prímában (CBA), a csak virtuálisan elérhető Kifli.hu-n és a Tesco Otthonról-ban.
Az ALDI esetében folyamatosan bővítik a házhozszállítás területét is: 2021 őszén volt egy nagyobb terjeszkedés Debrecen, Nyíregyháza, Győr, Szombathely becsatornázásával, most márciusban indult a szolgáltatás Veszprémben, így jelenleg országszerte 60 településen elérhető a szolgáltatásuk. Az év végéig pedig további városokat terveznek bevonni a kiszolgált területre
A CBA Budapest összes kerülete mellett több mint 50 településre szállít, és bővülést tervez a honlapon olvasható tájékoztató szerint.
A Kifli.hu honlapján található információk szerint Budapesten kívül 54 Pest megyei településre, a Velencei-tó környékére és számos Balaton közeli településre, összesen 76 településre szállítanak, 2022-ben pedig Székesfehérvárra is kiterjed a szolgáltatásuk.
A Tesco Otthonról szolgáltatása a hipermarket honlapjának legfrissebb információi szerint 16 megyében és több mint 2,3 millió háztartásban érhető el. A kosarak összeállításához most egy fővárosi címet adtunk meg a házhozszállítási címként, mivel Budapesten érhető el biztosan mind a négy lánc és – jórészt emiatt – országosan is Pest megyéből és Budapestről érkezik az online kiskereskedelmi forgalom közel fele a fenti felmérés szerint.
Összesen 26 terméket néztünk, és bár törekedtünk a lehető legjobban összevethető termékeket összeválogatni, mégis ki kell térni pár apróságra:
A szállítási kondíciók is a fenti napon érvényest tükrözik, azóta változhattak*Később érkezett a hír, hogy április elsejétől a Kifli.hu a minimális rendelési értéket 5000 forintról 8000 forintra, a díjmentes házhozszállítás értékhatárát pedig 12 ezer forintról 18 ezer forintra emeli.. Fontos kitérni arra, hogy az eltérő üzleti modellek is nagyban befolyásolják az árazást. Az ALDI, a Tesco és a CBA rendelkezik fizikai boltokkal is, míg a Kifli.hu csak online térben szolgáltat, de a termékválasztékban is nagyok a különbségek a boltok között.
Különbség még egy normál bevásárláshoz képest, hogy – az ásványvíz kivételével, ahol házhozszállítási sztenderdnek számító, 6 db 1,5 literes palackot tartalmazó csomagot raktuk be a kosárba – nem a ténylegesen szükséges mennyiségekkel számoltunk, hanem 1 kg-ra vagy literre, illetve darabra szorítkoztunk az egyes termékekből a könnyebb összehasonlítás miatt.
A 20 ezer forint körüli összegű, átlagosnak mondható kosárértéket – a GKI felmérése szerint tavaly 21 ezer Ft volt – az ALDI és a Kifli.hu szállítja ki ingyen, az előbbinél 15 900 forint, utóbbinál 18 000 forint a küszöb*A gyorsan változó árazást mutatja, hogy az összesítés felvételekor még 12 000 forint volt az ingyenes küszöb., míg a CBA esetében 25 000 forintnyi árut kell összeválogatni az ingyenességhez.
Az online vásárlási élmény fontos része a lezárás, a fizetés és a termékek eljuttatása a vevőhöz. A vásárlók értékelik, ha a futár telefonál érkezés előtt, mint ahogy az udvarias, segítőkész viselkedést is elvárják tőlük – derült ki egy tavaly májusban publikált kutatásból, amit a Reacty Digital közvéleménykutató cég végzett. Az egyes szolgáltatók közötti választáskor a legfontosabb szempont a kiszállítás időpontja, az emberek fontosnak tartják, hogy ebben rugalmas legyen a bolt.
A fenti kosarak esetében nem vittük végig a teljes vásárlási folyamatot, azaz nem rendeltük meg a kosárba összeválogatott termékeket és nem tudjuk, mennyire rugalmas a házhozszállítási rendszer az egyes boltoknál, illetve mennyire találhatók meg a megrendelt termékek, vagy ha nincs készleten hány esetben helyettesítik, esetleg hagyják ki a házhoz szállított kosárból – csak az árakra koncentráltunk.
Ahogy a grafikonon látható, elég szoros az első két hely az ALDI és a Tesco között – hajszállal az ALDI nyert, főleg a többi lánchoz képest harmadával olcsóbb trappista sajtnak köszönhetően, amiből elég sokat, 1 kg-ot vásároltunk. A legolcsóbb trappistát csaknem mindenhol 700, 800 grammos vagy 1 kilogrammos kiszerelésben árulják.
Ha eltekintünk ettől a 860 Ft-os különbségtől, amennyivel az ALDI-s sajt olcsóbb a többinél, pár forinttal még akkor is az ALDI marad az élen. Főleg, ha hozzávesszük, hogy ingyenes a szállítás 15 900 Ft- felett, míg a Tescónál nincs ilyen, idősávtól függően 799-1199 Ft közötti összeget kell fizetni a házhozszállításért.
Nagyobb mennyiség, 1 kilogramm került a kosarunkba a szintén nehezen összehasonlítható frankfurti virsliből, itt 250, 400 grammos és 1 kilós kiszerelések voltak elérhetők, így maradtunk a kilós árnál.
Szemmel látható, 30%-ot meghaladó különbséget – a trappista sajton túl – a két legdrágábbhoz hasonlítva a banánnál láttunk (ALDI javára), az almánál (Kifli javára), de közelített a 30%-hoz a csirkemellsonka (ALDI javára) és a tehéntúró is (Tesco javára).
Külön megnéztük a zöldség-gyümölcs kosarakat, mert bár ezt a kategóriát ritkábban rendelik például a kosárban szintén szereplő tartós élelmiszereknél és az italoknál, de a vásárlók csaknem harmada ilyet is tesz a kosarába a GKI Digital felmérése szerint. Itt látszik, hogy a nagyobb tételeket – az általában Magyarországról érkező – alma, paradicsom és paprika jelentik, míg a déligyümölcsök, banán és narancs legalább 50, de akár 70 százalékkal is olcsóbbak kilónként. De a kígyóuborka egy – általában 300 grammos – darabra számolt kilós ára is a paradicsomét közelíti. Érdekesség, hogy az ALDI és a CBA kosara forintra megegyezik ezeknél a termékeknél és rendelt mennyiségeknél.
Az alábbi, termékek szerinti lebontásban látszanak a legjobban a kiugró értékek a trappistánál és a frankfurti virslinél, és az is, hogy az egyes alapvető élelmiszerek (liszt, étolaj, cukor, tej, tojás) esetében általában csak 40-100 forintos különbségekről beszélhetünk.
A házhozszállítással foglalkozó kiskereskedelmi láncok üzleti modelljei eltérőek, ezért igyekeztünk minél több fajtát szerepeltetni a cikkben, ami nagyjából lefedi a palettát. Az ALDI diszkont modellben, a CBA franchise rendszerben működik, a Kifli.hu csak online elérhető, a Tesco pedig a hipermarket kategóriát képviseli a nem reprezentatív összesítésben.
A cikk megjelenését az ALDI Magyarország támogatta.
Támogatói tartalom
Fontos